Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dart Sporcularının Erişkin Bağlanma Biçimleri ile Atılganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 61 - 72, 22.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı; Dart
branşındaki aktif sporcuların erişkin bağlanma biçimleri ile atılganlık
düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya 2016 yılı Türkiye
Dart Şampiyonası 6. Ayağı’nda yarışan, uluslararası ve ulusal şampiyonalarda
derecesi olan veya derecesi olmayan, seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen
39’u kadın, 55’i erkek toplam 94 Dart sporcusu katılmıştır. Araştırmada,  araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel
Bilgi Formu”, Rathus (1973) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Voltan
(1980) tarafından yapılan “Rathus Atılganlık Envanteri: RAE (Rathus
Assertiveness Scale: RAS)” ve ilk bölümü Hazan, Shaver (1987) tarafından ikinci
bölümü Mikulincer ve arkadaşları (1990) tarafından geliştirilen ve Türkçe
uyarlaması Kesebir, Kökçü ve Dereboy (2012) tarafından yapılan “Erişkin
Bağlanma Biçimi Ölçeği: EBBÖ (Adult Attachment Scale: AAS)” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde; katılımcıların demografik özelliklerine göre, erişkin
bağlanma biçimleri ve atılganlık düzeylerine ilişkin puan ortalamaları
arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla t-Testi ve ANOVA; değişkenler
arasındaki ilişkilerin incelenmesi için ise Pearson Korelasyon testi
uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularında; t-Testi sonuçlarında “cinsiyet” ve
”uluslararası ve ulusal şampiyonalarda derece elde etme durumları”
değişkenlerine göre ölçek boyutları puan ortalamaları arasında anlamlı
farklılık bulunamamıştır (p>0.05). ANOVA testi sonuçlarında “baba eğitim
düzeyi” değişkenine göre anlamlı farklılığa bulunamazken, “eğitim düzeyi”
değişkenine göre RAE’nin ortalama puanlarında, EBBÖ’nün güvenli bağlanma alt
boyutu ve EBBÖ’nün kaygılı/kararsız bağlanma alt boyutu puan ortalamalarında
anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p˂0.05). Ayrıca “ anne eğitim düzeyi”
değişkenine göre EBBÖ’nün güvenli bağlanma alt boyutu, EBBÖ’nün kaçıngan
bağlanma alt boyutu ve EBBÖ’nün toplam ortalama puanlarında anlamlı
farklılıklar bulunmuştur (p˂0.05). Korelasyon testine göre “yaş” değişkeni ile
RAE’nin ortalama puanları ve EBBÖ’nün kaygılı/kararsız bağlanma alt boyutu puan
ortalamaları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler bulunurken,
“spor yılı” değişkeni ve “aylık gelir düzeyi” değişkenlerinde anlamlı bir
ilişki tespit edilememiştir. Ayrıca EBBÖ’nün tüm boyutlarında RAE’nin puan
ortalamaları arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Sonuç olarak; Dart
branşındaki aktif sporcuların EBBÖ’nün toplam ortalama puanları arttıkça,  RAE’nin ortalama puanları arttığı
gözlemlenmiştir. Ayrıca Dart branşındaki aktif sporcuların yaşları arttıkça,
EBBÖ’nün kaygılı/kaçıngan alt boyutu puan ortalamaları ve RAE’nin ortalama
puanları da arttığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Alagül, Ö. (2004). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların Atılganlık İle Beden Algısı İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aslantaş, H., Adana, F., Şahbaz, M. (2013). Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. F.N. Hem. Derg, 21:76-84.
  • Bayramkaya, E. (2009). Sosyal Fobi Belirtileri Yetişkin Bağlanma Boyutları Kişiler Arasındaki İlişki Biçimler Arsındaki İlişkiler. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, A. (2014). Evli Bireylerde Bağlanma Stilleri, Aile İçi Eşler Arası Şiddet ve Evlilik Uyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü, İstanbul.
  • Çiftfiliz, G. (2009). Yetişkin Bağlanma stilleri, Keşfetme Yönelimi ve Deneyime Açıklık Kişilik Özelliği İle Eşcinselliğe İlişki Tutumlar ve Arsındaki İlişkiler. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deryahanoğlu, G. (2014). Kick Boks Hakemlerinin Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Algılanan Mesleki Yeterlilik Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Erk, AB. Bebeklikte İlk İlişki: Bağlanma Türleri-Güvenli-Kaygılı-Kaçıngan Bağlanma. Milliyet. http://www.milliyet.com.tr/bebeklikte-ilk-iliski--baglanma-turleri--guvenli--kaygili--kacingan-baglanma-pembenar-yazardetay-aile-1985303/ (16 Aralık 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Erzi, S. (2012). Kız Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumları İle Yetişkin Bağlanma Stilleri ve Stresle Başa Çıkma Yollarının İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gacar, A. (2011). Türkiyede ki Beden Eğitimi ve Spor Öğretim Elemanlarının Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Belli Değerler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Gündoğdu, C., Tüfekçi, Ş., Çelebi, E., (2016). Gençlik Merkezlerine Üye Olan Gençlerin Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1): 01-09.
  • Güneş, V. (2010). Spor Lisesi Ve Farklı Liselerdeki Öğrencilerin Atılganlık Düzeyleri İle Akademik Başarılarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kılıç, G. (2009). Lise Öğrenimi Görmekte Olan Ergenlerin Atılganlık Düzeylerinin Ebeveynlerine Bağlanma Örüntülerine ve Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi Darıca İlçesi Örneği, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymak, P. (2015). Bağlanma Stillerinin Okul Öncesi Dönem Sosyal Davranışlara Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, G. (2009). Yetiştirme Yurdunda Ve Ailesi Yanında Yaşayan Ergenlerin Bağlanma Stilleri İle Kimlik Statüleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şen, S. (2007). Anneanne, Anne, Bebek Bağlanmasının İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Uğur, G. (1996). Üniversite Öğrencilerinde Atılganlık ile Beden Algısı İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Wikipedia (2016). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dart. (30 Mayıs 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Wikipedia (2016). https://tr.wikipedia.org/wiki/Ba%C4%9Flanma_kuram%C4%B1. (11 Ocak 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).

Investigation of the Relationship between Adult Connection Form of Dart Sports and Casuality Levels

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 61 - 72, 22.12.2017

Öz

The
purpose of this research; It is an examination of the relationship between the
adult attachment patterns and assertiveness levels of active athletes in the
dart branch. A total of 94 Darts athletes participated in the survey, 39 female
and 55 male, determined by random sampling method, which competes in the 6th
Darts of the Turkish Darts Championship in the year 2016 and which is neither
in the national or international championships nor graded. Rathus Assertiveness
Scale (RAE), developed by Rathus (1973) and adapted by the Turkish version
Voltan (1980), and the first part by Hazan, Shaver (1987) The second part was
the "Adult Attachment Scale (AAS)" developed by Mikulincer et al.
(1990) and adapted to Turkish by Kesebir, Kökçü and Dereboy (2012). In the
analysis of the data; t-Test and ANOVA were used to examine the differences
between the mean scores of the attachment styles and the assertiveness levels
according to the demographic characteristics of the participants; Pearson
Correlation test was used to examine relations between variables. In the
findings of the research; There was no significant difference between the mean
scores of the scale dimensions according to the variables of "gender"
and "attaining degrees in international and national championships"
in the t-test results (p> 0.05). There was a significant difference in the
mean scores of the RAE, the safe attachment subscale of the SDS and the mean of
the anxious / unstable attachment subscale scores of the SDS according to the
level of "education level", while the ANOVA test results showed no
significant difference compared to the "parental level of education"
˂0.05). In addition, according to the variable of "maternal education
level", significant differences were found in the total mean scores of the
safe attachment subscale of EBMT, avoidant attachment subscale of EBMM and EBMM
(p˂0.05). According to the correlation test, there was a significant low level
of positive correlation between the "age" variable and the average
scores of the RAE and the average of the anxious / unstable attachment subscale
scores of the SDS, while there was a meaningful correlation between the
variables of "sport year" and "monthly income" It could be.
In addition, significant correlations were found between the mean scores of the
RAE in all dimensions of SDS. As a result; It was observed that the average
scores of the RAE increased as the total average scores of the EBBQ of active
dumb players in the darts branch increased. It was also observed that as the
ages of active athletes in the dart branch increased, the mean scores of the
anxious / evasive subscale scores and the mean scores of RAE were also
increased.

Kaynakça

  • Alagül, Ö. (2004). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların Atılganlık İle Beden Algısı İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aslantaş, H., Adana, F., Şahbaz, M. (2013). Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. F.N. Hem. Derg, 21:76-84.
  • Bayramkaya, E. (2009). Sosyal Fobi Belirtileri Yetişkin Bağlanma Boyutları Kişiler Arasındaki İlişki Biçimler Arsındaki İlişkiler. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, A. (2014). Evli Bireylerde Bağlanma Stilleri, Aile İçi Eşler Arası Şiddet ve Evlilik Uyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü, İstanbul.
  • Çiftfiliz, G. (2009). Yetişkin Bağlanma stilleri, Keşfetme Yönelimi ve Deneyime Açıklık Kişilik Özelliği İle Eşcinselliğe İlişki Tutumlar ve Arsındaki İlişkiler. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deryahanoğlu, G. (2014). Kick Boks Hakemlerinin Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Algılanan Mesleki Yeterlilik Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Erk, AB. Bebeklikte İlk İlişki: Bağlanma Türleri-Güvenli-Kaygılı-Kaçıngan Bağlanma. Milliyet. http://www.milliyet.com.tr/bebeklikte-ilk-iliski--baglanma-turleri--guvenli--kaygili--kacingan-baglanma-pembenar-yazardetay-aile-1985303/ (16 Aralık 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Erzi, S. (2012). Kız Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumları İle Yetişkin Bağlanma Stilleri ve Stresle Başa Çıkma Yollarının İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gacar, A. (2011). Türkiyede ki Beden Eğitimi ve Spor Öğretim Elemanlarının Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Belli Değerler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Gündoğdu, C., Tüfekçi, Ş., Çelebi, E., (2016). Gençlik Merkezlerine Üye Olan Gençlerin Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1): 01-09.
  • Güneş, V. (2010). Spor Lisesi Ve Farklı Liselerdeki Öğrencilerin Atılganlık Düzeyleri İle Akademik Başarılarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kılıç, G. (2009). Lise Öğrenimi Görmekte Olan Ergenlerin Atılganlık Düzeylerinin Ebeveynlerine Bağlanma Örüntülerine ve Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi Darıca İlçesi Örneği, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaymak, P. (2015). Bağlanma Stillerinin Okul Öncesi Dönem Sosyal Davranışlara Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, G. (2009). Yetiştirme Yurdunda Ve Ailesi Yanında Yaşayan Ergenlerin Bağlanma Stilleri İle Kimlik Statüleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şen, S. (2007). Anneanne, Anne, Bebek Bağlanmasının İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Uğur, G. (1996). Üniversite Öğrencilerinde Atılganlık ile Beden Algısı İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Wikipedia (2016). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dart. (30 Mayıs 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Wikipedia (2016). https://tr.wikipedia.org/wiki/Ba%C4%9Flanma_kuram%C4%B1. (11 Ocak 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Mustafa Alper Mülhim Bu kişi benim

Zeynep Mülhim Bu kişi benim

Yılmaz Ünlü Bu kişi benim

Adem Solakumur

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 27 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Mülhim, M. A., Mülhim, Z., Ünlü, Y., Solakumur, A. (2017). Dart Sporcularının Erişkin Bağlanma Biçimleri ile Atılganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 61-72.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi