Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 73 - 86, 30.06.2024

Öz

Araştırmanın amacı, pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı, iletişim becerileri ve duyguları ifade etme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve çeşitli demografik değişkenler açısından karşılaştırılmasıdır. Araştırma evrenini, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde eğitim-öğretimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu öğrenciler arasından kolayda örneklem yöntemi ile seçilen 279 kadın ve 164 erkek olmak üzere toplam 443 gönüllü birey oluşturmaktadır. Katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu dâhil olmak üzere "İnternet Bağımlılığı Ölçeği", "Duyguları İfade Etme Ölçeği" ve “İletişim Becerileri Ölçeği” uygulanmıştır. Elde edilen verilerin dağılımını tespit etmek için Skewness, Kurtosis değerleri ve Levene Test sonuçları incelenmiştir. Verilerin normal dağılım göstermediği tespit edildikten sonra istatistik analiz yöntemlerinden; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis-H, ANOVA ve Pearson Korelasyon Testi Testi gerçekleştirilmiştir. Bulgular sonucunda katılımcıların, cinsiyet, düzenli spor yapma durumu, internete bağlanma araçları internette bağlı kalma süreleri(gün-saat) ve interneti kullanım amaçları değişkenleri açısından İnternet bağımlılığı, duyguları ifade etme ve iletişim becerileri ölçekleri alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. İletişim becerileri ile duyguları ifade etme arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca internet bağımlılığı ile iletişim becerileri arasında negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, internet bağımlılığı puanı yüksek olan bireylerde iletişim becerileri puanın düşük olduğu tespit edilirken iletişim becerileri puanı yüksek olan bireylerde internet bağımlılığı puanının düşük olduğu tespit edilmiştir. Duyguları ifade etme puanı yüksek olan bireylerin de iletişim becerileri puanlarının yüksek olduğu ve kadın katılımcıların daha yüksek puana sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aliusta, Z., Akmanlar, Z., Gökkaya, F. (2019). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 10-13.
  • Ariğ, S. (2019). Üniversite öğrencilerinde depresyonun yordayısı olarak duygusal zekâ ve duyguları ifade etme, Yüksek Lisans Tezi, Burini Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A., Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-70.
  • Aycan, A., Üzüm, H. (2020). The effects of sports participation on internet addiction of high school students: spora katılımın lise öğrencilerinin internet bağımlılığına etkisi. Journal Of Human Sciences, 17(4), 1022-1033.
  • Aydın, O., Kul, M., Yaşartürk, F., Aydın, B. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Bartın Üniversitesi Örneği). Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Special Issue, 4(3), 37-47.
  • Balta, Ö. Ç. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 187-205.
  • Bas, M., Kabak, S. (2020). The relationship between digital game addiction and social tendencies of secondary school students. Ambient Science, 7(1), 189-193.
  • Başaran, M., Aksoy, A. B. (2020). Anne-babaların korona-virüs (covid-19) salgını sürecinde aile yaşantılarına ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(71), 669-678.
  • Bayhan, V. (2013). Gençlik, sosyal medya ve internet bağımlılığı. Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset ve Kültür Dergisi, 61.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Bilge, Y., Bilge, Y. (2020). Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23(1), 38-51.
  • Boyle E., Connolly T.M., Hainey, T. (2011). The role of pyschology in understanding the impact of computer games , sosyal bilimler okulu, Sağlık, Eğitim Ve Sosyal Bilimler Fakültesi, İskoçya Batı Üniversitesi, High St., Paisley, İskoçya Pa1 2be, İngiltere, Erişim Adresi: https://Doi.Org/10.1016/J.Entcom.2010.12.002, (Erişim Tarihi : 11.09.2020).
  • Bozkurt, H., Şahin, S., Zoroğlu, S. (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine, 6(3), 235-247.
  • Büyükfiliz, B. (2016). 18-25 yaş arası genç yetişkinlerde problemli internet kullanımı ve iletişim becerileri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cengiz, İ. (2017). Türk iş hukukunda dinlenme hakkı. International congress on politic. Economic and Social Studies, 1(3), 51-61.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 418-434.
  • Dahlen, E. R., Martin, R. C., Ragan, K., Kuhlman, M. M. (2004). Boredom proneness in anger and aggression: effects of ımpulsiveness and sensation seeking. Personality And Individual Differences, 37(8), 1615-1627.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 4, 227-268.
  • Ducheneaut N., Moore R.J. (2005). More Than just ‘xp’: learning social skills in massively multiplayer online games. Interactive Technology and Smart Education, (2), 89-100.
  • Durkin K., Barber, B. (2002). Not so doomed: computer game play and positive adolescent development, school of psychology. Applied Developmental Psychology, 23, 373–392.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin cinsiyet ve sınıfa göre incelenmesi. The journal of academic social science Studies ,13-25.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., Bozkurt, A. İ. (2013). Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi, (3), 134-142.
  • Filiz, O., Erol. O., Dönmez, F., Kurt, A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri Kullanım Amaçları İle İnternet Bağımlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal Of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2), 26-28.
  • Güldür, B., Yaşartürk, F. (2020). Okul Öncesi öğretmenlerinin rekreasyon faaliyetlerine katılımındaki fayda ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 495-506.
  • Güleryüz S., Esntaş M., Yıldız K., Güzel P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi, Focuss Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-40.
  • Güneş, Y. (2016). Internet bağımlılığının yordanmasında bağlanma stilleri ve iletişim becerileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Henderson, K. A. (2010). Leisure studies in the 21st century: the sky is falling?. Leisure Sciences, 32(4), 391-400.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö. Eroğlu, K., Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 19-28.
  • Kılıç, S. Öksüz, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinde yetersizlik duygusu ve duyguları ifade etme arasındaki ilişki. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39 (2), 216-225.
  • Kırık, A. M. Özkoçak, V. (2020). Yeni dünya düzeni bağlamında sosyal medya ve yeni koronavirüs (covid-19) pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7, 133-154.
  • King, L. A., Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: psychological and physical correlates. Journal Of Personality And Social Psychology, 58(5), 64-877.
  • Koçoğlu, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılık düzeyine göre tüketici karar verme tarzlarının değerlendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 1815-1830.
  • Korkut, O. J., Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51-64.
  • Kuzucu, Y. (2011). Duyguları İfade Etme Ölçeğinin Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 779-792.
  • Lee K. M. Peng W. (2006), What do we know about social and psychological effects of computer games?, a comprehensive review of the current literature. Annenberg School For Communication University Of Southern California Los Angeles, Ca 90089 1-213-740-3935.
  • Okuyucu, Ç., Ramazanoğlu, F., Tel, M. (2006). Teknolojik gelişim ile serbest zaman faaliyetleri ilişkisi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 58-60.
  • Özgen, F. (2016). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale. Sağlık Bakanlığı (2020) Erişim Adresi: Https://Covid19bilgi.Saglik.Gov.Tr/Tr/ Erişim Tarihi: 24.08.2020.
  • Sari, S. (2019). 10-12 yaş aralığındaki çocuklarda rekreatif amaçlı yapılan sporun; internet bağımlılığı, iyimserlik ve iletişim becerileri üzerine etkisi (Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Spor Okulları Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Sevinç, H., Taş, İ. (2020). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile düşünme ihtiyacı ve duyguları ifade etme arasındaki ilişki. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 34(2), 523-541.
  • Şahin, H., Topal, B., Topal, B. (2018). İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri, 2, 118-136.
  • Tepe,O. (2021).Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı, yalnızlık ve iletişim becerileri ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Mersin.
  • Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., Çamlıyer, H. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (Besyo) Öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
  • Tetik, S., Akkaya, B. (2018). Üniversite gençlerinin duygu yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(4), 99-121.
  • Tuna, C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ebeveynleriyle olan bağlanma ilişkisinin internet bağımlılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Usta, S. (2017). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve duygusal zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstün, Ç., Özçiftçi, S. (2020). Covid-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Special Issue On Covıd 19), 142-153.
  • Yaman, Z., Kavuncu, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal gelişmeleri kaçırma korkusunun ve sosyal ağ kullanım amacının nomofobi düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 555-570.
  • Yaraşır, E. (2018). Fırat Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinde internet bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Yaşartürk, F., Bilgin, Ü., Yaman, M. (2017). Determination of the recreative tendencies of high school and college students (Bartin Province Sample). The Online Journal of Recreation and Sport, 6(1), 17-31.
  • Yaşartürk, F., Akay, B., Ayhan, B. (2021). The relationship between leisure management and exam anxiety levels of university students. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences,15(10), 2915-2921.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Recep Cengız 0000-0003-4097-2237

Büşra Yardımcı Bu kişi benim 0000-0002-9162-3179

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cengız, R., & Yardımcı, B. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 73-86.
AMA Cengız R, Yardımcı B. Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. Haziran 2024;10(1):73-86.
Chicago Cengız, Recep, ve Büşra Yardımcı. “Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri Ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2024): 73-86.
EndNote Cengız R, Yardımcı B (01 Haziran 2024) Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10 1 73–86.
IEEE R. Cengız ve B. Yardımcı, “Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 10, sy. 1, ss. 73–86, 2024.
ISNAD Cengız, Recep - Yardımcı, Büşra. “Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri Ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10/1 (Haziran 2024), 73-86.
JAMA Cengız R, Yardımcı B. Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2024;10:73–86.
MLA Cengız, Recep ve Büşra Yardımcı. “Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri Ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 73-86.
Vancouver Cengız R, Yardımcı B. Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı, İletişim Becerileri ve Duygularını İfade Etme İlişkilerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2024;10(1):73-86.