Purpose: In this study, it was aimed to synthesize the results
obtained from experimental studies in which the effect of computer-aided
mathematics teaching (CAMT) on the students’ attitude towards mathematical was
investigated by using meta-analysis method.
Design
& Methodology: In the
research, 30 experimental studies were included in the meta-analysis according
to the criteria determined from the research found in the master's and PhD
theses in the “National Thesis Center of Higher Education” database.
Findings: The general effect size value of CAMT on mathematics
attitude was calculated as Hedges's g= .539 according to random effects model. Investigating
the effect of CAMT on mathematics attitude; it was determined that there was no
significant difference among the publication year range, application duration,
sample size, class level and publication type variables.
Implications
& Suggestions: The
overall effect value calculated as a result of the study shows that CAMT has
moderate influence on mathematics attitudes according to the classification
made by Thalheimer and Cook (2002). Taking this result into consideration, the
effect of CAMT on students' mathematics attitude was determined by researchers;
school type, learning area, gender, the region in which it is made, the person
performing the application, the computer program used can also be examined in
terms of moderators.
Meta-analysis The Computer-Aided Mathematics Teaching Mathematics Attitude
Amaç: Bu
araştırmada Bilgisayar Destekli Matematik Öğretiminin (BDMÖ)’nün öğrencilerin
matematik tutumuna etkisinin incelendiği deneysel çalışmalarda ulaşılan
sonuçların meta-analiz yöntemi kullanılarak sentezlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada
“Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi” veri tabanında yer alan yüksek lisans
(YL) ve doktora (DR) tezlerinden araştırmada belirlenen kriterlere uygun 30
deneysel çalışma meta-analize yöntemiyle birleştirilmiştir.
Bulgular: BDMÖ’nün
matematik tutumu üzerindeki genel etki büyüklüğü değeri rastgele etkiler
modeline göre Hedges's g= .539 olarak hesaplanmıştır. BDMÖ’nün matematik tutumu
üzerindeki etkisinin; yayın yılı aralığı, uygulama süresi, örneklem büyüklüğü,
sınıf düzeyi ve yayın türü değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılık
göstermediği belirlenmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırmanın
sonucunda hesaplanan genel etki büyüklüğü değeri, Thalheimer ve Cook (2002)
tarafından yapılan sınıflandırmaya göre BDMÖ’nün matematik tutumu üzerinde orta
düzeyde etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bu sonuç dikkate alınarak, araştırmacılar
tarafından BDMÖ’nün öğrencilerin matematik tutumu üzerindeki etkisi; okul türü,
öğrenme alanı, cinsiyet, yapıldığı bölge, uygulamayı yapan kişi, kullanılan
bilgisayar programı gibi moderatörler açısından da incelenebilir.
Meta-Analiz Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi Matematik Tutumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.