Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersi Mutluluk Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 1, 34 - 46, 29.06.2023
Kezban Gülşen Eşkil
,
Belgin Gökyürek
,
İlyas Okan
Öz
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5 ve 6. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersi mutluluk düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma grubu %56,7’sini (n=136) erkek, %43,3’sini (n=104) kız öğrenci olmak üzere toplamda 240 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Beden Eğitimi Dersi Mutluluk Düzeyi ölçeği kullanılmış ve akademik başarı notları e okul sisteminden alınmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre beden eğitimi dersi mutluluk düzeyleri ve akademik başarıları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü ilişki bulunmuştur (r=,088). Erkek öğrencilerin beden eğitimi dersi mutluluk puanları kız öğrencilere göre daha yüksek çıkmış fakat aralarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>,05). Ayrıca sınıf değişkenine göre beden eğitimi dersi mutluluk puanları 5. Sınıf öğrencilerinin daha yüksek çıkmış yüksek fakat aralarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>,05).
Kaynakça
- Aberg, M. A. I., Pedersen, N. L., Torén, K., Svartengren, M., Bäckstrand, B., Johnsson, T., Cooper-Kuhn, C. M., Aberg, N. D., Nilsson, M., & Kuhn, H. G. (2009). Cardiovascular fitness is associated with cognition in young adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106(49), 20906–20911. https://doi.org/10.1073/pnas.0905307106
- Ahamed, Y., Macdonald, H., Reed, K., Naylor, P.‑J., Liu-Ambrose, T., & McKay, H. (2007). School-based physical activity does not compromise children's academic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(2), 371–376. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000241654.45500.8e
- Akın, H. B., & Şentürk, E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi-analysıng levels of happıness of ındıvıduals wıth ordınal logıstıc analysıs. Öneri Dergisi, 10(37).
- Arabacı, R. (2009). Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish secondary and high school students. İlköğretim Online (Elektronik), 8(1), 2–8.
- Arı, Y. , Canlı, U. & Mat, P. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yeterlikleri: Mesleki Niteliklerin Değerlendirilmesi . Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,4 (2) , 55-64 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/besbid/issue/59429/794861
- Aybek, A., İmamoğlu, O., & Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Sports and Performance Researches, 2(2), 51–59.
- Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 2. baskı). PEGEM Akademi.
- Carlson, S. A., Fulton, J. E., Lee, S. M., Maynard, L. M., Brown, D. R., Kohl, H. W., & Dietz, W. H. (2008). Physical education and academic achievement in elementary school: Data from the early childhood longitudinal study. American Journal of Public Health, 98(4), 721–727. https://doi.org/10.2105/AJPH.2007.117176
- Carr, A. (2004) Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths. New York: Brunner-Routledge.
- Certel, Z. Bahadır, Z., Saracaloğlu, A. S. ve Varol, S. R. (2015). Lise öğrencilerinin özyeterlikleri ile öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 307-318. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/32.zehra_certel.pdf
- Coe, D. P., Pivarnik, J. M., Womack, C. J., Reeves, M. J., & Malina, R. M. (2006). Effect of physical education and activity levels on academic achievement in children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 38(8), 1515–1519. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000227537.13175.1b
- Creswell, J. W. (2019). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi.
- Çolak, E. (2018). Sosyal fayda projelerinde gönüllü çalışan üniversite öğrencilerinde mutluluk ve psikolojik yardım aramaya gönüllülük düzeylerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Donnelly, J. E., Greene, J. L., Gibson, C. A., Smith, B. K., Washburn, R. A., Sullivan, D. K., DuBose, K., Mayo, M. S., Schmelzle, K. H., Ryan, J. J., Jacobsen, D. J., & Williams, S. L. (2009). Physical Activity Across the Curriculum (PAAC): A randomized controlled trial to promote physical activity and diminish overweight and obesity in elementary school children. Preventive Medicine, 49(4), 336–341. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2009.07.022
- Eitle, T. M., & Eitle, D. J. (2002). Race, Cultural Capital, and the Educational Effects of Participation in Sports. Sociology of Education, 75(2), 123. https://doi.org/10.2307/3090288
Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar.
- Eşkil, R., Akbulut, M. K., Eşkil, K. G., & İlhan, E. L. (2022). Beden Eğitimi ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma-Bütünleştirme Eğitimine Yönelik Duygu, Tutum Ve Kaygılarının İncelenmesi. Aksaray University Journal of Sport and Health Researches, 3(1), 13–30.
- Farahani, M. J., Saiah, A., Heidary, A., Nabilu, M., & Eskandaripour, S. (2011). The Relationship Between Happiness Dimensions And Athletic Performance In The Male High School Students In Iijrood (Zanjan-Iran). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 382-383.
- Gönener, A., Öztürka, A., & Yılmaz, O. (2017). Kocaeli üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin mental(psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutluluk düzeylerine etkisi. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 44–55.
- Ilkım, M., Sarğın, K., Güleşce, M., & Sonbahar, U. (2023). Evaluation of the Level of Happiness against Class from Student's Perspective: An Example of Physical Education Lesson. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 10(1), 2023.
- Kamvar, S., Mogilner, C., & Aaker, J. (2009). The meaning(s) of happiness. Stanford University, Graduate School of Business, Research Papers
- Kangalgil, M., Hünük, D., ve Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 17 (2), 48-57.
- Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. basım). Nobel. Nobel.
- Koca, C., & Demirhan, G. (2004). An examination of high school students' attitudes toward physical education with regard to sex and sport participation. Perceptual and Motor Skills, 98(3 Pt 1), 754–758. https://doi.org/10.2466/pms.98.3.754-758
- Kringelbach, M. L., & Berridge, K. C. (2010). The neuroscience of happiness and pleasure. Social Research, 77(2), 659–678.
- Kuh, G. D., Kinzie, J., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: A review of the literature. Commissioned report for the National Symposium on Postsecondary Student Success: Spearheading a Dialog on Student Success. National Postsecondary Education Cooperative.
- Mahadea, D., & Ramroop, S. (2015). Influences on happiness and subjective well-being of entrepreneurs and labour: KwaZulu-Natal case study. South African Journal of Economic and Management Sciences, 18(2), 245–259. https://doi.org/10.17159/2222-3436/2015/v18n2a8
- Mahon, N. E., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175–190. https://doi.org/10.1177/1054773804271936
- McNaughten, D., & Gabbard, C. (1993). Physical exertion and immediate mental performance of sixth-grade children. Perceptual and Motor Skills, 77(3 Pt 2), 1155–1159. https://doi.org/10.2466/pms.1993.77.3f.1155
- Miller, K. E., Melnick, M. J., Barnes, G. M., Farrell, M. P., & Sabo, D. (2005). Untangling the Links among Athletic Involvement, Gender, Race, and Adolescent Academic Outcomes. Sociology of Sport Journal, 22(2), 178–193. https://doi.org/10.1123/ssj.22.2.178
- Moussa, N. M., & Ali, W. F. (2022). Exploring the relationship between students’ academic success and happiness levels in the higher education settings during the lockdown period of COVID-19. Psychological Reports, 125(2), 986-1010.
- Oishi, S., Graham, J., Kesebir, S., & Galinha, I. C. (2013). Concepts of happiness across time and cultures. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(5) 559–577. https:// doi.org/10.1177/0146167213480042
- Oldervik, S., & Lagestad, P. (2021). Importance of providing additional choices in relation to Pupils' happiness, mastery, well-being, contentment, and level of physical activity in physical education. Frontiers in Sports and Active Living, 3, 599953
- Özdamar, K. (2011). Paket programlar ile istatiksel veri analizi: MINITAB 15.0 - SPSS 17.0 (8.baskı). Kaan Kitabevi: Vol. 1.
- Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., & Bozkuş, T. (2017). hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3 (Special Issue 2), 83-94.
- RAHİMİ, A. S. (2012). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde fiziksel aktivite alışkanlıkları ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının akademik başarı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Sıral, C. (2020). Orta okul öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
- Silliker, S. A., & Quirk, J. T. (1997). The Effect of Extracurricular Activity Participation on the Academic Performance of Male and Female High School Students., 44(4).
- Singh, A., Uijtdewilligen, L., Twisk, J. W. R., van Mechelen, W., & Chinapaw, M. J. M. (2012). Physical activity and performance at school: A systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 166(1), 49–57. https://doi.org/10.1001/archpediatrics.2011.716
- Stevens, T., To, Y. M., Stevenson, S. J., Lochbaum, M. R., & Lochbaum, M. (2008). The Importance of Physical Activity and Physical Education in the Prediction of Academic Achievement. Journal of Sport Behavior.
- Stevens, S. R., & Culpan, I. (2021). The joy of movement: the non-participant in physical education curriculum design. Curriculum studies in health and physical education, 12(1), 80-93.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
- Tabbodi, M., Rahgozar, H., & Makki Abadi, M. M. (2015). The relationship between happiness and academic achievements. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 4(1 (s)), pp-241.
- Tamer, K. ve Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset.
- Taşğın, Ö., & Tekin, M. (2009). Çeşitli değişkenlere göre ilköğretim ve orta öğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutum ve görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 457–466.
- Uğraş, S., & Serbes, Ş. (2019). Beden Eğitimi Dersi Mutluluk Düzeyi Ölçeği Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Journal of Global Sport and Education Research, 11(2).
- USLU, E., & Özlü, K. (2022). Secondary School Students' Physical Education and Sports Lesson Investigation of Happiness Levels in Physical Education Lesson and Their Attitudes Towards Children. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. Advance online publication. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1149236
- Veenhoven R. (2012) Happiness: Also Known as “Life Satisfaction” and “Subjective Well-Being”. In: Land K., Michalos A., Sirgy M. (eds) Handbook of Social Indicators and Quality of Life Research, 63–77. Springer, Dordrecht. https://doi.org/ 10.1007/978-94-007-2421-1_3
- Videon, T. M. (2002). Who Plays and Who Benefits: Gender, Interscholastic Athletics, and Academic Outcomes. Sociological Perspectives, 45(4), 415–444. https://doi.org/10.1525/sop.2002.45.4.415
- Yıldırım, V. Y., & Turaç, M. (2020).Ortaokul Öğrencilerinin İlk Hafta Mutluluk Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Elektronik Eğit