Bu çalışma, lise öğrencilerinin siber
zorbalık ve siber mağduriyet düzeyleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler
açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Şanlıurfa
merkezinde bulunan 8 farklı lisede öğrenim gören 343’ü kız 196’sı erkek toplam
539 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin siber zorbalık ve siber mağduriyet
düzeylerini belirlemek için Ayas ve Horzum (2010), tarafından geliştirilen
“Sanal Zorba/Kurban Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin
demografik bilgilerine ulaşmak için uzman görüşleri alınarak araştırmacı
tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler
SPSS 20.00 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın istatistiksel
sonuçlarına bakıldığında siber zorbalık ve mağduriyet puanları cinsiyet ve
internete bağlanma zaman aralığı açısından farklılaşmaktadır.. Okul türü
açısından anadolu lisesi öğrencilerinin fen lisesi, kız anadolu lisesi ve kız
anadolu imam hatip lisesi öğrencilerinin siber zorbalık puanlarından fazla
olduğu bulunmuştur. Siber mağduriyet puanlarında ise güzel sanatlar lisesi,
fen lisesi, kız meslek lisesi ve anadolu lisesi öğrencilerinin puan
ortalamalarının kız anadolu lisesi ve kız anadolu imam hatip lisesi
öğrencilerinden yüksek olduğu bulunmuştur. Siber zorbalık ve mağduriyet puan
ortalamaları anne öğrenim durumu açısından farklılaşmazken baba öğrenim durumu
açısından babası okuryazar olmayan öğrencilerin siber zorbalık puan
ortalamaları okuryazar olanlardan daha fazla olduğu yine babası okur-yazar
olmayan öğrencilerin siber mağduriyet puan ortalamaları babası okur-yazar olan
ve ilkokul mezunlarından daha fazla olduğu bulunmuştur. Siber zorbalık ve
siber mağduriyet toplam puan ve alt boyut puan ortalamaları arasındaki
ilişkiye bakıldığında ise toplam puanlar ve tüm alt boyut puan ortalamaları
arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar ilgili
literatür ışığında tartışılmıştır.
This study was carried out
to investigate variables of the relationship between cyber bullying and cyber
victimization. The group consisted of 539 students,
343 were female and 196 were male, from 8 different high schools in Şanlıurfa.
In order to determine the cyberbullying and cyber
victimization levels of the students, Cyber Virtual Bully / Victim Scale was
used. In order to reach the demographic information of the students,
information form, which was developed by the researcher, was used. When the statistical results of the study were
analyzed, it was concluded that cyberbullying and victimization scores
differed in terms of gender and internet connection time, but not differ in
terms of class level. In terms of the
type of school, it was found that the students of Anatolian high school,
science high school girls, Anatolian high schools and girls from
Anatolian imam-hatip high school were more
than cyberbullying scores. In terms of
victimization scores, high school students, science high schools, girls'
vocational high schools and Anatolian high school students were found to be
higher than their female students. While the mean scores of cyber bullying and
victimization did not change in terms of mother's education level, the mean
scores of cyberbullying students in terms of educational status of the father
is higher than that of illiterate students. When the relationship between total scores and
sub-dimension mean scores of cyberbullying and cyber victimization were
examined. It was found that there was a positive relationship between total
scores and all sub-dimension mean scores.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.