BEYİN TEMELLİ BECERİ ÇALIŞMALARININ TENİS ÖĞRENİMİ ÜZERİNE ETKİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2022,
Cilt: 9 Sayı: 2, 40 - 51, 23.09.2022
Sinan Gökbel
Aydın Karabulak
,
Emrah Atay
Öz
- Bu araştırmanın amacı, tenisçilere uygulanan beyin temelli beceri çalışmalarının tenis öğreniminde çeviklik ve dikkat üzerine olan etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmaya yaş ortalaması 15,25±0,88 yıl olan 14-16 yaş arası 8 tenisçi katıldı. Beyin temelli beceri çalışmaları günde 10 hafta, haftada 3 gün ve birim antrenman içinde 20 dk süreyle yapıldı. Tenis sporcularına beyin temelli beceri çalışmaları kapsamında çeviklik ve dikkat testlerine tabi tutuldu. Çeviklik testi karşılaştırmasının sonuçları istatistiksel olarak anlamlıydı (p<0.05). Dikkat testi karşılaştırmalarında konsantrasyon, dalgalanma ve hata oranında anlamlı fark bulundu (p<0.05). Ancak test performans ölçüm değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Sonuç olarak, tenis sporcularına uygulanan beyin temelli beceri çalışmalarının çeviklik ve dikkat ölçümleri üzerine olumlu etkisi olduğu saptandı.
Kaynakça
- Arslanoğlu, E., Aydoğmuş, M., Arslanoğlu, C., & Şenel, Ö. (2010). Badmintoncularda Reaksiyon Zamanı Ve Denge İlişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 131-136.
- Asan, S. (2011). Sekiz Haftalık Masa Tenisi Egzersizinin 9-13 Yaş Arası Çocuklarda Dikkat Üzerine Etkisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Ault, R. (1977). Childiren's Cognitive Development . Michigan: Oxford Universty Press.
- Bear, M., Connors, B., & Paradiso, M. A. (2020). Neuroscience: Exploring the Brain, Enhanced Edition: Exploring the Brain. Jones & Bartlett Learning.
- Chu, D. (1995). Power Tennis Training. Human Kinetics Champaing, 33-45.
- Duda, H. (2015). Application of life kinetik in the process of teaching technical activities to young football players. Journal of Kinesiology and Exercise Sciences, 71(25), 51-61.
- Erduran, D., Avcı, D., & Yağbasan, R. (2008). Beyin Yarı Kürelerinin Baskın Olarak Kullanılmasına Yönelik Öğretim Stratejileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-17.
- Fısch, J.(2000): Licht und Gesundheit – Das Leben mit optischer Strahlung. Technische Universität Ilmenau. Ilmenau: Eigenverlag.
- Grünke, M. (2011). Die effektedes Life Kinetik-Trainings auf die aufmerksamkeits- Und die fluid eıntelligenz leistung von kindern Mit Gravieren den lernproblemen, Heil peadagogische forschung, Band 37, Heft 1.
- Hazar, F. (2005). Badmintonda çevikliğin performansa etkisi ve geliştirilmesine yönelik antrenman uygulamaları. İstanbul: Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Kaya, M., & Sucan, S. (2019). Eğitsel Oyunlar Etkinliğine Katılımın Çocuklardaki Denge, Reaksiyon ve Çeviklik . Erciyes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakiütesi, Kayseri.
- Kitabatake, Y., Sailor, K. A., Ming, G. L., & Song, H. (2007). Adult neurogenesis and hippocampal memory function: new cells, more plasticity, new memories?. Neurosurgery Clinics, 18(1), 105-113.
- Lopez, D., Allipoon, L. 2001. Experience Is the Network to Mind Brain-Based
- Lutz, H. (2011). LK&Wetwnschappelijk Onderzoek . Research En Samenstelling , 1-8.
- O'Donoghue, P., Ingram, B. (2001). A notational analysis of elite tennis strategy. Journal of sports sciences, 19(2), 107-115.
- Özbay, S., Ulupınar, S., & Özkara, A. B. (2018). Sporda Çeviklik Performansı. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 108.
- Politano, C., & Paquin, J. (2000). Brain-based learning with class. Portage & Main Press.
- Reid, M., Morgan, S., Whiteside, D. (2016). Matchplay characteristics of Grand Slam tennis: implications for training and conditioning. Journal of sports sciences, 34(19), 1791-1798.
- Ripoll, H. (1991). The Relationship Between The Semantic and The Sensorimotor Visual Function. İnternational Journal of Sport Psychology The Understanding-Acting Process in Sport, 221-250.
- Jerzy, S., Pawel, W., Janusz, Z., Tomasz, N., & Mariusz, B. (2015). Structure of coordination motor abilities in male basketball players at different levels of competition. Polish journal of sport and tourism, 21(4), 234.
- Johann, V. E., Stenger, K., Kersten, S., & Karbach, J. (2016). Effects of Motor-Cognitive Coordination Training and Cardiovascular Training on Motor Coordination and Cognitive Functions. Psychology of Sport and Exercise, 24, 118-127.
- Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi Bilşsel Değerlendirmeler. Ankara: Bağırgan Yayınevi 54-55.
- Türkay, İ. K., & Gökbel, S. (2020). 11-13 Yaş Tenisçilerde Uygulanan Kombine Antrenmanların Vücut. Spor Eğitim Dergisi, 34-35.
- Yaycı, L. (2013). D2 Dikkat Testinin Geçelilik ve Güvenilirlik Çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5-10.
- Ziylan, T., & Murshid, K. A. (2000). Korteksin anatomik yapısı ve fonksiyonel alanları. Genel Tıp Dergisi, 10(2), 87-91.