Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi

Yıl 2019, , 234 - 253, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.435796

Öz

Bu araştırmanın amacı 2018
yılında yayınlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan
kazanımları Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne göre analiz etmektir. Bu amaç
doğrultusunda söz konusu olan sınıf seviyelerinde ve beceri alanlarında yer
alan 131 kazanım Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi açısından incelenip analiz
edilmiştir. Araştırmanın modeli betimseldir ayrıca nitel araştırma yöntemi
özellikleri taşımaktadır. Araştırmanın veri kaynağını 2018 yılında MEB Talim
Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan Sosyal Bilgiler Öğretim
Programı oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, doküman analizi yaklaşımına
göre analiz edilip düzenlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından
Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi tablosu kullanılarak Sosyal Bilgiler Öğretim
Programında bulunan kazanımlar analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre 4. Sınıf kazanımlarının çoğunlukla bilişsel süreç boyutuna göre
anlama basamağında, bilgi birikimi boyutuna göre kavramsal bilgi boyutunda yer
aldığı tespit edilmiştir. 5. Sınıf kazanımlarının çoğunlukla bilişsel süreç
boyutuna göre anlama basamağında, bilgi birikimi boyutuna göre kavramsal bilgi
boyutunda yer aldığı tespit edilmiştir. 6. Sınıf kazanımları incelendiğinde
özellikle bilişsel süreç boyutunda anlama ve analiz düzeyinde kazanımların
çoğunlukta olduğu saptanmıştır. 7. Sınıf kazanımlarının ise genellikle
bilişsel süreç boyutunda anlama ve analiz, bilgi birikimi boyutunda kavramsal
bilgi boyutunda yer aldığı saptanmıştır. Araştırmadan hareketle kazanımların
genellikle alt düzey basamaklarda yer aldığı ve daha üst düzey basamaklarda da
kazanım sayısının arttırılması önerilmektedir.


 

Kaynakça

  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R. (Ed.) (2001). A Taxonomy for Learning Teaching and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel Alan Sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink, Dettmer Taksonomileri ve Uluslararası Alanda Tanınma Durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 259-290.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Ç., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demeuse, M., Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme politik kararlardan uygulamaya. (Y. Budak, Çev.) Ankara: Pegem.
  • Demir, P. (2015). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre 2005 yılı Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan kazanımlar ve seviye belirleme sınav soruları. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Fidan, N., Erden, M. (1996). Eğitime giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Gezer, M., Şahin, İ. F., Öner Sünkür, M., Meral, E. (2014). 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 433-455.
  • Gürkan, T. (2001). Programın yapısal boyutları ve program geliştirme süreci. M. Gültekin (Ed.), Öğretimde planlama ve değerlendirme içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kayhan, C., Tokcan, H. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler 4. ve 5. sınıf ünite kazanımları ile ders kitapları hazırlık ve değerlendirme sorularının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedefler açısından karşılaştırılması. The Journal of Academik Social Science Studies, 6(3), 685-700.
  • Kratwhol, D.R. 2002. A Revision of Bloom‟s taxonomy: An overview. Theory into practice, 41 (4), 212–218.
  • MEB (2005). Sosyal Bilgiler Dersi ( 4-7. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi ( 4-7. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Özdemir, S. M., Altıok, S., Baki, N. (2015). Bloom’un Yenilenmiş Taksomomisine göre Sosyal Bilgiler Öğretim Programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(3), 363-375.
  • Sönmez, V. (2015). Program geliştirme öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tutkun, Ö. F., Okay, S. (2012), Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 1, 3, 14-22.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdabakan, İ. (2012). Bloom’un Revize Edilmiş Taksonomisinin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 327-348.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zorluoğlu, S. L., Güven, Ç., Korkmaz, Z. S. (2017). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre analiz örneği: 2017 Taslak Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 467-479.

Analysis of Social Studies Curriculum Objectives According to Revised Bloom Taxonomy

Yıl 2019, , 234 - 253, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.435796

Öz

The aim of this research is to analyse the objectives in the Social
Studies Curriculum published in 2018 according to the Revised Bloom Taxonomy.
For this purpose, the 131 objectives in class areas and skill areas, which
were mentioned in the above, were examined and analysed in terms of Revised
Bloom Taxonomy. The model of the research is descriptive and also features
qualitative research methods. The data source of the research is the Social
Studies Curriculum published by the Ministry of Education Board of Education
in 2018. The obtained data were analysed and arranged according to the
document analysis approach. In this direction, the objectives in the Social
Studies Curriculum were analysed by the researchers using the Revised Bloom
Taxonomy table. According to the findings obtained from the research, it was
determined that the 4th grade objectives mostly take place in conceptual
information dimension according to the cognitive process dimension, according
to the dimension of knowledge accumulation. It has been found that the 5th
grade objectives mostly take place in conceptual information dimension
according to the dimension of knowledge accumulation in the understanding step
according to the cognitive process dimension. When the 6th grade objectives
were examined, it was determined that the objectives in understanding and
analysis level in the cognitive process dimension are mostly in the majority.
7th grade objectives were found to be in the dimension of conceptual knowledge
in the dimension of understanding and analysis, knowledge accumulation in the
cognitive process dimension. Hence, it is suggested that the objectives
usually take place in lower levels and that the number of objectives in higher
levels should be increased.

 

Kaynakça

  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R. (Ed.) (2001). A Taxonomy for Learning Teaching and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel Alan Sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink, Dettmer Taksonomileri ve Uluslararası Alanda Tanınma Durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 259-290.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Ç., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demeuse, M., Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme politik kararlardan uygulamaya. (Y. Budak, Çev.) Ankara: Pegem.
  • Demir, P. (2015). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre 2005 yılı Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan kazanımlar ve seviye belirleme sınav soruları. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Fidan, N., Erden, M. (1996). Eğitime giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Gezer, M., Şahin, İ. F., Öner Sünkür, M., Meral, E. (2014). 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 433-455.
  • Gürkan, T. (2001). Programın yapısal boyutları ve program geliştirme süreci. M. Gültekin (Ed.), Öğretimde planlama ve değerlendirme içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kayhan, C., Tokcan, H. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler 4. ve 5. sınıf ünite kazanımları ile ders kitapları hazırlık ve değerlendirme sorularının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedefler açısından karşılaştırılması. The Journal of Academik Social Science Studies, 6(3), 685-700.
  • Kratwhol, D.R. 2002. A Revision of Bloom‟s taxonomy: An overview. Theory into practice, 41 (4), 212–218.
  • MEB (2005). Sosyal Bilgiler Dersi ( 4-7. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi ( 4-7. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Özdemir, S. M., Altıok, S., Baki, N. (2015). Bloom’un Yenilenmiş Taksomomisine göre Sosyal Bilgiler Öğretim Programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(3), 363-375.
  • Sönmez, V. (2015). Program geliştirme öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tutkun, Ö. F., Okay, S. (2012), Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 1, 3, 14-22.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdabakan, İ. (2012). Bloom’un Revize Edilmiş Taksonomisinin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 327-348.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zorluoğlu, S. L., Güven, Ç., Korkmaz, Z. S. (2017). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre analiz örneği: 2017 Taslak Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 467-479.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevil Büyükalan Filiz 0000-0002-4955-4405

Sefa Burak Baysal

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Büyükalan Filiz, S., & Baysal, S. B. (2019). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 234-253. https://doi.org/10.17679/inuefd.435796
AMA Büyükalan Filiz S, Baysal SB. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. INUEFD. Nisan 2019;20(1):234-253. doi:10.17679/inuefd.435796
Chicago Büyükalan Filiz, Sevil, ve Sefa Burak Baysal. “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, sy. 1 (Nisan 2019): 234-53. https://doi.org/10.17679/inuefd.435796.
EndNote Büyükalan Filiz S, Baysal SB (01 Nisan 2019) Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 1 234–253.
IEEE S. Büyükalan Filiz ve S. B. Baysal, “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”, INUEFD, c. 20, sy. 1, ss. 234–253, 2019, doi: 10.17679/inuefd.435796.
ISNAD Büyükalan Filiz, Sevil - Baysal, Sefa Burak. “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (Nisan 2019), 234-253. https://doi.org/10.17679/inuefd.435796.
JAMA Büyükalan Filiz S, Baysal SB. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. INUEFD. 2019;20:234–253.
MLA Büyükalan Filiz, Sevil ve Sefa Burak Baysal. “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 1, 2019, ss. 234-53, doi:10.17679/inuefd.435796.
Vancouver Büyükalan Filiz S, Baysal SB. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. INUEFD. 2019;20(1):234-53.

Cited By




















2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.