Öz
Bu araştırmanın amacı; hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlıkları ile organ bağışına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tanımlayıcı nitelikteki araştırma Ekim-Kasım 2019 tarihleri arasında İstanbul’daki bir kamu üniversitesinin hemşirelik fakültesindeki 332 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında “Bireysel Bilgi Formu”, “Öz-Duyarlık Ölçeği” ve “Organ Bağışı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Kruskal-Wallis testi, Mann-Whitney U testi ve Spearman korelasyon katsayısı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların yaş ortalaması 20,16±1,45 yıl ve bu öğrencilerin %82,5’i kadındır. Hemşirelik öğrencilerinin organ bağışına yönelik pozitif tutum toplam puan ortalaması 98,23±17,09, negatif tutum toplam puan ortalaması 49,70±17,96 ve öz-duyarlık toplam puan ortalaması 3,28±0,50’dir. Öğrencilerin cinsiyeti ile öz-duyarlıkları (p=0,035), organ bağışına yönelik negatif tutumu (p=0,003) ve tıbbi ihmal korkusu (p<0,001) arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. Sınıf düzeyi ile öz-duyarlık (p=0,003), organ bağışına yönelik negatif tutum (p<0,001), tıbbi ihmal korkusu (p=0,001) ve bedensel yaralanma korkusu (p<0,001) arasında da istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin öz-duyarlık ile organ bağışına yönelik negatif tutumu (r=-0,139, p=0,011) ve tıbbi ihmal korkusu (r=-0,176, p=0,001) arasında negatif yönde çok zayıf bir ilişki saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlığının orta düzeyde olduğu, organ bağışına yönelik yüksek düzeyde pozitif tutuma, düşük düzeyde ise negatif tutuma sahip olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık seviyesi arttıkça organ bağışına ilişkin negatif tutum ve tıbbi ihmal korkusu da azalmaktadır.