Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sanal
zorbalık/sanal mağduriyet yaşantılarına ilişkin öğretmenlerin farkındalık
düzeyleri ve çevrimiçi teknolojiler öz-yeterliklerini çeşitli değişkenler
açısından incelemek ve öğretmenlerin farkındalık düzeyleri ile çevrimiçi
teknolojiler öz-yeterlikleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma,
İstanbul’un Silivri ilçesindeki ortaokul ve liselerde kadrolu olarak görev
yapmakta olan 486 öğretmen ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama ve nedensel
karşılaştırma türlerinde desenlenmiş olan araştırmada, verilerin toplanmasında
“Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalık Ölçeği” ve “Çevrimiçi
Teknolojiler Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel
istatistikler, parametrik ve parametrik olmayan testler ve Pearson korelasyon
katsayısı teknikleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin sanal zorbalık farkındalık düzeylerinin
oldukça yüksektir. Cinsiyet, sanal zorbalıkla ilgili mesleki seminere
katılma, sanal zorbalık eylemine maruz
kalma ve sosyal çevrelerinde sanal zorbalığa şahit olma değişkenlerine göre
anlamlı bir fark bulunmaktadır. Öğretmenlerin çevrimiçi teknolojiler
öz-yeterlikleri de yüksektir. Cinsiyet, branş, kıdem, çocuk sahibi olma, sosyal
medya hesabı bulunma, cep telefonundan internete bağlanma, iş dışında internet
kullanım sıklığı, iş dışında interneti günlük kullanım süresi ve sosyal
çevrelerinde sanal zorbalığa şahit olma değişkenlerine göre anlamlı bir fark
bulunmaktadır. Sanal zorbalık farkındalık düzeyleri ile çevrimiçi teknolojiler
öz-yeterlikleri arasında düşük düzeyde, anlamlı bir pozitif ilişki
bulunmaktadır.
Zorbalık sanal zorbalık sanal mağduriyet sanal zorbalık farkındalığı çevrimiçi teknolojiler öz-yeterlik
The aim of this research is to examine teachers’
cyberbullying awareness level of students’ cyberbullying/cyber victimization
experiences and online technologies self-efficacy in terms of various variables
and to determine the relationship between teachers’ cyberbullying awareness
level and online technologies self-efficacy. The research was conducted with
486 teachers at secondary and high schools in Silivri, İstanbul. At the
research carried out by relational scanning and ex post facto models, Personal
Information Form, Teachers’ Cyberbullying Awareness Scale and Online Technologies
Self-Efficacy Scale were used to collect data. Data analysis was done using
descriptive statistics, parametric and nonparametric tests and Pearson
Correlation Technique. Teachers’ cyberbullying awareness level is fairly
high. There is a significant difference in terms of variables such as gender,
attending an occupational development seminar on cyberbullying, being targetted
at cyberbulling and witnessing cyberbullying in their social environment.
Teachers’ online technologies self-efficacy scores are also high. There is a
significant difference in terms of variables such as gender, field of study,
seniority, having a child, having a social media account, connecting to
internet via mobile phone, internet use
frequency out of work, daily time spent on internet out of work and witnessing
cyberbullying in their social environment. There is low-level, positive,
meaningful correlation between cyberbullying
awareness level and online technologies self-efficacy.
Bullying Cyberbullying Cyber Victimization Awareness of Cyberbullying Online Technologies Self-Efficac
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.