This study
aims to investigate the effect of elite archers' mental skills and techniques
on their shooting performances in sports environments. The study group of the
research, designed according to the relational screening model, covers 119
volunteers, 59 female 60 males, which have been taken part in Indoor Turkey
Championships during National Team selection. The Sport Mental Training
Questionnaire (SMTQ) adapted into Turkish by Yarayan and İlhan (2018), and a
personal information form was presented to the participants. Furthermore, the
results of the competition announced to the public have taken as a basis by
measuring athletes' shot performance. Statistical analysis was done through the
IBM SPSS Statistics 24.0 program. In analyzing data, besides some descriptive
statistics, independent groups t-test, Pearson product-moment correlation analysis,
and hierarchical regression analysis were utilized. The research findings
obtained including basic mental skills (r=0.562, p<0.001), mental
performance skills (r=0.599, p<0.001), interpersonal skills (r=0.574,
p<0.001), self talk (r=0,505, p<0.001), mental imagery (r=0,552,
p<0.001) and finally SMTQ total score (r=0,648, p <0.001) showed a
positive correlation with arrow shooting total score. As a result of the
applied regression analysis, it was found that the gender and spring category
added to the model in the first step explained 28% of the total variance. The
SMTQ total score added to the model in the second step increased the explained
variance of up to 51%. According to the explanation coefficients of these
variables, it has determined that in addition to being male and being compound
bow archer (F2-118=24.123, p<0.001), the total score of SMTQ (F3-118=41.716,
p<0.001) significantly increased the overall rating of arrow shot also. The
results show that the increase in using mental skills and techniques has an
increasing effect on the total points of the arrow shot taken by the competing
archers in the competitions. According to the findings, it has concluded that
being a male archer, shooting a bow arrow with a reel, and the mental skills
and techniques used by athletes in sports environments can be evaluated as
predictors of arrow shooting performances.
mental training mental skills shooting performance archery sports psychology
Bu
çalışmada; elit okçuların spor ortamlarında kullandıkları zihinsel beceri ve
tekniklerin ok atış performanslarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu 2019 yılında
Kapalı Salon Türkiye Şampiyonası Milli Takım seçmelerine katılan 59'u kadın
60'ı erkek toplam 119 gönüllü okçu oluşturmaktadır. Katılımcılara Yarayan ve
İlhan (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Sporda Zihinsel Antrenman
Envanteri (SZAE) ile Kişisel Bilgi Formu sunulmuş, atış performans ölçütü
olarak kamuya açıklanan müsabaka sonuçları esas alınmıştır. İstatistiksel
analizler, IBM SPSS Statistics 24.0 programı ile yapılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde, bazı betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar için
t-testi, Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon
analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen araştırma bulguları, ok atışı toplam
puanı ile zihinsel temel beceriler (r=0,562, p<0.001), zihinsel performans
becerileri (r=0,599, p<0.001), kişilerarası beceriler (r=0,574, p<0.001),
kendinle konuşma (r=0,505, p<0.001), zihinsel canlandırma (r=0,552,
p<0.001) puanları ve son olarak SZAE toplam puanının (r=0,648, p<0.001)
pozitif yönde anlamlı ilişkiler gösterdiğini ortaya koymuştur. Uygulanan
regresyon analizi sonucunda ayrıca; modele ilk adımda eklenen cinsiyet ve yay
kategorisinin toplam varyansın %28’ini açıkladığı, modele ikinci adımda eklenen
SZAE toplam puanının ise açıklanan varyansı %51’e çıkarttığı tespit edilmiştir.
Söz konusu değişkenlerin açıklama katsayılarına bakıldığında, erkek ve makaralı
yay okçusu olmanın (F2-118= 24.123, p<0.001) yanında SZAE toplam puanının
(F3-118=41.716, p<0.001) ok atışı toplam puanını istatistiksel olarak
anlamlı derecede artırdığı saptanmıştır. Ulaşılan sonuçlardan, zihinsel beceri
ve tekniklerin kullanılmasındaki artışın yarışmacı okçuların müsabakalarda
aldıkları ok atışı toplam puanları üzerinde artırıcı bir etki yarattığı
izlenmektedir. Bulgulardan hareketle, erkek okçu olmanın, makaralı yaylı ok
atışları yapmanın ve sporcuların kullandıkları zihinsel beceri ve tekniklerin
ok atış performanslarının yordayıcıları olarak değerlendirilebilecekleri
sonucuna varılmıştır.
zihinsel antrenman zihinsel beceriler atış performansı okçuluk spor psikolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |