Alan yazım taramasında genel bir çatı altında
lisansüstü tezlere çeşitli değişkenlerle birlikte kolaylıkla ulaşılması
sağlanabilir. Üniversiteler, toplumsal işlevlerinden birisi olan araştırma
yapmak ve yeni teknolojiler üretmek görevlerinin önemli bir bölümünü,
lisansüstü eğitim sürecinde yapılan araştırmalar ile yerine getirir. Bu
bağlamda otizm ve fiziksel aktivite alanında lisansüstü araştırmaların alana
katkısı önemlidir. Lisansüstü tez çalışmalarının sınıflanarak incelenmesi
üzerine gerçekleştirilen çalışmaların farklı engel gruplarında dağılım
göstermekte ve yapılan araştırmaların tezlerin genel özellikleri üzerine
yoğunlaştığı görülmektedir. Buradan hareketle otizm ve fiziksel aktivite (spor,
egzersiz, hareket, fiziksel uygunluk) alanındaki tezlerin incelenmesi konusunda
herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenlerden dolayı, otizm ve
fiziksel aktivite alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenerek,
bir beceriye odaklı olarak yapılan diğer tezler dışında otizm ve fiziksel
aktivite alanını, çeşitli değişkenler açısından inceleyerek alan yazısına genel
bir boyut kazandırılacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, otizm ve fiziksel
aktivite alanında yayımlanan lisansüstü çalışmalara yönelik bir içerik analizi
örneği olması, daha önce bu alana yönelik içerik analizi çalışmalarının sayıca
yetersiz olması ve çalışmadan elde edilen bulguların bu alandaki tezlerin
niteliği konusunda araştırmacılara bilgi sağlaması açısından önemlidir. Ayrıca
lisansüstü çalışmalarının derlenmesi, bilimsel araştırma kültürüne ait
kavramlarla yeni tanışan araştırmacılara; genel eğilimler, kullanılan yöntemler
ve konu seçimi gibi unsurlara ilişkin önemli bilgiler verebilir. Otizm ve
fiziksel aktivite çatısı altında genel bir çalışma yapılmadığı, çalışmaların
daha çok özelleştirilip alt başlıklar altında çalışılmıştır. Bu araştırmanın
amacı 2013-2017 Türkiye de otizm ile fiziksel aktivitenin ilişkilendirildiği
yüksek lisans ve doktora tezlerin çeşitli değişkenler tarafından
incelenmesidir. Son yıllarda otizm ile ilgili çalışmaların artmasına rağmen
spor ya da fiziksel aktivite alanında yapılan lisansüstü tez sayısının çok
fazla olmadığı belirlenmiştir. Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez tarama
merkezinde 14 tane lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bu tezlerden 10 tanesi yüksek
lisans, 4 tanesi doktora tezidir. 2013 ve öncesinde otizm ve fiziksel aktivite
ile ilgili lisansüstü tez çalışmasına rastlanmamıştır. Araştırmanın sonucunda;
araştırma gruplarına göre dağılım incelendiğinde en çok sosyal beceriler
alanında yapıldığı, YÖK’ ün tez tarama merkezinde ulaşılabilen 2013-2017
yılları arasındaki tezlerden en çok 2016 yılında yüksek lisans tezi yapıldığı
gözlenmektedir.
Otizm Fiziksel Aktivite Motor Beceriler Sosyal Beceriler Ebeveyn Lisansüstü
Studies carried out on classification studies of
postgraduate dissertations show distribution in different disability groups and
concentrate on the general characteristics of theses of the researches carried
out. From this point on, there have been no studies on the examination of
theses in the field of autism and physical activity (sports, exercise,
movement, physical fitness). For these reasons, it is considered that studies
of postgraduate dissertations in the field of autism and physical activity will
be examined and a general dimension will be given to writing the field by
examining the field of autism and physical activity apart from other theses
made with a focus on the arts. This study is an example of a content analysis
for autism and physical activity published in the field of postgraduate
studies. It is important that the content analysis studies for this area are
inadequate in number and that the findings obtained in this study are
informative about the nature of theses in this area. In addition, the
compilation of postgraduate studies, researchers who have recently met with
scientific research cultural concepts; general trends, methods used and topic
selection. The authors did not conduct a general study under the framework of
autism and physical activity, but their work was more privatized and worked
under subheadings. The purpose of this research is to be examined by a variety
of variables of Turkey 2013-2017 master's and doctoral thesis that physical
activity is associated with autism. Despite the increase in autism studies in
recent years, it has been determined that the number of postgraduate theses
done in the field of sports or physical activity is not very high. Fourteen
postgraduate studies have been completed in the thesis screening center of the
Higher Education Council (YÖK). 10 of these theses are master's degree and 4 of
them are doctorate thesis. Prior to 2013, there were no studies of postgraduate
dissertation on autism and physical activity. As a result of the research; When
the distribution according to the research groups is examined, it is observed
that most of the theses between the years 2013-2017, which is made in the area
of social skills, can be reached at the thesis screening center of YÖK
Autism Physical Activity Motor Skills Social Skills Parent Post Graduate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi