Günümüzde Covid-19 sebebiyle sosyal medya platformları aracılığıyla gerçekleştirilen paylaşımlarda dikkat çekici bir artış yaşanmaktadır. Kullanıcılar, sosyal medyada birçok konu hakkında kısa süreler içerisinde ciddi sayıda paylaşımlarda bulunmakta ve eş zamanlı olarak çok sayıda kullanıcıyla etkileşim sağlamaktadır. Bu çalışmada, Covid-19 konusunda sosyal medya aracılığıyla yayılan bilgi içeriğinin tespit edilmesi ve Covid-19 ile ilgili yapılan paylaşımlarda ön plana çıkan konuların keşfedilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda 01.03.2020-01.12.2020 tarihleri arasında Türkçe atılan 17.542 tweet ele alınmıştır. Sosyal medya içeriğinin analizinde saklı anlamsal dizinleme yöntemi, tweetler içerisindeki ilişkilerin ve etkileşimlerin tespit edilmesinde ise ağ analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, “yasak, tedbir, karantina, vaka” konularında sıkça paylaşım yapıldığı, söz konusu kelimelerle gerçekleştirilen iletişimin sık olduğu ve bilgi alışverişinin bu ağlarda hızlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca “temizlik, maske, mesafe” ile ilişkili paylaşımların “tedbir, kural, vaka, yasak” ifade eden paylaşımlara oranla daha az gerçekleştirilmiş olduğu tespit edilmiştir. Paylaşımlarda ayrıca “#evdekal, #evdehayatvar, #birliktebaşaracağız” gibi sosyal propaganda içeriklerine ilişkin beğeni ve retweet sayısının düşük olduğu, söz konusu terimlerin anlamsal bir dizede bulunmadığı görülmüştür. Bu durum, salgın yönetiminde sosyal propagandanın etkisinin sınırlı kaldığına işaret etmektedir. Sonuç olarak sosyal medya paylaşımlarında ön plana çıkan konuların ve paylaşıldıkları sosyal ağların karakteristiklerinin tespit edilmesi, pandeminin kontrolü ve yayılımının önlenmesine yönelik olarak karar vericilerin uygun politikalar belirlemelerine yardımcı olacaktır.
Covid-19 sosyal medya analizi metin madenciliği sosyal propaganda içerik analizi.
A remarkable increase has currently been happening in social media platform content related to COVID-19. Users have created large volumes of content on various topics over a short time, interacting with people in real-time. This also has transformed social media into an indispensable information source for any crisis. This study aims to explore the information content on COVID-19 disseminated through social media and to discover prominent topics in shares on COVID-19. In this regard, we have retrieved 17,542 tweets shared in Turkish. A content analysis of social media shares has been carried out, with latent semantic indexing and network analyses being performed to detect the relationships and interactions among shares. As a result, the most shared topics have been concluded to be on yasak [lockdown], tedbir [precaution], karantina [quarantine], and vaka [case], with communication being frequently passed using this semantic string and information exchanges being faster within the network. In addition, shares related to hygiene, masks, and distancing were determined to have occurred less than shares related to precautions, rules, cases, and lockdowns. The number of likes and retweets for content with social propaganda such as #evdekal [stayathome], #evdehayatvar [lifeathome], and #birliktebaşaracağız [togetherwesucceed] were low and not found in a semantic string. This suggests social propaganda through social media to have had a limited impact on epidemic management. In conclusion, identifying the prominent issues in social media posts and the characteristics of social media networks will help decision-makers determine appropriate policies for controlling and preventing the pandemic’s spread.
COVID-19 social media analysis text mining social propaganda content analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |