Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği)

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 2407 - 2430, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1000104

Öz

Bu araştırmada farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin İnternet kullanım durumları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Örneklem Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerindeki 9 faklı lise türünde öğrenim gören öğrencilerden, her sınıf düzeyinden tesadüfi olarak seçilmiştir; 603’ü kız, 411’i erkek, toplam 1014 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan İnternet Kullanım Durumları Anketi’ne ek olarak “Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri betimsel istatistik, oneway ANOVA ve t-testi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda liselerde öğrenim gören öğrencilerin İnternet kullanım durumlarına göre saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyet, İnternet kullanımı, İnternet kullanım yeri, İnternet kullanım amacı, İnternet kullanım süreleri, İnternet kullanım zamanları, genel olarak kullandıkları İnternet siteleri, İnternette oynadıkları oyun türleri, İnternette karşılaştıkları olumsuz içeriklere göre öğrencilerin saldırganlık ölçeği puan ortalamaları anlamlı bir şekilde değişmektedir. Araştırmada elde edilen bulgulara dayalı olarak uygulayıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.

Proje Numarası

Proje değildir.

Teşekkür

İlgililere teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. (2006). Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı, Okul Türü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi Ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, Y. (2011). Liselerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Eğitim ve Öğretimdeki Olumsuz Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • ASAGEM (2008) Dijital Oyunlar ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri.
  • Başaran, C. (2008). Çesitli Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, A. (2014). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. Pegem Akademi.
  • Demirkan, B. (2011). Çocuk Bilgisayar ve İnternet, ss.1-3, (http://www.durupsikolojimerkezi.com/cocuk-bilgisayar-veinternet (29.11.2011)).
  • Doğan, İ. (2004). Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar. 6.Baskı, Pegem A Yayıncılık, ss.333-344.
  • Erden, M ve Akman, Y. (2000). Gelişim Öğrenme - Öğretme Eğitim Psikolojisi. Arkadaş Yayınevi, ss. 21-39.
  • Gençer, S. L. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Günüç, S.(2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değiskenler İle İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kağıtçıbası, Ç. (2006). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10.Baskı, Evrim Yayınevi. ss.348-356.
  • Kıran, Ö. (2011) Siddet İçeren Bilgisayar Oyunlarının Ortaöğretim Gençliği Üzerindeki Etkileri Samsun Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Makas, Y. (2008). Lise Öğrenimi Gören Gençlerin İnternet Kullanımının Psikososyal Durum İle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N. (2008). Ortaöğretim 9. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Bazı Değiskenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Selvi, H. (2009) Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyi Adapazarı Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • T.C. Başbakanlık. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı. (2011). Bilgi Toplumu İstatistikleri 2011. DPT Yayın No. 2826.
  • Ulusoy, O. (2008). Ergenlerde Bilisim Teknolojileri Kullanımı ve Saldırganlık İliskisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, İ. (2010) Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı İle Sağlıklı Yasam Biçimi Davranısları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, S. (2006). İnternet ve İnternet Kafelerin İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerine Etkileri (İstanbul Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yücel, N. (2009) Ergenlerin Akran İlişkileri ve Yalnızlık Düzeylerinde Evde İnternet Kullanımının Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yükselgün, Y. (2008). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin İnternet Kullanım Durumlarına Göre Saldırganlık ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.

An Investigation of The Relationship Between İnternet Using Conditions And Aggressiveness Levels of Students From Different Kinds of High School

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 2407 - 2430, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1000104

Öz

In this study students in different types of high school were investigated about relationship between Internet usage status and levels of aggression. Sample from nine different school types in districts of Gaziantep Sehitkamil and Sahinbey students were selected randomly from each grade 603 were female and 411 were male consists of a total of 1014 students. The tools used in data collection consisted of “Status of İnternet Use Survey” created by the researcher and “Aggression Scale” developed by Kocatürk. Analysis of data were tested with one-way ANOVA and t-test. In conclusion of research, there has been a relationship between usage of Internet and aggression level. Students’ aggression scale score have changed in a meaningful way by students’ gender, Internet usage, Internet usage location, purpose of Internet usage, Internet usage time, in general use Internet sites, types of games played the Internet, the negative content on the Internet. The researchers and the practitioners were provided proposals based on the findings of the study.

Proje Numarası

Proje değildir.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. (2006). Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı, Okul Türü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi Ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, Y. (2011). Liselerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Eğitim ve Öğretimdeki Olumsuz Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • ASAGEM (2008) Dijital Oyunlar ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri.
  • Başaran, C. (2008). Çesitli Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, A. (2014). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. Pegem Akademi.
  • Demirkan, B. (2011). Çocuk Bilgisayar ve İnternet, ss.1-3, (http://www.durupsikolojimerkezi.com/cocuk-bilgisayar-veinternet (29.11.2011)).
  • Doğan, İ. (2004). Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar. 6.Baskı, Pegem A Yayıncılık, ss.333-344.
  • Erden, M ve Akman, Y. (2000). Gelişim Öğrenme - Öğretme Eğitim Psikolojisi. Arkadaş Yayınevi, ss. 21-39.
  • Gençer, S. L. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Günüç, S.(2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değiskenler İle İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kağıtçıbası, Ç. (2006). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10.Baskı, Evrim Yayınevi. ss.348-356.
  • Kıran, Ö. (2011) Siddet İçeren Bilgisayar Oyunlarının Ortaöğretim Gençliği Üzerindeki Etkileri Samsun Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Makas, Y. (2008). Lise Öğrenimi Gören Gençlerin İnternet Kullanımının Psikososyal Durum İle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N. (2008). Ortaöğretim 9. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Bazı Değiskenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Selvi, H. (2009) Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyi Adapazarı Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • T.C. Başbakanlık. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı. (2011). Bilgi Toplumu İstatistikleri 2011. DPT Yayın No. 2826.
  • Ulusoy, O. (2008). Ergenlerde Bilisim Teknolojileri Kullanımı ve Saldırganlık İliskisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, İ. (2010) Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı İle Sağlıklı Yasam Biçimi Davranısları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, S. (2006). İnternet ve İnternet Kafelerin İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerine Etkileri (İstanbul Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yücel, N. (2009) Ergenlerin Akran İlişkileri ve Yalnızlık Düzeylerinde Evde İnternet Kullanımının Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yükselgün, Y. (2008). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin İnternet Kullanım Durumlarına Göre Saldırganlık ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Erdemir 0000-0002-5106-7884

Eyyüp Özkamalı 0000-0003-3534-018X

Proje Numarası Proje değildir.
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erdemir, N., & Özkamalı, E. (2021). Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2407-2430. https://doi.org/10.17679/inuefd.1000104
AMA Erdemir N, Özkamalı E. Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği). INUEFD. Aralık 2021;22(3):2407-2430. doi:10.17679/inuefd.1000104
Chicago Erdemir, Nuri, ve Eyyüp Özkamalı. “Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 3 (Aralık 2021): 2407-30. https://doi.org/10.17679/inuefd.1000104.
EndNote Erdemir N, Özkamalı E (01 Aralık 2021) Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 3 2407–2430.
IEEE N. Erdemir ve E. Özkamalı, “Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği)”, INUEFD, c. 22, sy. 3, ss. 2407–2430, 2021, doi: 10.17679/inuefd.1000104.
ISNAD Erdemir, Nuri - Özkamalı, Eyyüp. “Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (Aralık 2021), 2407-2430. https://doi.org/10.17679/inuefd.1000104.
JAMA Erdemir N, Özkamalı E. Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği). INUEFD. 2021;22:2407–2430.
MLA Erdemir, Nuri ve Eyyüp Özkamalı. “Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 3, 2021, ss. 2407-30, doi:10.17679/inuefd.1000104.
Vancouver Erdemir N, Özkamalı E. Farklı Tür Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Kullanım Durumları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Gaziantep İli Örneği). INUEFD. 2021;22(3):2407-30.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.