Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi

Yıl 2024, , 413 - 436, 31.08.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1231300

Öz

Bu çalışmanın amacı Fen Bilimleri Eğitimi alanında bilgisayar destekli öğrenme yöntemi kullanılarak yapılan lisansüstü tez çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan lisansüstü tez çalışmaları taranmış olup ulaşılan çalışmalar betimsel içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. 2005-2020 yılları arasında yapılmış lisansüstü çalışmalar araştırmanın evrenini, sınıf uygulaması içeren 45 yüksek lisans ve yedi doktora olmak üzere erişime açık toplam 52 lisansüstü tez çalışması ise araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Ulaşılan tez çalışmaları; yayımlandıkları yıllara, amaçlarına, çalışmalarda kullanılan bilgisayar destekli öğrenme tekniklerine, araştırma yöntem ve desenlerine, örneklem durumlarına, konu, süre, veri toplama araçlarına, verileri analiz tekniklerine, bilgisayar destekli öğrenme araçlarına ve sonuçlara göre analiz edilmiştir. Araştırmalardan elde edilen veriler yüzde ve frekans tablosu haline getirilerek çözümlenmiştir. Bulgular incelendiğinde bilgisayar destekli öğrenme yönteminin daha çok akademik başarıya etkisinin araştırıldığı, örneklem grubunun ortaokul seviyesinde yoğunlaştığı, veri toplama aracı olarak fen bilimleri akademik başarı testinin kullanıldığı ve çalışmalarda deneysel desenlerin daha sık tercih edildiği görülmektedir. Ayrıca veri analiz tekniği olarak bağımsız örneklem t testinin, konu alanı olarak fiziksel olaylar konu alanının ve bilgisayar destekli öğretim tekniği olarak ise animasyon tekniğinin daha fazla kullanıldığı görülmektedir. Gelecekte yapılacak araştırmaların fiziksel olaylar konularının yanında farklı konularda ve nicel yöntemlerin yanında nitel yöntemlere de daha fazla yer verilmesi gerektiği yönünde önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akpınar, A. G. E., Aktamış, A. G. H., ve Ergin, Ö. (2002). Fen Bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Turkısh Onlıne, 93.
  • Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. Sınıf TC inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Ayçiçek, Y. (2014). Fen öğretiminde bilgisayar destekli analoji yönteminin öğrenme ürünlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
  • Barani, G. H. Z., (2014). Bilgisayar destekli animasyonla öğretim yönteminin fen bilgisi öğretmenliği fizik 4 (modern fizik) dersi ile ortaöğretim 11. sınıf modern fizik dersindeki akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Boyraz, Z. (2018). Türk eğitim sisteminde eğitim teknolojisinin eğitim-öğretim kalitesine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Ceylan, Ö. (2015). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilişsel yapılarına etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Cinkaya Avşaroğlu, Z., (2011). İlköğretim 6. 7. 8. sınıfları fen ve teknoloji dersinde bilgisayar animasyonunun akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Dede, D., (2008). Bilgisayar destekli proje tabanlı öğretim ile geleneksel proje tabanlı öğretim stratejilerinin, öğrencilerin fen bilgisi ve bilgisayar dersi akademik başarılarına ve portfolyo değerlendirme sonuçlarına etkilerinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Demirci Güler, M. P. ve Irmak, B., (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-24.
  • Engin, A. O., Tösten, R. ve Kaya, M. D. (2010). Bilgisayar destekli eğitim. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 69-80.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 05-07.
  • Gündüzalp, C. (2015). Fen bilgisi eğitimine görsel betimsel materyallerin ve bilgisayar destekli materyallerin etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Güven, G. ve Sülün, S. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, ss.68-79.
  • Karamustafaoğlu, O., Aydin, M. ve Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin öğrenci kazanımlarına etkisi: basit harmonik hareket örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology–TOJET, 4(4).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de bilgisayar eğitiminde ilk adim: orta öğretimde bilgisayar eğitimi ihtisas komisyonu raporu. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 83-94.
  • Küçük, A. ve Namdar, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 355-383.
  • Liao, Y.C. (2007). Effects of computer-assisted instruction on students achievement in Taiwan: A meta-analysis. Computers ve Education, 48(2), 216-233.
  • Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar destekli eğitim. Hoşcan Y. (Der). Bilgisayar içinde (ss. 133-147). Eskişehir, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-Sentez: Kavramsal Bir Çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (2) , 52-64.
  • Rotbain, Y.,Marbach-Ad, G. veStavy, R. (2008). Using a computer animation to teach high school molecular biology. Journal of Science Educationand Technology, 17(1), 49-58.
  • Strauss, A. L. ve Corbin, J., (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şahin, T.Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Trey, L. ve Khan, S., (2008). How science students can learn about unobservable phenomena using computer basedanalogies. Computers veEducation, 51 (2), 519-529.
Yıl 2024, , 413 - 436, 31.08.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1231300

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, A. G. E., Aktamış, A. G. H., ve Ergin, Ö. (2002). Fen Bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Turkısh Onlıne, 93.
  • Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. Sınıf TC inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Ayçiçek, Y. (2014). Fen öğretiminde bilgisayar destekli analoji yönteminin öğrenme ürünlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
  • Barani, G. H. Z., (2014). Bilgisayar destekli animasyonla öğretim yönteminin fen bilgisi öğretmenliği fizik 4 (modern fizik) dersi ile ortaöğretim 11. sınıf modern fizik dersindeki akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Boyraz, Z. (2018). Türk eğitim sisteminde eğitim teknolojisinin eğitim-öğretim kalitesine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Ceylan, Ö. (2015). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilişsel yapılarına etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Cinkaya Avşaroğlu, Z., (2011). İlköğretim 6. 7. 8. sınıfları fen ve teknoloji dersinde bilgisayar animasyonunun akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Dede, D., (2008). Bilgisayar destekli proje tabanlı öğretim ile geleneksel proje tabanlı öğretim stratejilerinin, öğrencilerin fen bilgisi ve bilgisayar dersi akademik başarılarına ve portfolyo değerlendirme sonuçlarına etkilerinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Demirci Güler, M. P. ve Irmak, B., (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-24.
  • Engin, A. O., Tösten, R. ve Kaya, M. D. (2010). Bilgisayar destekli eğitim. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 69-80.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 05-07.
  • Gündüzalp, C. (2015). Fen bilgisi eğitimine görsel betimsel materyallerin ve bilgisayar destekli materyallerin etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Güven, G. ve Sülün, S. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, ss.68-79.
  • Karamustafaoğlu, O., Aydin, M. ve Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin öğrenci kazanımlarına etkisi: basit harmonik hareket örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology–TOJET, 4(4).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık. Ankara.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de bilgisayar eğitiminde ilk adim: orta öğretimde bilgisayar eğitimi ihtisas komisyonu raporu. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 83-94.
  • Küçük, A. ve Namdar, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 355-383.
  • Liao, Y.C. (2007). Effects of computer-assisted instruction on students achievement in Taiwan: A meta-analysis. Computers ve Education, 48(2), 216-233.
  • Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar destekli eğitim. Hoşcan Y. (Der). Bilgisayar içinde (ss. 133-147). Eskişehir, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-Sentez: Kavramsal Bir Çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (2) , 52-64.
  • Rotbain, Y.,Marbach-Ad, G. veStavy, R. (2008). Using a computer animation to teach high school molecular biology. Journal of Science Educationand Technology, 17(1), 49-58.
  • Strauss, A. L. ve Corbin, J., (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şahin, T.Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Trey, L. ve Khan, S., (2008). How science students can learn about unobservable phenomena using computer basedanalogies. Computers veEducation, 51 (2), 519-529.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Şahin 0000-0003-1219-7237

Mustafa Yazıcı 0000-0003-1071-0316

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Şahin, R., & Yazıcı, M. (2024). Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 413-436. https://doi.org/10.17679/inuefd.1231300
AMA Şahin R, Yazıcı M. Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi. INUEFD. Ağustos 2024;25(2):413-436. doi:10.17679/inuefd.1231300
Chicago Şahin, Ramazan, ve Mustafa Yazıcı. “Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, sy. 2 (Ağustos 2024): 413-36. https://doi.org/10.17679/inuefd.1231300.
EndNote Şahin R, Yazıcı M (01 Ağustos 2024) Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 2 413–436.
IEEE R. Şahin ve M. Yazıcı, “Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi”, INUEFD, c. 25, sy. 2, ss. 413–436, 2024, doi: 10.17679/inuefd.1231300.
ISNAD Şahin, Ramazan - Yazıcı, Mustafa. “Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/2 (Ağustos 2024), 413-436. https://doi.org/10.17679/inuefd.1231300.
JAMA Şahin R, Yazıcı M. Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi. INUEFD. 2024;25:413–436.
MLA Şahin, Ramazan ve Mustafa Yazıcı. “Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 25, sy. 2, 2024, ss. 413-36, doi:10.17679/inuefd.1231300.
Vancouver Şahin R, Yazıcı M. Bilgisayar Destekli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi. INUEFD. 2024;25(2):413-36.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.