Günümüz dünyasında, yapay zekâ araçları, farklı amaçlarla yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bunlardan bazıları, yabancı dil öğrenme sürecinde öğrencilere ve öğretmenlere yardımcı olmayı mümkün kılacak şekilde tasarlanmıştır. Bu araçlar, öğrencilerin farklı dil becerilerini geliştirmek için materyaller sunabilmektedir. Bu çalışmada, ChatGPT-3.5 kullanılarak yabancılara Türkçe öğretimi alanına ilişkin seviyelere yönelik oluşturulan metinlerin ders materyali olarak kullanılabilirliği tartışılarak ChatGPT-3.5’in seviyelere uygun metin oluşturabilme durumunu tespit etmek amaçlanmaktadır. ChatGPT, OpenAI tarafından geliştirilen, doğal dil işleme alanında önemli bir başarı olarak kabul edilen bir yapay zekâ modelidir ve insanlarla etkileşim kurarak onların doğal dil kullanımına uygun şekilde cevaplar vermek için tasarlanmıştır. Araştırmada, “ChatGPT-3.5’in yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında seviyelere uygun metinler üretebilme durumu nedir?” sorusu temel alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. ChatGPT-3.5 tarafından üretilen sekiz metin 13 alan uzmanından görüş alınarak; dilbilgisi yapısı, sözvarlığı unsurları, seviyeye uygunluğu, konuya uygunluk ve seviyelere göre kullanım tercihi kategorilerinde incelenmiştir. Metinlerin metinsellik özelliği taşıyıp taşımadıkları, metinsellik ölçütleri bakımından tartışılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda seviyelere yönelik üretilmesi hedeflenen 8 metnin 4’ünün hedeflenen seviyeye uygun kabul edilebileceği; 4’ünün ise hedeflenen seviyeye uygun olmadığı ve ChatGPT-3.5 versiyonunun seviyelere yönelik Türkçe metin oluşturma başarı oranının %50 olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapay zekâ metin üretimi metinsellik ölçütleri ChatGPT
In today's world, artificial intelligence tools are widely used for different purposes. Some of them are designed in a way of making it possible to help students and teachers in the foreign language learning process. These tools are able to provide materials to improve students' different language skills. In this study, it is aimed to determine the ability of ChatGPT-3.5 to generate texts suitable for the levels by discussing the usability of the texts generated for the levels related to the field of teaching Turkish to foreigners using ChatGPT-3.5 as course materials. ChatGPT, developed by OpenAI, is considered a significant success in the field of natural language processing. ChatGPT is designed to interact with people and respond to their natural language use. The research is based on the question: "What is the ability of ChatGPT-3.5 to generate texts suitable for different proficiency levels in teaching Turkish as a foreign language?". The case study method, one of the qualitative research approaches, has been used in the study. Eight texts that are generated by ChatGPT-3.5 were analyzed in the categories of grammatical structure, vocabulary elements, level appropriateness, topic appropriateness, and usage preference according to levels by taking the opinions of 13 field experts. The textuality of the texts was discussed in terms of textuality criteria. In line with the findings obtained, it was concluded that 4 of the 8 texts targeted to be produced for the levels can be considered appropriate for the targeted level; for the last 4 of them are not appropriate for the targeted level and the success rate of ChatGPT-3.5 version in generating Turkish texts for the levels is 50%.
teaching Turkish as a foreign language ChatGPT text generation artificial intelligence textuality criteria
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.