Today, not all
families have the opportunity to have a nuclear family structure.
Increasingly, one of the parents is lost due to death, divorce, separation or
abandonment, neglect and abuse. In addition, scattered population in Turkey,
the fact that the majority lives in settlements such as villages, hamlets,
nomad areas, and summer ranges, and the geographic obstacles and unfavorable
climatic conditions especially in the Black Sea, Eastern and Southeastern
Anatolia regions, diseases, economic troubles, and distant schools all affect
lives and continuing education. In such cases, children may need support from
an institution. The family function assumed by an institution can cause
problems in the development of healthy social self-efficacy of adolescents.
This study aims to investigate the effects of drama-based supportive training
programs on social self-efficacy of adolescents in regional boarding secondary
school. This semi-experimental study was conducted using pre-, post- and
follow-up tests with a control group. The study group consists of 48
adolescents (24 in the experimental, and 24 in the control group) in the
Malatya/Hekimhan/Kurşunlu Regional Boarding Secondary School. One-hour drama-based
supportive training program was provided to children one day a week for ten
weeks. The "Social Self-Efficacy Perception Scale (SSEPS)" was
applied in order to measure the effect of the training program on children.
Independent samples t-test was used in the two-group comparisons of the
quantitative data having a normal distribution. The dependent groups t-test
was used for the comparison of the variables with a normal distribution, and
the Wilcoxon signed rank test was used for the intragroup comparison of the
variables without a normal distribution. P<0.05 and p<0.01 were accepted
as the level of significance. As a result of the study, it was revealed that
the drama-based supportive training program provided to the children had a
significant, and continuing effect on social self-efficacy of the children.
Günümüzde ailelerin tamamı anne, baba ve çocuğun
birlikte yaşama olanağına sahip değildir. Giderek artan bir şekilde
ebeveynlerden biri ölüm, boşanma, ayrılma ya da terk etme, ihmal ve istismar
nedeniyle yok olmaktadır. Bunun yanında Türkiye’de nüfusun dağılımının dağınık
olması, nüfusun önemli bir bölümünün köy, mezra, oba, yayla gibi yerleşim
yerlerinde yaşaması, özellikle Karadeniz, Doğu ve Güneydoğu Anadolu
Bölgelerinde iklimin elverişsiz olması gibi coğrafi engeller, hastalıklar,
ekonomik sıkıntılar, okulun evlere uzak oluşu yaşamı ve eğitime devam etmeyi
etkilemektedir. Bu nedenle çocuğun bir kurum tarafından bakımı gerekebilir.
Aile işlevini bir kurumun devralması ergenin sağlıklı sosyal özyeterliğinin
gelişiminde sorunlara neden olabilir. Bu araştırmada, Yatılı Bölge Ortaokulunda
kalmakta olan çocukların sosyal özyeterliklerine drama temelli destek eğitim
programının etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son
test-izleme testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Malatya/Hekimhan/Kurşunlu Yatılı Bölge Ortaokulunda kalmakta olan 48
çocuk (24 deney, 24 kontrol) oluşturmaktadır. Çocuklara on hafta süre ile
haftada bir gün bir saat Drama Temelli Destek Eğitim Programı uygulanmıştır.
Eğitim programının çocuklar üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla “Sosyal
Özyeterlik Algısı Ölçeği” uygulanmıştır. Normal dağılım gösteren niceliksel
verilerin iki grup karşılaştırmalarında Bağımsız Gruplar t Testi
kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren değişkenlerin grup içi karşılaştırmalarında
Bağımlı Gruplar t Testi, normal dağılım göstermeyen değişkenlerin grup içi
karşılaştırmalarında ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.
Anlamlılık p<0.01 ve p<0.05 düzeylerinde değerlendirilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, ergenlere verilen drama temelli destek eğitim
programının çocukların sosyal özyeterliği üzerine anlamlı etkisinin olduğu ve
program sonrasında kalıcılığının devam ettiği ortaya çıkmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.