Bilimsel bir inceleme alanı olan eğitim yönetimi
yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren entelektüel bir çatışma sahasına
dönüşmüştür. Alanda yaşanan tartışmalar pozitivizme dayalı geleneksel bilim
ile onun eleştirisini yapan bilim çevreleri arasında cereyan etmiştir. Son
yıllarda alandaki tartışmalara Evers ve Lakomski’nin de katıldığı
görülmektedir. Evers ve Lakomski hem mantıksal pozitivizmin, hem de onun
eleştirini yapan paradigma yaklaşımının temelci epistemolojiye dayandığını öne
sürmüştür. Evers ve Lakomski, temelci epistemolojinin eleştirisine dayalı
olarak eğitim yönetimi için uygun epistemolojik çerçevenin natüralist
bağdaşımcılık olduğunu savunmuştur. Bu kapsamda Evers ve Lakomski doğa
bilimleri ile bağdaşım içerisinde olan ve değerler ile insan öznelliğini de
içine alan bütüncül bir eğitim yönetimi bilimi tasavvur etmiştir. Bu genel
çerçeveye dayalı olarak bu çalışmada Evers ve Lakomski’nin geleneksel bilim
eleştirisini hangi argümanlara dayandırdıkları ve natüralist bağdaşımcı
epistemolojiye dayalı post-pozitivist bilimi nasıl gerekçelendirdikleri
tartışılmıştır.
Eğitim Yönetimi Geleneksel Bilim Mantıksal Ampirizm Natüralist Bağdaşımcılık Evers ve Lakomski
Educational
administration, an area of scientific research, has evolved into a field of
intellectual conflict beginning from the second half of the twentieth century.
Conflicts arouse between the views belonging to traditional science that are
based on positivism and those of the scientific communities against
traditional science. It is witnessed that recently Evers and Lakomski have
joined this scientific controversy. Evers and Lakomski argue that both logical
positivism (empiricism) and paradigm approach, which acts a critic of this
approach, stand on foundationalist epistemology. Evers and Lakomski are of the
opinion that, through taking a critical stance on foundationalist
epistemology, it would be fair to state that an appropriate epistemological
framework for educational administration would be the naturalistic coherent
one. To this end, Evers and Lakomski visualize the science of educational
administration as an area which carries holistic aspects of values as well as
human subjectivity while being in accordance with natural sciences. Taking
this overall perspective as a base, this study discusses the arguments that
Evers and Lakomski found on their critique of traditional science together
with the ways they justify post-positivist science resting on naturalistic
coherent epistemology.
Educational Administration Traditional Science Logical Empiricism Naturalistic Coherentism Evers and Lakomski
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.