Öz
Bu çalışma kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin belirlenmesi amacı ile
yapılmıştır. Çalışmaya, Ağrı Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünde lisanslı olarak
kayak sporu yapan 52 çocuk ve Ağrı ilinde yaşayan 45 spor yapmayan çocuk gönüllü olarak
katılmıştır. Araştırmaya katılan çocuklara Bourdon (1955) dikkat testi uygulanmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 22 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Normallik dağılımı için Shapiro-Wilks testi uygulanmıştır. Gruplar arasındaki
karşılaştırmalarda Independent Samples t-testi ve parametreler arasındaki ilişkide pearson
momentler çarpım korelâsyon testi kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre; Kayak sporu
yapan çocuklar ile spor yapmayan çocukların dikkat düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık
tespit edilmiştir (p<0.05). Ayrıca spor yapma durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı ve
cinsiyet ile Dikkat düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit
edilmiştir (p<0.05). Araştırma sonucunda, Kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin
spor yapmayan çocuklara göre daha iyi olduğu, Ayrıca spor yapma durumu, babaların eğitim
durumları, kardeş sayısı ve cinsiyet ile dikkat düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
ilişkinin olduğu söylenebilir. Bu bağlamda çocukların dikkat düzeylerinin gelişimi için spora
katılımları önerilebilir.
This study aimed to determine the attention levels of children involved in skiing. 52 children
who were licenced skiing athletes in Ağrı Province Directorate of Youth Services and Sport,
and 45 children living in Ağrı but who did not do any sports participated in the research on
the basis of volunteering. Bourdon’s (1955) Attention Test was given to the participants. The
data were analysed on the SPSS 22 programme. Shapiro-Wilks test was applied for normality
distribution. The Independent Samples t-test was used in comparisons between the groups
while Pearson’s Moments Multiplication Correlations test was used in the correlations
between the parameters. Following the analyses performed, it was found that there were
significant differences between children involved in skiing and those who were not involved
in any sports (P<0.05). Besides, it was also found that there were statistically significant
differences between children’s levels of attention in terms of whether or not doing sport, their
father’s educational status, the number of their brothers and sisters, and gender (P<0.05). In
consequence, it may be stated that children who are involved in skiing sport have better levels
of attention than those who are not involved, and also that there are significant correlations
between them in terms of whether or not doing sport, their father’s educational status, the
number of their brothers and sisters, and gender. Therefore, it can be recommended that
children participate in sport activities for the development of their attention levels.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 3) |