Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOTOĞRAF VE KENT BELLEĞİ BAĞLAMINDA CHARLES MARVILLE PARİS FOTOĞRAFLARI ÜZERİNE

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 38, 30.12.2021

Öz

Bellek geçmiş deneyimlerimizin ve anılarımızın yer aldığı bir arşiv gibidir. Bu arşiv geçmiş yaşantımızın canlı kanıtlarıdır. Fotoğraf ise geçmiş ve şimdi arasında iletişimi sağlayan bir tür hatırlatıcıdır. Bellek ve fotoğraf arasındaki ilişki saklama, biriktirme ve yeniden hatırlama gibi olgular üzerinde birleşir. İcat edildiğinden beri fotoğraf görsel algıyı derinlemesine etkilemiş ve zamanı anlamlandırma biçimimizi değiştirmiştir. Geçmişin kaydını tutma özelliği ile bellek gibi çalışan fotoğraf, unutulmaya yüz tutmuş anılara ışık tutarken, bilgisine sahip olmadığımız geçmiş olayların kayıtlarını da sunar. Bu anıların büyük bir bölümünü mekânlar oluşturmaktadır. Özellikle doğup büyüdüğümüz kentler birer hafıza mekânıdır. İçinde yaşayanların deneyimleriyle gelişen ve yaşayan bir organizmaya dönüşen kentin kimliği, içinde yaşayan insanların hafızalarından meydana gelmektedir. 19. yüzyılın ortalarında, böylesi bir kent olan Paris’te yaşayan Charles Marville, bugün yerinde olmayan birçok mekânı fotoğraflamıştır. Bu fotoğraflar, tam anlamıyla yıkılan ve yeniden inşa edilen bir şehrin tüm süreçlerine tanıklık eden Marville’in gözünden, bugüne bırakılan büyük bir görsel bellek olarak tarihte yerini almaktadır.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2014). Camera Lucida, (Çev. Reha Akçakaya), İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları
  • Berger, J., Mohr J. (2007). Anlatmanın Başka Bir Biçimi, (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Berger, J. (2013). Fotoğrafın Kısa Tarihi, (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Berger, J. (2014). Bir Fotoğrafı Anlamak, (Çev. Beril Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayınları
  • Brondholt T. (2017). Charles Marville: Ruins of Paris. https://bit.ly/3BUhcOn . Erişim Tarihi: 05.09.2021
  • Draaisma, D. (2018). Unutmanın Kitabı, (Çev. Dilmen Muradoğlu), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Duindam, D. Performing Urban Memory: The Façade of The Hollandsche Schouwburh: Theater, Site of Terror, Site of Memory. https://bit.ly/3C1BjKd . Erişim Tarihi: 01.10.2021
  • E- Skop, (2014). Haussmann’dan Önce Paris. https://bit.ly/3pltwDB . Erişim: 05.09.2021
  • Harris B. ve Zucker S. (2021) Haussmann the Demolisher and the Creation of Modern Paris. https://bit.ly/2XvHDL5 . Erişim. 10.09.2021
  • History of Photography. https://bit.ly/39tc3jt . Erişim Tarihi: 11.08.2021
  • Hockney, D., Gayford, M. (2017). Resmin tarihi, (Çev. Mine Haydaroğlu), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Karakullukçu, B., (2017). Patika: Kent Belleğinin İzini Sürmek. https://bit.ly/3DxU9cx . Erişim Tarihi: 05.09.2021
  • National Gallery of Art, (2013a). https://www.nga.gov/press/exh/3209.html Erişim Tarihi: 09.09.2021
  • National Gallery of Art, (2013b). https://bit.ly/3FVl0RL Erişim Tarihi: 09.09.2021
  • Pierre, N. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Memoire, Special Issue: Memory and Counter-Memory, JSTOR, 26, 7-24, University of California Press. https://www.jstor.org/stable/2928520?seq=1#metadata_info_tab_contents (Erişim Tarihi: 10.09.2021)
  • Schacter, D. (2017). Belleğin İzinde-Beyin, Zihin ve Geçmiş, (Çev. Eda Özgül), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Silier, O. (2021). Son 30 Yılda Kent Müzeleri Deneyimine Bir Toplu Bakış: Dünya ve Türkiye Pratiği. https://bit.ly/3jmIkhC . Erişim Tarihi: 11.05.2021
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine, (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Ünlü, T. S. (2021). Nedir bu “Kentsel Bellek” Ve Ne İşe Yarar? https://bit.ly/3iPT5IT . Erişim: 11.05.2021
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çiğdem Doğan Özcan 0000-0002-7897-1216

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan Özcan, Ç. (2021). FOTOĞRAF VE KENT BELLEĞİ BAĞLAMINDA CHARLES MARVILLE PARİS FOTOĞRAFLARI ÜZERİNE. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-38.