Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 82 - 90, 20.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Adsız, E. (2016). Yöneticilerin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Karar Verme Stillerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Aktaş, S. (2014). Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin Karşılaştırılması, (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı, Karar Verme ve Stresle Basa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 67-83.
  • Berry, D., Abernethey, R., & Cote, H. (2008). ’The Contribution of Structured Activity and Deliberate Play to the Development Of Expert Perceptual And Decision-Making Skill. Sport Exercise Psychol, 30(6), 685-708.
  • Çetin, M.Ç. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri Sosyal Beceri Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Egesoy, H., Eniseler, N., Çamlıyer, H. ve Çamlıyer, H. (1999). Elit ve Elit Olmayan Futbol Oyuncularının Karar Verme Performanslarının Karar Verme Hızı ve Verilen Kararın Doğruluğu Açısından Karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 22-33.
  • Eraslan, M. (2015). Üniversite Spor Bölümü Öğrencilerinin Atılganlık ve Karar Verme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 214-223.
  • Ersever, H.Ö. (1996). Karar verme becerileri kazandırma programının ve etkileşim grubu deneyiminin üniversite öğrencilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkileri, (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Daft R.L. (1994). Managerial Decision Making Management. 3. Edition, The Dryden Press: Orlando. Dilmaç, B. ve Bozgeyikli, H. (2009). Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Olma ve Karar Verme Stillerinin İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 171-187.
  • Dinçer, N. (2013). Spor Yöneticilerinin Karar Verme Stilleri ile Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karahüseyinoğlu, F. (2013). Kamu Yöneticilerinin Karar Verme Tarzlarını Özsaygı Düzeyleri Üzerinden Okumak: Elazığ Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuru, E. (2003). Farklı Statüdeki Beden Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 175-191.
  • Kırgil, F. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenleri İle Diğer Branş Öğretmenlerinin Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenlikler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kösem, G.M. (2019). Üst Düzey Sporcular ve Bilgisayar Oyuncularının Karar Verme Stilleri ile Görsel Reaksiyon Zamanlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar stratejileri ölçeği: Geliştirilmesi ve standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi bilimsel çalışmaları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161-170.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Küçükkendirci, H., Şakır, A., Arıkan, A. ve Güler, Y.R. (2016). Kamu Sağlık Kurumları Taşra Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(2), 201-219.
  • Mutlu, F. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerindeki Lisans ve Yüksek Lisans Öğrencilerinin Problem Çözme ve Karar Verme Stillerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Satman, C. (2005). Futbol Hakemlerinin Kararları Üzerinde Seyirci Sesinin Etkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Sanchez, A.C.J., Calvo, A.L., Bunuel, P.S. & Godoy, S.J.I. (2009). Decision-making of Spanish Female Basketball Team Players While They are Competing. Revista de Psicologia del Deporte, 18, 369-373.
  • Scott, S.G. and Bruce, R.A. (1995). Decision Making Style: The Development and Assessment of a New Measure. Educational and Psychological Measurement, 55, 818-831.
  • Taşdelen, A. (2002). Öğretmen Adaylarının Farklı Psiko-sosyal Değişkenlere Göre Karar Verme Stilleri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tekin, M., Özmutlu, İ. ve Erhan, S.E. (2008). Özel Yetenek Sınavlarına Katılan Öğrencilerin Karar Verme ve Düşünme Stillerinin İncelenmesi. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 23-25 Ekim 2008 Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Tekin, Ö.A. (2009). Yönetimde Karar Verme: Batı Antalya Bölgesi’nde Bulunan Beş Yıldızlı Otel İşletmecilerindeki Çeşitli Departman Yöneticilerinin Karar Verme Stillerini Tespit Etmeye Yönelik Uygulamalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Tiryaki, M.G. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ülker, M. (2017). Spor Yapan ve Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri, Karar Verme Stilleri, Stresle Başa Çıkma Stratejilerinin Karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.

The Effect of Participation in Sports Competitions on Decision Making Style

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 82 - 90, 20.06.2020

Öz

The aim of this study is to examine the decision making styles of secondary school students who have participated and have not participated in sports competitions among schools. The research was carried out on 313 students who attended and did not participate in school sports in different secondary education institutions. "General Information Form" and "Decision Making Styles Scale (DMSS)" were used to collect data in the research. In the analysis of the data, independent samples t-test was conducted to determine whether there was a significant difference between the groups in the variables of participation in gender and inter-school sports competitions. The significance level was determined as p<,05 in the study. As a result of our study, it was found that the intuitive decision-making styles of the girls were significantly higher than the male students, while there was no statistically significant difference between the genders in DMS mean scores and Rational DMS, Dependent DMS, Avoidant DMS, and Instant DMS subscales. Also, the rational decision-making styles of the students participating in sports competitions between schools were found to be significantly higher than those who did not. It was determined that there was no statistically significant difference in the average scores of DMS and Intuitive DMS, Dependent DMS, Avoiding DMS and Instant DMS sub-dimensions of the students who participated and did not participate in sports competitions between schools.

Kaynakça

  • Adsız, E. (2016). Yöneticilerin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Karar Verme Stillerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Aktaş, S. (2014). Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin Karşılaştırılması, (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Öz Saygı, Karar Verme ve Stresle Basa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 67-83.
  • Berry, D., Abernethey, R., & Cote, H. (2008). ’The Contribution of Structured Activity and Deliberate Play to the Development Of Expert Perceptual And Decision-Making Skill. Sport Exercise Psychol, 30(6), 685-708.
  • Çetin, M.Ç. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri Sosyal Beceri Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Egesoy, H., Eniseler, N., Çamlıyer, H. ve Çamlıyer, H. (1999). Elit ve Elit Olmayan Futbol Oyuncularının Karar Verme Performanslarının Karar Verme Hızı ve Verilen Kararın Doğruluğu Açısından Karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 22-33.
  • Eraslan, M. (2015). Üniversite Spor Bölümü Öğrencilerinin Atılganlık ve Karar Verme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 214-223.
  • Ersever, H.Ö. (1996). Karar verme becerileri kazandırma programının ve etkileşim grubu deneyiminin üniversite öğrencilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkileri, (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Daft R.L. (1994). Managerial Decision Making Management. 3. Edition, The Dryden Press: Orlando. Dilmaç, B. ve Bozgeyikli, H. (2009). Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Olma ve Karar Verme Stillerinin İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 171-187.
  • Dinçer, N. (2013). Spor Yöneticilerinin Karar Verme Stilleri ile Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karahüseyinoğlu, F. (2013). Kamu Yöneticilerinin Karar Verme Tarzlarını Özsaygı Düzeyleri Üzerinden Okumak: Elazığ Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuru, E. (2003). Farklı Statüdeki Beden Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 175-191.
  • Kırgil, F. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenleri İle Diğer Branş Öğretmenlerinin Karar Verme ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenlikler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kösem, G.M. (2019). Üst Düzey Sporcular ve Bilgisayar Oyuncularının Karar Verme Stilleri ile Görsel Reaksiyon Zamanlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar stratejileri ölçeği: Geliştirilmesi ve standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi bilimsel çalışmaları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161-170.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Küçükkendirci, H., Şakır, A., Arıkan, A. ve Güler, Y.R. (2016). Kamu Sağlık Kurumları Taşra Yöneticilerinin Karar Verme Stillerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(2), 201-219.
  • Mutlu, F. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Bölümlerindeki Lisans ve Yüksek Lisans Öğrencilerinin Problem Çözme ve Karar Verme Stillerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Satman, C. (2005). Futbol Hakemlerinin Kararları Üzerinde Seyirci Sesinin Etkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Sanchez, A.C.J., Calvo, A.L., Bunuel, P.S. & Godoy, S.J.I. (2009). Decision-making of Spanish Female Basketball Team Players While They are Competing. Revista de Psicologia del Deporte, 18, 369-373.
  • Scott, S.G. and Bruce, R.A. (1995). Decision Making Style: The Development and Assessment of a New Measure. Educational and Psychological Measurement, 55, 818-831.
  • Taşdelen, A. (2002). Öğretmen Adaylarının Farklı Psiko-sosyal Değişkenlere Göre Karar Verme Stilleri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tekin, M., Özmutlu, İ. ve Erhan, S.E. (2008). Özel Yetenek Sınavlarına Katılan Öğrencilerin Karar Verme ve Düşünme Stillerinin İncelenmesi. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 23-25 Ekim 2008 Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Tekin, Ö.A. (2009). Yönetimde Karar Verme: Batı Antalya Bölgesi’nde Bulunan Beş Yıldızlı Otel İşletmecilerindeki Çeşitli Departman Yöneticilerinin Karar Verme Stillerini Tespit Etmeye Yönelik Uygulamalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Tiryaki, M.G. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ülker, M. (2017). Spor Yapan ve Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri, Karar Verme Stilleri, Stresle Başa Çıkma Stratejilerinin Karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Turan

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turan, S. (2020). The Effect of Participation in Sports Competitions on Decision Making Style. International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 82-90.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).