The aim of this
research is to determine what do school administrators think about implementing
curriculum developed in accordance with constructivist approach. Because this
research was aimed at determining the current conditions, a descriptive model
was used. This research was carried out with 104 school administrators working
at Kırklareli province center and it’s districts in 2014-2015 academic year.
In order to determine school administrators’ opinion about constructivist
approach semi-structured interview form that prepared within scope of this
research was applied to participants. According to results school administrators
have emphasized that generally there are problems in implementing curriculum developed
in accordance with constructivist approach. Likewise school administrators have
indicated that teachers, parents of students and learning environments aren’t sufficient
to implementing curriculum developed in accordance with constructivist approach.
In addition to it has been found that school administrators have some proposals
to implementing curriculum developed in accordance with constructivist approach
be more efficient such as providing in-service training about constructivist approach
to educational staff and parents of students, making appropriate physical environment
up and ensuring adequate educational material.
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin
yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak geliştirilen öğretim programlarını
uygulamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırmada var olan
durumun ortaya konması amaçlandığı için tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma 2014-2015 eğitim öğretim
yılı’nda Kırklareli merkez ve diğer ilçelerde görev yapmakta olan 104 okul
yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Okul yöneticilerinin yapılandırmacı
yaklaşım temel alınarak geliştirilen öğretim programlarının uygulanmasına
yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla araştırma kapsamında hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu katılımcılara uygulanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin genel olarak yapılandırmacı yaklaşım
temel alınarak geliştirilen öğretim programlarının uygulanmasında sorunlar
olduğunu belirttiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca okul yöneticileri öğretmenlerin,
velilerin ve öğrenme ortamlarının yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak
hazırlanan öğretim programlarını uygulamada yeterli düzeyde olmadıklarını
düşünmektedirler. Okul yöneticilerinin, yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak
geliştirilen öğretim programlarının uygulanmasının daha verimli olması için
eğitim personeline ve velilere konu ile ilgili hizmet içi eğitim verilmesi,
uygun fiziki ortam oluşturulması, yeterli ders araç gereçlerinin sağlanması
gibi önerileri olduğu tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.