Music as a fact which surrounds human being in all fields of life has been used as a tool for healing, communication, entertainment and also used in production with focusing function, in warfare with encouraging function and in sports with motivating function. (Colombe, 2006:34; Aydoğan, 2001:23). Shortly it can be claimed that music that is always in previous of movement is in relation with sports which is composed by moving.
The cheerings in sports culture are initially considered as very easy and simple. However it can be claimed that they provide a deep and complex structure on behalf of the social events of their era. Cheerings as a part of intangible sports legacy provide the contiunity of tradition and incentive of creativity as an oral traditional form. The emotions are coming around and the memories are remembered through stimulating by music. Football always keep the attention alive therefore it gets a place in the society as a tool which entertains masses and unifies them through the same goal. The industralised structure of football is accepted as a tool of social engineering with the help of media which provides the power to create and change the agendum. In this meaning it is mentioned that football indicates the life styles, beliefs and values.
In our study we will search the cheerings of spectators on the content of their relations with social conditions since 20th century in which modern football has been initially played in organised forms. In this context it is purposed to contribute into sociological analysis of modern football throughout the social meanings of football matches in different eras and socio-economic conditions and the relations between societies and football. There will be performed a theoretical research based on literature search.
Yaşamın her alanında insanı kuşatan olgu olarak müzik; ilk çağlardan beri iyileştirme, haberleşme, eğlenme unsuru olarak kullanıldığı gibi odaklanma işleviyle üretim faaliyetinde, cesaret arttırmada savaşlarda, motivasyon aracı olarak da sportif etkinliklerde kullanılmıştır (Colombe, 2006:34; Aydoğan, 2001:23). Kısacası hareketin arefesinde hep bulunan ‘müzik’in, özünü hareket etmenin oluşturduğu ‘spor’la iç içe olduğu söylenebilmektedir. Spor kültüründe yer edinen Tezahüratlar, ilk anda oldukça basit ve yalın gibi düşünülür. Ancak döneminin sosyal olaylarının yansıması niteliğinde derin ve karmaşık bir yapı arzettikleri söylenebilmektedir. Somut olmayan spor mirası içerisinde yer alan Tezahürat, sözlü gelenek biçimi olarak yaratıcılığı teşvik ve geleneğin sürekliliğini sağlamaktadır. Müzik aracılığıyla uyarılan duygular canlanmakta, anılar hatırlanmaktadır. İlgiyi canlı tutan yapısı ile futbol, zamanla kitleleri eğlendirip aynı amaçta birleştiren araç olarak toplumda yer edinmiştir. Futbolun, endüstrileşmiş yapısı, medyanın da desteğiyle gündem oluşturma ve değiştirme gücü edinerek önemli bir toplum mühendisliği aracı konumuna geldiği kabul edilmektedir. Bu anlamda yaşam biçimlerini belirlediği, inanç ve değerler oluşturup pekiştirdiği vurgulanmaktadır. Çalışmamızda, Türkiye’de modern futbolun organize biçimde oynanmaya başladığı 20. yy itibaren seyirci ve tezahüratlarını, icra edildiği dönemlerin toplumsal koşullarıyla ilişkisi bağlamında inceleyeceğiz. Bu kapsamda toplumun farklı dönem ve sosyo-ekonomik koşullarda futbol müsabakalarına yükledikleri anlamlar, futbolla ilişki biçimleri üzerinden modern futbolun sosyolojik tahliline katkıda bulunmayı amaçlanmaktadır. Literatür taramasına dayalı kuramsal bir çalışma gerçekleştirecektir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 1) |