Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 283 - 293, 22.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor
öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeylerini cinsiyet, yaş, medeni hal,
eğitim durumu, meslek kıdemi, eğitim kademesi ve görev yeri değişkenlerine göre
incelemektir. Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin medya
okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla Korkmaz ve Yeşil (2011) tarafından
geliştirilen “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma modeli, genel tarama modellerinden betimsel-tarama
modelidir. Bu araştırmada genel tarama modeli, “Tesadüfi Örneklem” yöntemiyle
örneklem grubuna uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini, Sakarya ve Bartın ilinde
farklı eğitim kademelerinde görev yapan 628 beden eğitimi ve spor öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Sakarya ve Bartın İlindeki beden
eğitimi ve spor öğretmenleri arasından tesadüfi yolla seçilen 244 gönüllü beden
eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların demografik
özelliklerine göre medya okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi amacıyla MANOVA
testi ile veriler analiz edilmiştir. Gruplar arasındaki farklılığı belirlemek
amacıyla TUKEY testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında “medeni hal”
değişkeninin “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği” nin alt
boyutları üzerindeki etkisinin anlamlı farklılık içerdiği tespit edilmiştir.
Diğer değişkenler “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği” nin alt
boyutları üzerinde anlamlı farklılık içermemesine rağmen, faktörler boyutunda
ortalama puanların farklılaştığı tespit edilmiştir. Bu çalışma ilgili literatür
taranarak ve çalışmaya ilişkin önerilerde bulunularak tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Aktı, S. (2011). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Elazığ.
  • Altun, A. (2009). Eğitim bilim açısından seçmeli medya okuryazarlığı dersi programına eleştirisel bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3).
  • Arslan, H. (2014). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kapsamında Çocuk Odaklı Haber ve Programlar Üzerine Bir Değerlendirme. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 71-79.
  • Bozkurt, İ. (2012). Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Öğrencilerin Medyaya Bakışı: Kayseri Örneği.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Çakmak, E. (2010). İngiltere ve Türkiye’deki İlköğretim Medya Okuryazarlığı Eğitimi Program ve Uygulamalarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Abantİzzet Baysal Üniversitesi). (Tez Nu: 278585) (https://tez.yok.gov.tr/ adresinden elde edilmiştir.)
  • Gömleksiz, M. N. ve Duman, B. (2013). Medya okuryazarlığı dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğrenci ve okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9), 265-278.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon
  • Kellner, D. Share, J. (2007). Critical media literacy is not an option. Learning Inquiry, 1(1), 59–69.
  • NCA, (1998). The speaking, listening, and media literacy standards and competency statements for K-12 education. Annandale, VA: National CommunicationAssociationfromhttp://www.eric.ed.gov:80/ERICDocs/data/ericd ocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/15/cf/1f.pdf adresinden 15 Şubat 2014’de alınmıştır.
  • RTÜK, (2006). “İlköğretim Çağındaki Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları” (http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a-9 4e7-6567ae4a9e9b 20.04. 2008 tarihinde erişildi.
  • RTÜK, (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. http: //www.medyaokuryazarligi.org.tr adresinden 18 Temmuz 2013’de alınmıştır.
  • Şahin, A. (2014). Öğretmenler, öğretmen adayları ve medya ile bağlı olan herkes için eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tatar, İ. (2016). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı İle Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Eskişehir.
  • Tuğlu, B. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçları ve Sosyal Medya Kullanımlarına İlişkin Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya
  • Yılmaz, E. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazete Ve Dergi Takip Etme Alışkanlıkları ile Eleştirel Ve Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkisi. Yüksek Lisans Çalışması. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
  • Yiğit, Z. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.

Analysis of Media Literacy of Physical Education and Sports Teachers According to Some Demographic Variables

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 283 - 293, 22.12.2017

Öz

The
purpose of this study is to investigate media literacy levels of physical
education and sport teachers according to gender, age, marital status,
educational status, occupational seniority, education level and duty place
variables. The "Media and Television Literacy Levels" scale developed
by Korkmaz and Yeşil (2011) was used to determine the media literacy levels of
physical education and sports teachers in the study. The research model is a
descriptive-scan mdel of general screening models. In this study, the general
screening model was applied to the sampling group   by the "Random Sampling" method.
The researcher's universe constitutes 628 physical education and sports
teachers working in different educational levels in the provinces of Sakarya
and Bartın. The sample of the research is composed of 244 voluntary physical
education and sports teachers selected randomly from among the physical
education and sports teachers in Sakarya and Bartın provinces. Data were
analyzed by MANOVA test to examine media literacy levels according to the
demographic characteristics of the participants. To determine the differences
between the groups, the TUKEY test was used. It was found that the effect of the
"marital status" variable on the subscales of "Media and
Television Literacy Levels Scale" was significantly different in the
findings of the research. Although the other variables did not differ
significantly on the subscales of the "Media and Television Literacy
Levels Scale", it was found that the mean scores differed in factor
dimension. This study has been completed by searching the relevant literature
and making proposals for the study.

Kaynakça

  • Aktı, S. (2011). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Elazığ.
  • Altun, A. (2009). Eğitim bilim açısından seçmeli medya okuryazarlığı dersi programına eleştirisel bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3).
  • Arslan, H. (2014). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kapsamında Çocuk Odaklı Haber ve Programlar Üzerine Bir Değerlendirme. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 71-79.
  • Bozkurt, İ. (2012). Medya Okuryazarlığı Dersini Alan Öğrencilerin Medyaya Bakışı: Kayseri Örneği.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Çakmak, E. (2010). İngiltere ve Türkiye’deki İlköğretim Medya Okuryazarlığı Eğitimi Program ve Uygulamalarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Abantİzzet Baysal Üniversitesi). (Tez Nu: 278585) (https://tez.yok.gov.tr/ adresinden elde edilmiştir.)
  • Gömleksiz, M. N. ve Duman, B. (2013). Medya okuryazarlığı dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğrenci ve okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9), 265-278.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon
  • Kellner, D. Share, J. (2007). Critical media literacy is not an option. Learning Inquiry, 1(1), 59–69.
  • NCA, (1998). The speaking, listening, and media literacy standards and competency statements for K-12 education. Annandale, VA: National CommunicationAssociationfromhttp://www.eric.ed.gov:80/ERICDocs/data/ericd ocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/15/cf/1f.pdf adresinden 15 Şubat 2014’de alınmıştır.
  • RTÜK, (2006). “İlköğretim Çağındaki Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları” (http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a-9 4e7-6567ae4a9e9b 20.04. 2008 tarihinde erişildi.
  • RTÜK, (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. http: //www.medyaokuryazarligi.org.tr adresinden 18 Temmuz 2013’de alınmıştır.
  • Şahin, A. (2014). Öğretmenler, öğretmen adayları ve medya ile bağlı olan herkes için eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tatar, İ. (2016). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı İle Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Eskişehir.
  • Tuğlu, B. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçları ve Sosyal Medya Kullanımlarına İlişkin Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya
  • Yılmaz, E. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazete Ve Dergi Takip Etme Alışkanlıkları ile Eleştirel Ve Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkisi. Yüksek Lisans Çalışması. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
  • Yiğit, Z. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Yılmaz Ünlü Bu kişi benim

Serdar Uslu Bu kişi benim

Murat Kul

Adem Solakumur

Çetin Yaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2017
Kabul Tarihi 14 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Ünlü, Y., Uslu, S., Kul, M., Solakumur, A., vd. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 283-293.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi