Aim:
The aim of the research is to examine the effect of sports and media relation
on society in terms of sociology.
Material and methods: As the research model, “Survey Model” among
Quantitative research techniques has been used. The study group of the research
is composed of 250 individuals including 110 women and 140 men from the
spectators attending to the activities in sports club in the province of İzmir.
As the data collection tool, Personal Information Form composed of 16 items
prepared by the researcher and developed by Ünsal (2103) in order to describe
the “Sports and Media Relation” has been used as the measurement tool in this
research. First of all frequency (f) and percentage (%) distribution was found
and the weighted average of the questions supporting each other was calculated
during the statistical analysis of the data obtained by the survey.
Results: It has been observed that the influenced power of media and the
behaviors of society have been affected from each other. Recently increasing
interest in sports has caused the growth of sports society. Media had a great
influence on public informing, public awareness and guidance.
Conclusion: As a conclusion, it has been observed that the sports
media leads the sports society as well as sports society leads the sports
media. This shows us the world sports society and sports media are in
interaction with each other.
Amaç:
Bu araştırmada, sosyolojik açıdan spor ve medya ilişkinlerinin toplum
üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Araştırma modeli olarak nicel araştırma tekniklerinden “tarama modeli”
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İzmir ilindeki spor kulüplerinde
etkinliklere katılan izleyicilerden, 110 kadın 140 erkek olmak üzere toplam 250
kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından hazırlanan 16 maddeden oluşan Kişisel Bilgi Formu ve Ünsal (2013)
tarafından “Spor ve Medya ilişkisini açıklamaya yönelik” geliştirilen ölçme
aracı kullanılmıştır.
Anketlerden elde edilen verilerin istatistiksel olarak incelenmesinde ilk
olarak frekans (f) ve yüzde (%)
dağılımları bulunmuş, birbirini destekleyen soruların ağırlıklı
ortalamaları alınmıştır.
Bulgular:
Medyanın etkileme gücü ile toplumun davranışlarının birbirinden etkilendiği
görülmüştür. Günümüzde spora duyulan ilginin her geçen gün artması, spor
kamuoyunun büyümesine neden olmuştur. Medyanın bu kamuoyunun bilgilenmesinde,
bilinçlendirilmesinde ve yönlendirilmesinde büyük bir etkiye sahip olmuştur.
Sonuç:
Spor kamuoyunun spor medyasını yönlendirdiği gibi spor medyasının da spor
kamuoyunu yönlendirdiği görülmektedir. Buda bize dünya spor kamuoyunun ve spor
medyasının birbiriyle etkileşim içinde olduklarını göstermektedir.
Bölüm | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------