The aim of the present study
is to investigate the relationship between school culture perceptions and
school alienation of high school students. The present research has been
conducted in relational screening model. The population of the study consists
of the students studying in high schools in the Battalgazi and Yeşilyurt
districts of Malatya in the 2018-2019 academic year. 407 students have been
included in the sample. School culture scale developed by Göldağ and student
alienation scale of Sanberk have been used to measure school culture
perceptions. The normality assumption for the difference analysis has been
found to be the normal distribution characteristic of the data with Kurtosis
and skewness coefficients in the range of ± 1. For this reason, the data has
been tested using descriptive analysis (mean and standard deviation) and t-test
for independent groups which are parametric analyzes, one-way analysis of
variance (ANOVA) and Pearson Product Moment Correlation Analysis. The
significance level has been taken as p <, 05. According to the obtained
results; there is a moderate level negative relationship between students'
perceptions of school culture and their school alienation. As students'
perception of school culture increases, their alienation from school decreases
Bu çalışmanın amacı, liselerde
öğrenim gören öğrencilerin okul kültürü algıları ile okula yabancılaşmaları
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde
yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Malatya
ili Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Örnekleme 407 öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrencilerin okul
kültürü algılarını belirlemek amacıyla Göldağ (2015) tarafından geliştirilen
"Okul Kültürü Ölçeği", okula
yabancılaşmalarını ölçmek amacıyla Sanberk’in (2003) "Öğrenci
Yabancılaşma" ölçeği kullanılmıştır.
Fark analizleri için normallik varsayımı incelenmiş (basıklık ve
çarpıklık) verilerin normal dağılım
özelliği gösterdiği saptanmıştır. Bu nedenle veriler, betimleyici analizler
(ortalama ve standart sapma) ile parametrik analizler olan bağımsız gruplar
için t-testi, tek yönlü varyans analizi testi (ANOVA) ve Pearson Çarpım Moment
Korelasyon Analizi kullanılarak test edilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<,05 alınmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin okul kültürü algıları ile okula
yabancılaşmaları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişki vardır.
Öğrencilerin okul kültürü algıları yükseldikçe okula olan yabancılaşmaları da
azalmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.