The aim of this study was to identify the opinions of teachers employed in secondary schools on organizational trust. In this study, which was designed according to the phenomenological design that is one of the qualitative research methods, maximum variation sampling was used as one of the purposive sampling methods. The study group consisted of 20 teachers employed in secondary schools located in the provincial center of Sivas within the 2018-2019 academic year. Data were collected through face-to-face interviews. The data obtained were analyzed using the content analysis method and they were presented through modeling in the NVIVO software. According to the findings of this study, participants defined trust as believing in people, supporting, reliability and helpfulness; and, they described the expected characteristics to trust other individuals through factors such as sincerity, consistency, helpfulness, and honesty. It was frequently mentioned that organizational trust has an important impact on creating a healthy working environment as well as the academic achievement of students within the school environment. In the 'trust in the manager', 'trust in the colleague' and 'trust in the stakeholder' dimensions, which were the subcategories of organizational trust, they emphasized that they could establish relationships based on trust in general and that it was important for the teachers to fulfill their responsibilities in their tasks and activities that should be carried out collaboratively. In terms of the connection established among all the components of the school, the teachers stated that inclusion of characteristics, such as honesty, consistency, helpfulness, trueness, expertise, and openness was effective in establishing a relationship based on trust. Suggestions have been developed to increase organizational trust in schools based on the findings of the study.
Trust, organizational trust, secondary school teacher, phenomenology
Bu araştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel güven hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim desenine göre tasarlanan bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntem türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Sivas il merkezindeki ortaokullarda görev yapan 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri yüz yüze yapılan görüşmeler yoluyla toplanılıp elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmış, veriler NVİVO programında modellenerek sunulmuştur. Araştırma bulgularına göre katılımcılar, güveni insanlara inanma, destek olma, güvenirlik ve yardımseverlik olarak tanımladıkları ve karşısındaki bireye güvenebilmesi için beklenilen özellikleri samimiyet, tutarlılık, yardımseverlik, dürüstlük gibi etmenlerle açıklamışlardır. Okul ortamında örgütsel güvenin hem sağlıklı bir çalışma ortamının oluşmasında hem de öğrencilerin akademik başarısında önemli bir etkisinin olduğunu sıkça tekrarlanmıştır. Örgütsel güvenin alt kategorileri olan yöneticiye güven, meslektaşa güven ve paydaşa güven boyutlarında genel olarak güvene dayalı bir ilişki kurabildikleri ve öğretmenlerin kendi görevlerini ve ortak yürütmesi gereken faaliyetlerde kendisi üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmesinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Bütün okul bileşenleri arasındaki kurulan bağda dürüstlük, tutarlılık, yardımseverlik, doğruluk, uzmanlık, açıklık gibi özellikleri barındırması güvene dayalı bir ilişkinin oluşmasında etkili olduğu öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Araştırma bulgularına göre okullarda örgütsel güveni artırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.