Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 1964 - 1992, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.871935

Öz

Araştırmada Türkçe öğretmenlerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi ve mobil öğrenmeye ilişkin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda karma araştırma yöntem desenlerinden olan açımlayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman ili Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan 128 kadın ve 193 erkek olmak üzere gönüllü toplam 321 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Çam ve Uysal (2017) tarafından öğretmen adayları üzerinde geliştirilen “Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı Ölçeği” ve öğretmenlerin mobil uygulamaların eğitsel kullanımına ilişkin görüşlerini almak amacıyla “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizinde betimsel analiz, t-testi ANOVA ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre Türkçe öğretmenlerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanım seviyelerinin yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından kadın öğretmenlerin, yaş değişkeni açısından 21-27 yaş grubunun, hizmet yılı değişkeni açısından 1-7 yıl arasında hizmet yılı olan öğretmenlerin, teknoloji kullanım düzeyi değişkeni açısından teknoloji kullanımında iyi olan öğretmenlerin lehine anlamlı farkın oluştuğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yalnızca internet kullanımının mobil öğrenme ile anlamlı fark oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Türkçe öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucunda Türkçe öğretmenleri; mobil öğrenmenin öğrenme sürecinde gerekli ve faydalı olduğunu, mobil öğrenmenin eğitim sürecine entegre edilerek yaygınlaştırılması gibi olumlu görüşler belirtmişlerdir. Araştırmanın sonuçlarından hareketle birtakım öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ally, M. (2007). Guest editorial: Mobile learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/451/918 .
  • Baek, Y., Zhang, H. & Yun, S. (2017). Teachers’ Attitudes Toward Mobile Learning in Korea. TOJET 16 (1)
  • Bozkurt, A. (2015). Mobil öğrenme: her zaman, her yerde kesintisiz öğrenme deneyimi. AUAd, 1(2), 65-81
  • Buhalis, D. ve O’Connor, P. ‘‘Information Communication Technology Revolutionizing Tourism.’’Tourism Recreation Research 30 (2005): 7-16.
  • Burston, J. (2011). Realizing the potential of mobile phone technology for language learning. A Publication Of The International Association For Language Learning Technology, 41(2).
  • Casey, S. (2009). The new literacies of mobile learning. Masters Thesis. Montreal, Canada: Concordia University.
  • Chang, C. S., Chen, T. S., & Hsu, W. H. (2011). The study on ıntegrating webquest with mobile learning for environmental education. Computers & Education, 57(1), 1228–1239.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y.Dede., S.B.Demir, Çev.Ed.). Ankara: Anı.
  • Creswell, W. J. (2017). A concise ıntroduction to mixed methods research. (Çev. M. Sözbilir) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çam, E , Uysal, M . (2017). Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi (9) , 559-567
  • Eriksson, N. ‘‘Drivers and Barriers of Mobile Travel and Tourism Service Adoption.’' 2013, Erişim tarihi:21.04.2014.http://doria32kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/92187/eriksson_niklas.pdf?sequence=2,
  • Evans, C. (2008). The effectiveness of m-learning in the form of podcast revision lectures in higher education. Computers & Education, 50,491–498
  • Frohberg, D., Gäth, C. & Schwabe, G. (2009) Mobile Learning Projects-Acritical Analysis Of The State Of The Art. J Comput Assist Learn, 25 (4):307–331.
  • Hashemi, M., Azizinezhad, M., Najafi, V., ve Nesari, A. J. (2011). What is mobile learning? Challenges and capabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2477-2481. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.483
  • Holmberg, J., Fransson, G., & Fors, U. (2018). Teachers’ pedagogical reasoning and reframing of practice in digital contexts. The International Journal of Information and Learning Technology, 35, 130-142.
  • George, D. and Mallery, P. (2013). IBM SPSS Statistics 23 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Kay, R. H. and Lauricella, S. (2011). Exploring the benefits and challenges of using laptop computers in higher education classrooms: A formative analysis. Canadian Journal of Learning and Technology, 37, 1-18.
  • Klopfer, E. (2008). Augmented learning: Research and design of mobile educational games. Cambridge: MIT Press.
  • Kukulska, H. A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: from content delivery to supported collaboration and ınteraction. ReCALL, 20 (3), 271-289.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017), Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Motiwalla, Luvai F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & education, 49(3), 581-596.
  • Özdamar Keskin, N. ve Kılınç, H. (2015). Mobil Öğrenme Uygulamalarına Yönelik Geliştirme Platformlarının Karşılaştırılması ve Örnek Uygulamalar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 1 (3) 68-90.
  • Portolan, A., Zubrinic, K. ve Milicevic, M. ‘‘Conceptual Model of Mobile Services in the Travel and Tourism Industry.’’ International Journal of Computers 3(2011): 314-321.
  • Saran, M., Seferoğlu, G., & Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners' fingertips. Eurasian Journal of Educational Research, 97-114.
  • Sarkaleh, M.K., Mahdavi, M. ve Baniardalan, M. ‘‘Designing a Tourism Recommender System Based on Location, Mobile Device and User Features in Museum.’’ International Journal of Managing Information Technology 4 (2012): 13-21.
  • Sharples, M., J. Taylor, and G. Vavoula.(2007). A theory of learning for the mobile age. In The Sage handbook of e-learning research, ed. R. Andrews and C. Haythornthwaite, 221–47. London: Sage
  • Şad, N., & Akdağ, M. (2010). İngilizce dersinde cep telefonlarıyla üretilen sözlü performans ödevlerinin yazılı performans ödevleriyle karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 719-740.
  • Şahan, Ö., Çoban, M., & Razı, S. (2016). İngilizce deyimlerin whatsapp aracılığıyla öğretimi: akıllı telefonların sınıf dışı kullanımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Şata, M., Çorbacı, E.C., ve Koyuncu, M.S.(2019). Mobil öğrenmeye hazırbulunuşluk ölçeği’ nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1513-1533.
  • Tutal, C. (2016). İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mobil uygulamaların eğitim aracı olarak kullanılması hakkındaki bakış açıları. Yüksek Lisans Tezi (Tez no: 448424).
  • Woodill, G. (2011). The Mobile Learning Edge. USA: McGraw Hill.
  • Yaman, F., Dönmez, O., Avcı. E., Kabakçı-Yurdakul, I. (2016). İşitme Engelli Öğrencilerin Okuma-Yazma Eğitiminde Mobil Uygulama Kullanımı. Eğitim ve Bilim. 41 (188) 153-174
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusri, L. K., Goodwin, R. & Mooney, C. (2015). Teachers and mobile learning perception: towards a conceptual model of mobile learning for training. Social and Behavioral Sciences 176 425 – 430.

Investigation of Turkish Teachers' Use of Mobile Applications for Educational Purposes: Mixed Method Research

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 1964 - 1992, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.871935

Öz

In the study, it was aimed to examine Turkish teachers' use of mobile applications for educational purposes according to various variables and to get their opinions about mobile learning. Exploratory design, one of the mixed method designs, was used in the study. The study group of the research consists of 321 Turkish teachers, 128 female and 193 male, from the Ministry of National Education in Adıyaman. In the study, the "Educational Use of Mobile Applications Scale" developed by Çam and Uysal (2017) and the "Semi-Structured Interview Form" to determine teachers' views on mobile learning were used as data collection tools. Descriptive analysis, t-test ANOVA, content analysis were used in the data analysis of the study. According to the results of the study, it was found that Turkish teachers' use of mobile applications for educational purposes is high. In terms of gender variable, it was found that there is a significant difference in favor of female teachers, age group 21-27 in terms of age variable, teachers with 1-7 years of service year in terms of service year variable, and teachers who are good in technology use in terms of technology usage level variable. It has been found that internet use alone does not differ significantly from mobile learning. In addition, in the interviews with Turkish teachers, Turkish teachers; They stated that mobile learning is necessary and beneficial and that mobile learning should be integrated into the education process and expanded. Some suggestions were made based on the results of the study.

Kaynakça

  • Ally, M. (2007). Guest editorial: Mobile learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/451/918 .
  • Baek, Y., Zhang, H. & Yun, S. (2017). Teachers’ Attitudes Toward Mobile Learning in Korea. TOJET 16 (1)
  • Bozkurt, A. (2015). Mobil öğrenme: her zaman, her yerde kesintisiz öğrenme deneyimi. AUAd, 1(2), 65-81
  • Buhalis, D. ve O’Connor, P. ‘‘Information Communication Technology Revolutionizing Tourism.’’Tourism Recreation Research 30 (2005): 7-16.
  • Burston, J. (2011). Realizing the potential of mobile phone technology for language learning. A Publication Of The International Association For Language Learning Technology, 41(2).
  • Casey, S. (2009). The new literacies of mobile learning. Masters Thesis. Montreal, Canada: Concordia University.
  • Chang, C. S., Chen, T. S., & Hsu, W. H. (2011). The study on ıntegrating webquest with mobile learning for environmental education. Computers & Education, 57(1), 1228–1239.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y.Dede., S.B.Demir, Çev.Ed.). Ankara: Anı.
  • Creswell, W. J. (2017). A concise ıntroduction to mixed methods research. (Çev. M. Sözbilir) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çam, E , Uysal, M . (2017). Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi (9) , 559-567
  • Eriksson, N. ‘‘Drivers and Barriers of Mobile Travel and Tourism Service Adoption.’' 2013, Erişim tarihi:21.04.2014.http://doria32kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/92187/eriksson_niklas.pdf?sequence=2,
  • Evans, C. (2008). The effectiveness of m-learning in the form of podcast revision lectures in higher education. Computers & Education, 50,491–498
  • Frohberg, D., Gäth, C. & Schwabe, G. (2009) Mobile Learning Projects-Acritical Analysis Of The State Of The Art. J Comput Assist Learn, 25 (4):307–331.
  • Hashemi, M., Azizinezhad, M., Najafi, V., ve Nesari, A. J. (2011). What is mobile learning? Challenges and capabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2477-2481. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.483
  • Holmberg, J., Fransson, G., & Fors, U. (2018). Teachers’ pedagogical reasoning and reframing of practice in digital contexts. The International Journal of Information and Learning Technology, 35, 130-142.
  • George, D. and Mallery, P. (2013). IBM SPSS Statistics 23 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Kay, R. H. and Lauricella, S. (2011). Exploring the benefits and challenges of using laptop computers in higher education classrooms: A formative analysis. Canadian Journal of Learning and Technology, 37, 1-18.
  • Klopfer, E. (2008). Augmented learning: Research and design of mobile educational games. Cambridge: MIT Press.
  • Kukulska, H. A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: from content delivery to supported collaboration and ınteraction. ReCALL, 20 (3), 271-289.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017), Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Motiwalla, Luvai F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & education, 49(3), 581-596.
  • Özdamar Keskin, N. ve Kılınç, H. (2015). Mobil Öğrenme Uygulamalarına Yönelik Geliştirme Platformlarının Karşılaştırılması ve Örnek Uygulamalar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 1 (3) 68-90.
  • Portolan, A., Zubrinic, K. ve Milicevic, M. ‘‘Conceptual Model of Mobile Services in the Travel and Tourism Industry.’’ International Journal of Computers 3(2011): 314-321.
  • Saran, M., Seferoğlu, G., & Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners' fingertips. Eurasian Journal of Educational Research, 97-114.
  • Sarkaleh, M.K., Mahdavi, M. ve Baniardalan, M. ‘‘Designing a Tourism Recommender System Based on Location, Mobile Device and User Features in Museum.’’ International Journal of Managing Information Technology 4 (2012): 13-21.
  • Sharples, M., J. Taylor, and G. Vavoula.(2007). A theory of learning for the mobile age. In The Sage handbook of e-learning research, ed. R. Andrews and C. Haythornthwaite, 221–47. London: Sage
  • Şad, N., & Akdağ, M. (2010). İngilizce dersinde cep telefonlarıyla üretilen sözlü performans ödevlerinin yazılı performans ödevleriyle karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 719-740.
  • Şahan, Ö., Çoban, M., & Razı, S. (2016). İngilizce deyimlerin whatsapp aracılığıyla öğretimi: akıllı telefonların sınıf dışı kullanımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2).
  • Şata, M., Çorbacı, E.C., ve Koyuncu, M.S.(2019). Mobil öğrenmeye hazırbulunuşluk ölçeği’ nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1513-1533.
  • Tutal, C. (2016). İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mobil uygulamaların eğitim aracı olarak kullanılması hakkındaki bakış açıları. Yüksek Lisans Tezi (Tez no: 448424).
  • Woodill, G. (2011). The Mobile Learning Edge. USA: McGraw Hill.
  • Yaman, F., Dönmez, O., Avcı. E., Kabakçı-Yurdakul, I. (2016). İşitme Engelli Öğrencilerin Okuma-Yazma Eğitiminde Mobil Uygulama Kullanımı. Eğitim ve Bilim. 41 (188) 153-174
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusri, L. K., Goodwin, R. & Mooney, C. (2015). Teachers and mobile learning perception: towards a conceptual model of mobile learning for training. Social and Behavioral Sciences 176 425 – 430.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Aydın 0000-0002-6452-6058

Muhammed Tunagür 0000-0002-6427-6431

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, E., & Tunagür, M. (2021). Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1964-1992. https://doi.org/10.17679/inuefd.871935
AMA Aydın E, Tunagür M. Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması. INUEFD. Aralık 2021;22(3):1964-1992. doi:10.17679/inuefd.871935
Chicago Aydın, Erkan, ve Muhammed Tunagür. “Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 3 (Aralık 2021): 1964-92. https://doi.org/10.17679/inuefd.871935.
EndNote Aydın E, Tunagür M (01 Aralık 2021) Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 3 1964–1992.
IEEE E. Aydın ve M. Tunagür, “Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması”, INUEFD, c. 22, sy. 3, ss. 1964–1992, 2021, doi: 10.17679/inuefd.871935.
ISNAD Aydın, Erkan - Tunagür, Muhammed. “Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (Aralık 2021), 1964-1992. https://doi.org/10.17679/inuefd.871935.
JAMA Aydın E, Tunagür M. Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması. INUEFD. 2021;22:1964–1992.
MLA Aydın, Erkan ve Muhammed Tunagür. “Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 3, 2021, ss. 1964-92, doi:10.17679/inuefd.871935.
Vancouver Aydın E, Tunagür M. Türkçe Öğretmenlerinin Mobil Uygulamaları Eğitsel Amaçlı Kullanımlarının İncelenmesi: Karma Yöntem Araştırması. INUEFD. 2021;22(3):1964-92.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.