Higher education
institutions have a special atmosphere describing their characteristics. While
this atmosphere may be labeled as organizational climate term, openness or
closeness of climate determines interaction and trust among higher education
stakeholders. Higher education institutions with open climate have higher
level of trust and interaction whereas those with close climate have lower
level of trust and interaction. As an important part of higher education,
graduate education has intense activities related to research and development.
However, researchers of the current study did not come up with a study
investigating organizational climate in graduate education level. In this
respect, examination of organizational climate in graduate education has
significance in terms of research, practice, and theory. The current study
aims to develop a scale assessing organizational climate in graduate education
level. Population of the study consists of graduate students in research
universities. Sample was selected randomly from this population in two groups.
Five-point Likert scale including 35 items in five dimensions was administered
to 301 graduate students in the first group. Data were run in exploratory
factor analysis and there were some updates on the scale. Five-point Likert
scale including 28 items in six dimensions was administered to different 653
graduate students. Data were analyzed within confirmatory factor analysis.
Results showed that developed scale including dimensions of academic climate,
social climate, administrative climate, departmental climate,
instructor-related climate, and advisor-related climate was proved as reliable
and valid.
Organizational Climate Graduate Education Higher Education Reliability and Validity
Yükseköğretim kurumları kendi niteliklerini yansıtan
özel bir atmosfere sahiptir. Bu atmosfer, örgüt iklimi kavramı ile nitelendirilebilirken
iklimin açık ya da kapalı olması yükseköğrenim bileşenleri arasındaki
etkileşim ve güveni belirlemektedir. Açık iklime sahip olan yükseköğretim
kurumlarında yüksek düzeyde etkileşim ve güven hâkimken kapalı iklime sahip
olan kurumlarda etkileşim ve güven düşük düzeydedir. Yükseköğretimin önemli bir parçası olan
lisansüstü eğitimde araştırma ve geliştirme etkinlikleri yoğun olarak
gerçekleşmektedir. Fakat Türkiye’de lisansüstü eğitimde örgüt iklimini
araştıran bir çalışma ile karşılaşılmamıştır. Dolayısıyla lisansüstü eğitimde
örgüt ikliminin araştırılması; araştırma, uygulama ve kuram boyutlarında büyük
öneme sahiptir. Bu çalışma, lisansüstü eğitim düzeyinde örgüt iklimini ölçmeye
yönelik bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma genel tarama
modelinde yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini araştırma üniversitelerinde
lisansüstü eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem, bu evrenden iki
grup halinde rastlantısal olarak seçilmiştir. İlk gruptaki 301 öğrenciye beş
boyutta oluşturulan 35 maddeli ve beşli Likert tipi ölçek uygulanmıştır. Öğrencilerden
toplanan veri açımlayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Bu analiz
sonucunda ölçekte güncellemeler olmuş ve altı boyuttaki 28 maddeli ve beşli
Likert tipi ölçek İkinci gruptaki 653 farklı lisansüstü öğrenciye
uygulanmıştır. Veriler doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Sonuçlara
göre ölçek; akademik iklim, sosyal iklim, yönetimsel iklim, bölüm iklimi,
öğretim üyesi ile ilişkili iklim ve danışman ile ilişkili iklim olmak üzere
altı boyut ortaya çıkarmıştır. Ayrıca ölçeğin Türkiye bağlamında güvenilir ve
geçerli olduğu ispatlanmıştır.
Örgüt İklimi Lisansüstü Eğitim Yükseköğretim Geçerlik ve Güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.