This study has been carried out to determine the
relationship between perceived social support and its sub-dimensions and
teacher self-efficacy. In this research correlational model has been used. The
sampling of this research has been conducted on 308 teachers that have been
working at the public schools in Hatay province in the 2018-2019 academic
year. The research data has been gathered from the teachers by employing
“Teacher Information Form”, “Multi-dimensional Scale of Perceived Social
Support” to measure perceived social support and “Teacher Self-Efficacy Scale”
to measure teachers’ self-efficacy perceptions. In data analysis, statistical
techniques that are descriptive analysises, correlation and structural equation modeling have been
utilized. In reference to the results of structural equation modeling
perceived social support positively affects self-efficacy perception. Besides
family, special person and friend sub-dimensions of multi-dimensional
perceived social support positively affect self-efficacy. The array of
relative importance regarding to the impact of sub-dimensions of social
support on self-efficacy that are friend, family and special person. It was
revealed that teachers’ perceptions relating to social support influence their
self-efficacy beliefs. It is recommended that teachers’ families, friends and
administrators should be informed on social support to raise teachers’
self-efficacy.
Bu
çalışma; algılanan sosyal destek ve alt boyutlarının, öğretmen öz yeterliği
ile ilişkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada korelasyonel
model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay ilinde bulunan devlet
okullarında 2018–2019 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan 308 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, algılanan sosyal desteği
ölçmek için “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” ve öğretmenlerin öz
yeterlik algılarını ölçmek için “Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimleyici analizler, korelasyon ve yapısal eşitlik
modellemesi istatistiksel tekniklerinden yararlanılmıştır. Yapısal eşitlik
modellemesi sonuçlarına göre; algılanan sosyal destek, öz yeterlik algısını pozitif
olarak etkilemektedir. Bunun yanı sıra çok boyutlu algılanan sosyal desteğin
aile, özel bir insan ve arkadaş alt boyutları, öz yeterliği pozitif olarak
etkilemektedir. Sosyal desteğin alt boyutlarının, öz yeterlik üzerindeki
etkisine ilişkin göreli önem sırası; arkadaş, aile ve özel bir insan şeklinde
bulunmuştur. Öğretmenlerin sosyal destek algılarının, öz yeterlik inançlarını
etkilediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin öz yeterliklerini arttırmak için
ailelerinin, arkadaşlarının ve yöneticilerinin sosyal destek konusunda
bilgilendirilmeleri önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.