The preschool period is the period in which the child's social skills develop. During this period the child adapts to new environmentand acquires social environment requirements. As distance education rates increased in the Covid-19 epidemic, the social skills expected to be gained by children were adversely affected. In this process, usage of technological tools increased considerably. Thisresearch’s aim is to examine the reflection of the contents that children watch/use during the pandemic process on their social skills in line with family viewswith qualitative survey model and phenomenology design. The study group consists of 25 parents determined by easily accessible situation sampling, whose child receives preschool education (only distance, only face-to-face, distance and face-to-face) in Şırnak provinceThe research datawas collected through interviews and analyzed with descriptive and content analysis techniques. In the research, in line with the participants’ opinionsand research questions six themes were determined as: "Demographic characteristics", "Screen time", "Technological tools used", "Platforms used", "Contents watched/used", "Reflection of contents on social skills". As the result, it has beendetermined that the separation of children from education and friend environment during the pandemic period caused technology usage increaseand negatively affected their social skills.
Covid-19 Preschool education Social skills Technological contents Technology use
Okul öncesi dönem çocuğun sosyal becerilerinin geliştiği dönemdir. Bu dönemde çocuk yeni bir ortama uyum sağlamaktave sosyal ortamın gerekliliklerini edinmektedir. Covid-19 salgınında uzaktan eğitim oranları arttığından çocukların kazanması beklenen sosyal beceriler olumsuz etkilenmiştir. Bu süreçte teknolojik araçların kullanımı da oldukça artmıştır. Bu araştırmanın amacı pandemi sürecinde çocukların izledikleri/kullandıkları içeriklerin sosyal becerilerine yansımasını aile görüşleri doğrultusunda nitel tarama modeli ve olgu bilim deseni ileincelemektir. Çalışma grubu Şırnak ilinde çocuğu okul öncesi eğitim alan (sadece uzaktan, sadece yüz yüze, uzaktan ve yüz yüze), kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenmiş 25 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri görüşme yapılarak toplanıp betimsel ve içerik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcıların görüşleri ve araştırma soruları doğrultusunda “Demografik özellikler”, “Ekran başında geçen süre”, “Kullanılan teknolojik araçlar”, “Kullanılan platformlar”, “İzlenen/Kullanılan içerikler”, “İçeriklerin sosyal beceriye yansıması” olmak üzere altı tema belirlenmiştir. Sonuç olarak pandemi döneminde çocukların eğitim ve arkadaş ortamından uzaklaşmasının teknoloji kullanımının artmasına ve sosyal becerilerinin olumsuz etkilenmesine neden olduğu tespit edilmiştir.
Covid-19 Okul öncesi eğitim Sosyal beceri Teknoloji kullanımı Teknolojik içerikler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |