Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investıgation of Teacher Attitudes to Undesirable Behavior in Students of Primary Schools in Terms of Various Variables

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 33, 30.06.2017

Öz

The purpose of this research is investigating changing
of the teachers’ attitudes to undesirable students’ behaviors at secondary schools’
type. Also relational scanning type is used to investigate the some changing of
attitudes and its relation. The field of research includes the teachers who
work in İstanbul, Esenyurt 2014/2015 academic year. The sample of the research
includes 258 teachers who are qualified that represent the field of study.
These teachers are chosen coincidental without identifying. To evaluate the teachers’
attitudes to undesirable behaviors, “The Scale of Teachers’ Behaviors to
Undesirable Behaviors in Class (SIDOTO)” is used. To analyze reached datas SPSS
22 statistic program is used. To evaluate datas, statistic methods such as Mann
Witney and Kruskal Wallis are used. According to these datas, it is reached
that teachers who are married and have children, have more working years, work
in local schools have more unfavorable attitudes to undesirable students’ behaviors. 

Kaynakça

  • Akçadağ, T., (2005). Sorun Davranışların Yönetimi. H. Kıran (Ed.), Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Alkan, H. B., (2007), İlköğretim Öğretmenlerinin İstenmeyen Davranışlarla Baş Etme Yöntemleri ve Okulda Şiddet, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Alkaş, B., (2010), İlköğretim Öğrencileri Arasındaki İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Arıkan, T. E., (2006), Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre; Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ile Okulda Dayak Uygulamaları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ataman, A., (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Küçükahmet, L. (Ed.), Sınıf Yönetimi, Ankara Nobel Yayıncılık, 97 - 111.
  • Atıcı, M., (2002), Öğrenci İstenmeyen Davranışlarıyla Baş Etmede Türk ve İngiliz Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemlerin Karşılaştırılması, Eğitim Yönetimi Dergisi, 29, 9-26
  • Atici, M., (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması, PDR Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, cilt.3, 55-65.
  • Balay, R. (2003). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Ankara. Sandal Yayınları.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E., (1997). Eğitimin Psikolojik Temelleri/Eğitim Psikolojisi. Ankara, Yargı yayıncılık.
  • Boyraz, A., (2007), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Aday Öğretmenlerin Sınıfta Karşılaştıkları Disiplin Sorunları, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Can, G. (2003). Kişilik Gelişimi. Yeşilyaprak, B. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı/Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul. Remzi Kitabevi.521.
  • Eripek, S., (1980), Ankara İl Merkezinde Bulunan Ortaöğretim Kurumlarında Disiplin Uygulamaları ve Bu Uygulamaların Öğrenci Uyum Sorunları Yönünden Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Esen, H., (2006), İlk ve Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Türleri, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Göksu, T. (2007). Sosyal Psikoloji. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Gözütok, F. D. (2008). Eğitim ve Şiddet. Ankara. Gazi Kitabevi.
  • Ilgar, L. (2000). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi. İstanbul. Beta yayıncılık. 81-82.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, Algı, İletişim. Ankara. Elips yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan ve İnsanlar. İstanbul. Evrim yayıncılık. 84.
  • Karakelle, S., Canpolat, S., (2008). Tükenmişlik Düzeyi Yüksek İlköğretim Öğretmenlerinin Öğrencilere Yaklaşım Biçimlerinin İncelenmesi. İstanbul üniversitesi, eğitim ve bilim dergisi, cilt 33, sayı 147, 117-118.
  • Kazu, H. (2002). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Kurallarına İlişkin Görüşleri ve Uygulamaları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 79-85.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. (1970), Sosyal Psikoloji/Nazariye ve Problemler. (Çev: E. Güngör). İstanbul, Edebiyat Fakültesi Basımevi.(Orijinal çalışmanın yayınlanma tarihi 1948).
  • Külahlıoğlu, Ş. Ö. (2000). Öğrenci Davranışlarını Etkileyen Sosyal ve Psikolojik Etmenler. L. Küçükahmet (Edt.), Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklasımlar. Ankara. Nobel yayıncılık.
  • Mursal, E., (2005). İlköğretim 1. Kademe 5. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçerisinde İstenmeyen Davranışlar Göstermesine Neden Olan Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Ocak, B. (2004), İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okula Ait Olma Duyguları ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerinin Gösterdikleri İstenmeyen Davranışlarla İlişkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özbebit, G., (2007), İngilizce Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları, Kullandıkları Sınıf Yönetim Teknikleri ve Kullanım Sıklıkları, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Sakallı, N., (2001), Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler?, İmge kitabevi, Ankara, 38-45.
  • Şentürk, E., (2010), İlköğretim Okullarında Sınıf İçinde Gözlenen İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tanhan, F., ve Şentürk, E. (2011). Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 44-51.
  • Tavşancıl, E., (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel yayıncılık, Ankara.
  • Tertemiz, N., (2003), Sınıf Yönetimi ve Disiplin, L. Küçükahmet (Edt.), Sınıf Yönetimi, Nobel yayıncılık, Ankara, 124-125.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız V., (2002), Öğretmenlerin Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarıyla Başa Çıkma Stratejileri, Çağdaş Eğitim Dergisi, Şubat 284, 22-27.
  • Usal, A. ve Kuşluvan, Z., (1999), Davranış Bilimleri (Sosyal Psikoloji), Barış yayınları, İzmir.
  • Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık

İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 33, 30.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı;
ilköğretim kurumlarında öğrencilerin istenmeyen davranışlarına dair öğretmen
tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama
modelindedir. Ayrıca tutumların bazı değişkenler ile ilişkisinin incelenmesinde
ise ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini
2014/2015 öğretim yılında İstanbul ili, Esenyurt ilçesindeki okullarda görev
yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evreni temsil
edecek nitelikte 258 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenler
seçkisiz bir şekilde rastlantısal (tesadüfi) olarak seçilmiştir. Çalışmada
öğretmenlerin istenmeyen davranışlara karşı tutumlarını ölçmek için “Sınıf İçi
İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeği (SİDÖTÖ)”
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi aşamasında, SPSS 22 istatistik
paket programı kullanılmıştır. Veriler değerlendirilirken Mann Whitney ve
Kruskal Wallis gibi nonparametrik testler kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen bulgulara göre, öğretmenlerden evli ve çocuk sahibi olanların bekarlara
göre, hizmet süresi fazla olanların az olanlara göre, devlet
okulunda görev yapanların özel okullarda görev yapan öğretmenlere göre istenmeyen
öğrenci davranışlarına karşı daha olumsuz tutuma sahip olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçadağ, T., (2005). Sorun Davranışların Yönetimi. H. Kıran (Ed.), Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Alkan, H. B., (2007), İlköğretim Öğretmenlerinin İstenmeyen Davranışlarla Baş Etme Yöntemleri ve Okulda Şiddet, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Alkaş, B., (2010), İlköğretim Öğrencileri Arasındaki İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Arıkan, T. E., (2006), Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre; Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ile Okulda Dayak Uygulamaları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ataman, A., (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Küçükahmet, L. (Ed.), Sınıf Yönetimi, Ankara Nobel Yayıncılık, 97 - 111.
  • Atıcı, M., (2002), Öğrenci İstenmeyen Davranışlarıyla Baş Etmede Türk ve İngiliz Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemlerin Karşılaştırılması, Eğitim Yönetimi Dergisi, 29, 9-26
  • Atici, M., (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması, PDR Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, cilt.3, 55-65.
  • Balay, R. (2003). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Ankara. Sandal Yayınları.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E., (1997). Eğitimin Psikolojik Temelleri/Eğitim Psikolojisi. Ankara, Yargı yayıncılık.
  • Boyraz, A., (2007), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Aday Öğretmenlerin Sınıfta Karşılaştıkları Disiplin Sorunları, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Can, G. (2003). Kişilik Gelişimi. Yeşilyaprak, B. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı/Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul. Remzi Kitabevi.521.
  • Eripek, S., (1980), Ankara İl Merkezinde Bulunan Ortaöğretim Kurumlarında Disiplin Uygulamaları ve Bu Uygulamaların Öğrenci Uyum Sorunları Yönünden Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Esen, H., (2006), İlk ve Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Türleri, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Göksu, T. (2007). Sosyal Psikoloji. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Gözütok, F. D. (2008). Eğitim ve Şiddet. Ankara. Gazi Kitabevi.
  • Ilgar, L. (2000). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi. İstanbul. Beta yayıncılık. 81-82.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, Algı, İletişim. Ankara. Elips yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan ve İnsanlar. İstanbul. Evrim yayıncılık. 84.
  • Karakelle, S., Canpolat, S., (2008). Tükenmişlik Düzeyi Yüksek İlköğretim Öğretmenlerinin Öğrencilere Yaklaşım Biçimlerinin İncelenmesi. İstanbul üniversitesi, eğitim ve bilim dergisi, cilt 33, sayı 147, 117-118.
  • Kazu, H. (2002). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Kurallarına İlişkin Görüşleri ve Uygulamaları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 79-85.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. (1970), Sosyal Psikoloji/Nazariye ve Problemler. (Çev: E. Güngör). İstanbul, Edebiyat Fakültesi Basımevi.(Orijinal çalışmanın yayınlanma tarihi 1948).
  • Külahlıoğlu, Ş. Ö. (2000). Öğrenci Davranışlarını Etkileyen Sosyal ve Psikolojik Etmenler. L. Küçükahmet (Edt.), Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklasımlar. Ankara. Nobel yayıncılık.
  • Mursal, E., (2005). İlköğretim 1. Kademe 5. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçerisinde İstenmeyen Davranışlar Göstermesine Neden Olan Öğretmen Davranışlarına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Ocak, B. (2004), İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okula Ait Olma Duyguları ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerinin Gösterdikleri İstenmeyen Davranışlarla İlişkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özbebit, G., (2007), İngilizce Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları, Kullandıkları Sınıf Yönetim Teknikleri ve Kullanım Sıklıkları, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Sakallı, N., (2001), Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler?, İmge kitabevi, Ankara, 38-45.
  • Şentürk, E., (2010), İlköğretim Okullarında Sınıf İçinde Gözlenen İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tanhan, F., ve Şentürk, E. (2011). Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 44-51.
  • Tavşancıl, E., (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel yayıncılık, Ankara.
  • Tertemiz, N., (2003), Sınıf Yönetimi ve Disiplin, L. Küçükahmet (Edt.), Sınıf Yönetimi, Nobel yayıncılık, Ankara, 124-125.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız V., (2002), Öğretmenlerin Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarıyla Başa Çıkma Stratejileri, Çağdaş Eğitim Dergisi, Şubat 284, 22-27.
  • Usal, A. ve Kuşluvan, Z., (1999), Davranış Bilimleri (Sosyal Psikoloji), Barış yayınları, İzmir.
  • Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Turgay Şirin

Betül Cebeci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şirin, T., & Cebeci, B. (2017). İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 13-33.
AMA Şirin T, Cebeci B. İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. Haziran 2017;3(1):13-33.
Chicago Şirin, Turgay, ve Betül Cebeci. “İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2017): 13-33.
EndNote Şirin T, Cebeci B (01 Haziran 2017) İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3 1 13–33.
IEEE T. Şirin ve B. Cebeci, “İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 3, sy. 1, ss. 13–33, 2017.
ISNAD Şirin, Turgay - Cebeci, Betül. “İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3/1 (Haziran 2017), 13-33.
JAMA Şirin T, Cebeci B. İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2017;3:13–33.
MLA Şirin, Turgay ve Betül Cebeci. “İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 13-33.
Vancouver Şirin T, Cebeci B. İlköğretim Kurumlarında Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Dair Öğretmen Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2017;3(1):13-3.