The purpose of
this research is to examine the organizational culture and organizational
climate studies published in the field of educational sciences in Turkey
between 2000-2016 according to certain criteria and to determine the general
tendency of the researches. For this purpose, a descriptive content analysis
method was used. In the research, 354 studies meeting the specified criteria
have been reached. Each study was compiled according to the coding form
developed by the researchers and analyzed by categorical analysis technique.
According to the results of the research; organizational culture and climate
studies showed similar tendencies in terms of study subject areas, years of
publication, number of authors, types of publications, sampling region in
which studies were carried out, education level and methodology used. When
examining related literature, despite having different etymological,
epistemological and methodological bases, these two research areas seem to be
studied with similar approaches. When examining the national historical
process, it can be said that the interest of the researchers towards these
research subjects continues to increase.
Organizational culture organizational climate content analysis
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 2000-2016 yılları
arasında eğitim bilimleri alanında yayımlanan örgüt kültürü ve örgüt iklimi
çalışmalarını belirli ölçütlere göre incelemek ve araştırmaların ne tür bir
eğilim gösterdiğini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada betimsel
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, belirlenen
ölçütlere uyan 354 çalışmaya erişilmiştir. Her bir çalışma, araştırmacılar
tarafından geliştirilen kodlama formuna göre derlenmiş ve kategorik çözümleme
tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; örgüt kültürü ve
iklimi çalışmaları çalışma konu alanları, yayım yılları, yazar sayıları, yayım
türleri, çalışmaların gerçekleştirildiği örneklem bölgesi, eğitim kademesi ve
kullanılan metodoloji açısından benzer eğilimler göstermiştir. İlgili alan
yazına göre farklı etimolojik, epistemolojik ve metodolojik temellere sahip
olmalarına rağmen bu iki araştırma alanının benzer yaklaşımlarla çalışıldığı
görülmektedir. Ulusal tarihsel süreç incelendiğinde, bu araştırma konularına
yönelik araştırmacıların ilgisinin artarak devam ettiği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.