Küreselleşme ve
değişen teknolojik imkânlarla birlikte bireylerin yaşam tarzları, hayata bakış
açıları da farklılık göstermeye başlamıştır. Mutluluğun mottosu olarak görülen
tüketim, yaşamın olmazsa olmaz noktası haline gelmiştir. Günümüzde bireyler
için mutluluğun temeli tüketmekten geçmektedir. Bunun bilincinde olan
üreticiler, çeşitli reklam ve sponsorluk faaliyetleri ile çalışmalar yürütmüş
bireyleri tüketime daha da teşvik etmişlerdir. Sponsorluk ve reklam bağlamında
spor önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle futbol dünyada geçmişten günümüze
yaşamın önemli bir alanını oluşturduğundan kapitalist süreç içerisinde
endüstriyel faaliyet alanına dönüşmüştür. Böylece bireylerin tüketim kültürüne
dâhil olmaları futbolun endüstrileşmesi ile daha da artmıştır. Futbolun
yalnızca oyun olmadığı içerisinde ideolojik aygıtları da barındırdığı
yadsınamaz bir gerçektir. Çalışmada futbolun endüstrileşmesi tüketim toplumu
bağlamında değerlendirilmiştir. Değerlendirme yapılırken çalışmayı
spesifikleştirmek adına futbolun 3 büyükleri olarak nitelendirilen Fenerbahçe,
Galatasaray ve Beşiktaş taraftarları ile anket yapılmış, bireylerin tüketim
toplumuna ne denli içkin olduğu saptanmaya çalışılmıştır. Anket sonuçları
değerlendirilirken nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz
gerçekleştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi