BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparison of Self-Esteem of Sports Sciences and Theology Faculty Students

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 2), 261 - 270, 19.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS198

Öz

The purpose of this study is to compare the differences in university students’ self-esteem and psychosomatic symptoms in terms of some demographic variables. A total of 660 students- 334 female and 326 male-, who were randomly chosen from the students of Sport Sciences and Theology Faculties studying in Ondokuz Mayıs University during the academic year 2013-2014, participated in the study voluntarily. The data was collected through a “Demographic Information Form” developed by the researcher and “Rosenberg Self-Esteem Scale” which was developed in 1963, checked for validity and reliability in 1965 in USA by Morris Rosenberg and checked for validity and reliability in Turkey by Çuhadaroğlu (1986). The data was statistically analyzed by Kolmogorov Smirnov, Mann Whitney U, Kruskal Vallis and Bonferronni correction test. The level of significance was taken as 0.05. The finding that there was no significant difference in the self-esteem levels of Sports Sciences Faculty students is in parallel with the findings of Yüksekkaya (1995:48) who reported that the variable of gender did not cause a significant difference on self-esteem. In the other result, it was seen a significant difference in sport science faculty students’ scores when students’ self-esteem compared to the level of the class variables but hasn’t seen in the faculty of theology. However, as noted in studies similar to our study, students' grade level progresses, levels of self-esteem increased. These findings were discussed in the light of literature and suggestions were made for future studies. 

Kaynakça

  • Altunbaş Ç. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Aryana M. (2010). Relationship between self-esteem and academic achievement amongst pre-university students, Journal of Applied Sciences 10(20), 2474-2477.
  • Bakırcıoğlu R. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Anı Yay., Ankara, s. 59.
  • Baybek H, Yavuz S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. SBE Dergisi s.14.
  • Budak S (2003). Psikoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yay., Ankara, 123.
  • Coleman J, Hendry L (1990). The nature of adolescence (Second Edition). London: Routledge.
  • Çetin H, and Çavuşoğlu H (2009). Yetiştirme yurdunda ve aileleri ile yaşayan adölesanların benlik saygılarının ve psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması. 137-144: Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2(4).
  • Çuhadaroğlu F (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi uzmanlık tezi.
  • Çuhadaroğlu F(1996). Adolesansta Psikolojik Gelişim özellikleri. 273-288: Katkı Pediatri Dergisi 17, 5.
  • Dinçer F, ve Öztunç G (2009). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. 22-33: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.
  • Frost J, and McKelvie SJ (2004). Self esteem as a function of sex of participant and body satisfaction in elementary school, high school, and university students. Sex Roles.
  • Gürşen-Otacıoğlu S (2009). Müzik öğretmeni adaylarının benlik saygısı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarılarının karşılaştırılması. 141-150: Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13,
  • İnanç N (1997). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kahriman İ (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(1).
  • Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D and Uçan Ö (2008). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 29-42: 3(7),
  • Karademir T, Döşyılmaz E,Çoban B and Kafkas ME (2010). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerde Benlik Saygısı Ve Duygusal Zeka. 653-674:Kastamonu Eğitim Dergisi 18(2).
  • Karagözoğlu Ş, Kahve E, Koç Ö and Adamişoğlu D (2008). Self esteem and assertiveness of final year Turkish university students, Nurse Education Today 28, 641–649.
  • Özşaker M, Canpolat M and Yıldız L (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. 155-164: Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 5(2).
  • Özkan İ (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. 4-9:Düşünen Adam7(3).
  • Rosenberg M (1965).Society and the Adolescent Self‐Image.University Pres,Princeton,s. 15.
  • Sivribaşkara S (2003). Özsaygının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi,Ankara.
  • Uyanık-Balat G ve Akman B (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. 175-183: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14(2).
  • Yıldız M, Çapar B (2010). Orta öğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. 103-131: Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10(1).
  • Yılmaz S (2000). Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Yüksekkaya S(1995). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Klinik Psikoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir

Spor Bilimleri ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Psikosomatik Belirtilerinin Karşılaştırılması

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 2), 261 - 270, 19.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS198

Öz

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ve psikosomatik belirtilerinin bazı demografik değişkenlere göre farklılığını incelemek amaçlıdır. Yöntem: Araştırmaya, 20132014 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi‟nde öğrenim görmekte olan Spor Bilimleri ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinden tesadüfi olarak seçilen 334 kız, 326 erkek toplam 660 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından oluşturulan “Demografik Bilgi Formu” ve 1963 yılında Morris Rosenberg tarafından geliştirilen, 1965 yılında ABD‟de kendisi tarafından, ülkemizde ise geçerlilik ve güvenirliliği Çuhadaroğlu (1986) tarafından yapılan “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde; Kolmogorov Smirnov, Mann Whitney U, Kruskal Vallis ve Bonferronni düzeltme testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Bulgular: Araştırmada fakültelerdeki öğrencilerin benlik saygısı cinsiyete göre karşılaştırıldığında, Spor Bilimleri Fakültesi‟nin benlik saygısı düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunmazken, İlahiyat fakültesinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada fakültelerdeki öğrencilerin benlik saygısının sınıflara göre karşılaştırmasında spor bilimleri fakültesinin benlik saygısında anlamlı farklılık görülürken, İlahiyat Fakültesi‟nde fark bulunmamıştır (p < 0.0125). Tartışma ve Sonuç: Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin benlik saygısında farklılığın bulunmayışı cinsiyet değişkeninin benlik saygısı üzerinde anlamlı bir değişikliğe neden olmadığını rapor eden Yüksekkaya (1995:48)‟nın bulgularıyla benzer olarak değerlendirilmiştir. İkinci sınıftaki öğrencilerin benlik saygısının düşük çıkmasında yeni bir ortama girme, aile ve çevrelerinden ayrılma ve çekingenlik duygularını henüz atlatamamaları, dördüncü sınıf öğrencilerinin ise kimlik duygularının oluşması nedeniyle benlik saygılarının yüksek olduğu, sınıf ilerledikçe benlik saygısının artmasında ise üniversite eğitimini sürdürürken yaşanan deneyim ve bilgi artışının olumlu etkisi olabileceği düşünülmüştür. Bulgular alan yazın ışığında tartışılmış ve alanda çalışanlar ile yeni yapılacak çalışmalara ilişkin çeşitli önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Altunbaş Ç. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Aryana M. (2010). Relationship between self-esteem and academic achievement amongst pre-university students, Journal of Applied Sciences 10(20), 2474-2477.
  • Bakırcıoğlu R. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Anı Yay., Ankara, s. 59.
  • Baybek H, Yavuz S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. SBE Dergisi s.14.
  • Budak S (2003). Psikoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yay., Ankara, 123.
  • Coleman J, Hendry L (1990). The nature of adolescence (Second Edition). London: Routledge.
  • Çetin H, and Çavuşoğlu H (2009). Yetiştirme yurdunda ve aileleri ile yaşayan adölesanların benlik saygılarının ve psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması. 137-144: Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2(4).
  • Çuhadaroğlu F (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi uzmanlık tezi.
  • Çuhadaroğlu F(1996). Adolesansta Psikolojik Gelişim özellikleri. 273-288: Katkı Pediatri Dergisi 17, 5.
  • Dinçer F, ve Öztunç G (2009). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. 22-33: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.
  • Frost J, and McKelvie SJ (2004). Self esteem as a function of sex of participant and body satisfaction in elementary school, high school, and university students. Sex Roles.
  • Gürşen-Otacıoğlu S (2009). Müzik öğretmeni adaylarının benlik saygısı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarılarının karşılaştırılması. 141-150: Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13,
  • İnanç N (1997). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kahriman İ (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(1).
  • Karadağ G, Güner İ, Çuhadar D and Uçan Ö (2008). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 29-42: 3(7),
  • Karademir T, Döşyılmaz E,Çoban B and Kafkas ME (2010). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerde Benlik Saygısı Ve Duygusal Zeka. 653-674:Kastamonu Eğitim Dergisi 18(2).
  • Karagözoğlu Ş, Kahve E, Koç Ö and Adamişoğlu D (2008). Self esteem and assertiveness of final year Turkish university students, Nurse Education Today 28, 641–649.
  • Özşaker M, Canpolat M and Yıldız L (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. 155-164: Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 5(2).
  • Özkan İ (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. 4-9:Düşünen Adam7(3).
  • Rosenberg M (1965).Society and the Adolescent Self‐Image.University Pres,Princeton,s. 15.
  • Sivribaşkara S (2003). Özsaygının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi,Ankara.
  • Uyanık-Balat G ve Akman B (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. 175-183: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14(2).
  • Yıldız M, Çapar B (2010). Orta öğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. 103-131: Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10(1).
  • Yılmaz S (2000). Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Yüksekkaya S(1995). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Klinik Psikoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şaban Ünver

Gül Çavuşoğlu Bu kişi benim

İzzet İslamoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt 2 (Özel Sayı 2)

Kaynak Göster

APA Ünver, Ş., Çavuşoğlu, G., & İslamoğlu, İ. (2015). Spor Bilimleri ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Psikosomatik Belirtilerinin Karşılaştırılması. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 261-270. https://doi.org/10.14486/IJSCS198
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).