1970’lerde
petrol ihtiyacı ve sıkıntısı ciddî bir çalkantıya sebep olmuştur. Bu iklim
altında, Batılı devletlere petrolün verimli biçimde taşınması gereği büyük
tankerlerin inşasını da beraberinde getirmiştir. Fakat, bu büyük taşıtların
limanlarda ağırlanmasına dair yeni bir sorun da ortaya çıkmıştır. O günlerde,
sanayileşmiş devletlerde bu büyüklükteki taşıtları misafir edebilecek
uygunlukta bir liman bulunmamaktaydı. Böylece, denizlerin bu devasa taşıtlarını
misafir edecek derin su limanı projeleri geliştirildi. Günümüzde, bu trend
devam etmekte ve sadece tankerlerle de sınırlı olmamaktadır; misal, sayılan bu
nedenlerden ötürü devasa ebatlarda konteyner gemileri inşa edilmektedir. Derin
su limanı inşaatı ihtiyacı günümüzde hiç olmadığı kadar önemlidir. Bu kısa
makalede, Gdansk’ta inşa edilecek derin su limanı özelinde kıyıdan açıkta
konumlanan derin su limanlarının hukukî statüsü ele alınacaktır. Böylelikle, bu
makale şu şekilde oluşturulmuştur. Sırasıyla limanların, demiryerlerinin ve
derin su limanlarının tanımlanması; derin su limanlarının önemi; plânlanan ve halîhazırda inşa edilmiş derin su
limanları; uluslararası deniz hukukunda derin su limanlarının hukukî statüsü; gdansk
Körfezinde inşa edilecek derin su limanının kısa bir değerlendirmesi ve sonuç.
Limanlar demiryerleri derin su limanları yapay adalar Gdansk Körfezi.
The
demand for and shortage of petroleum caused a serious turmoil in the 1970s.
Under this climate, the necessity to transport petroleum to the Western
Countries efficiently brought forward the construction of huge tankers. But,
then a different kind of problem had come to being, which was the accommodation
of these enormous vehicles in the ports. In those days, there were no
sufficient ports that could host vehicles of these size in the industrialized
states. Thus, deepwater port projects had been developed in order to host these
gigantic vehicles of the sea. Today, this trend continues and is not limited
merely to the tankers; for example, container ships of gigantic proportions
have been built because of these aforementioned enterprises. Now more than
ever, the need to build deepwater ports is crucial. In this short article the
legal status of the offshore deepwater ports will be dealt with, by situating
the offshore deepwater port project of Gdansk under scrutiny. Henceforth with
the article will be arranged as follows: definitions of ports, roadsteads, and
deepwater ports respectively; the importance of the deepwater ports; the planed
and already built projects of deepwater ports;
the legal status of the deepwater ports in international law of the sea;
the brief assessment of said deepwater port project that will be built in the
Gulf of Gdansk, and conclusions.
Ports roadsteads deepwater ports” artificial islands Gulf of Gdansk.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.