It is necessary to protect cultural and natural values, which are a life step for humanity. Thus, these
values are fundamentally common property of all humankind, not the owner, the nation or even
the international community, and make the socio-economic, political and cultural development
of humanity visible. Our national legislation to be applied to these values consists of the following;
the cultural and natural assets, coastal, environmental, underground waters, rivers, forests, national
parks, protected areas, historical sites, also Bosphorus, industry, technological development, tourism
promotion, special environmental protection zones and so on. Laws and regulations related to issues. In
spite of all the sincere warnings of civil society, The last time in the country’s agenda in 2012, ’’Nature
and Biodiversity Conservation Law“ did not go beyond the occupation of public opinion in separate
periods. Arrangements carries all the indications of approach, which covers of transformation to the
source of monetary benefit in the commodification of all kinds of public existence. In this sense, the
Draft reveals that natural arrangements in our country have been distinguished with the arrangements of
that day. When evaluated in general terms, The EU accession process and international conventions are
required to be prepared as a demonstrative m arrangement. With the draft, in reality, various activities
that could lead to ecological damage and time-out will also be facilitated. In this respect, the draft has
been the most important example of recent ecological destructiveness. Neoliberal governments feel
free for maintaining of their economic basis, with making more exploitation over the natural assets,
the environment and the processes as well as the labor. Therefore, they continued to produce other
new ways when necessary. With to be contented with romantic discourses and efforts and ignoring
the economic political reasons of the practices (HESs, mining operations, 2Bs, etc.), makes conducting
targeted work with neo-liberal regulations even easier. “The Draft Law on the Protection of Nature
and Biodiversity (2012)” are discussed again for the efforts to prevent the destruction that it may cause
with these basic realities and together with the problematic aspects that create gaps that should not be
overlooked in textual sense.
Natural Sites National Parks Conservation Legislation Urbanism Nature Conservation Natural Heritage Tourism Mines Neo-Liberal Policies
İnsanlığa katkı için bir yaşam basamağı olan kültürel ve doğal değerlerin korunması gerekli ve
zorunludur. Öyle ki bu değerler, bulunduğu yerin malikinin, ulusunun hatta uluslararası toplumun
değil, tüm insanlığın temelde ortak malıdır ve insanlığın sosyo-ekonomik, siyasal, kültürel gelişmişlik
düzeyini görünür kılmaktadırlar. Korunacak bu değerlere uygulanacak ulusal mevzuatımız; kültür ve
tabiat varlıkları, kıyı, çevre, yer altı suları, akarsu, orman, milli park, sit alanları, ören yerleri ayrıca
Boğaziçi, endüstri, teknolojik gelişme, turizm teşvik, özel çevre koruma bölgeleri vb. konularla ilgili yasa
ve yönetmelikleridir. 2012 yılında ülke gündemine son kez düşen “Tabiatı ve Biyolojik Çeşitliliği Koruma
Kanunu Tasarısı” sivil toplumun tüm içtenlikli uyarılara karşın kamuoyunu ayrı dönemlerde meşgul
etmekten öteye geçememiştir. Düzenlemeler, her türlü kamusal varlığı metalaştırma, “parasal yarar
kaynağına” dönüştürme yaklaşımının tüm göstergelerini taşımaktadır. Bu yönüyle değerlendirildiğinde;
Tasarı, bir bakıma o günkü düzenlemeler ile ülkemizdeki doğal varlıkların da ayırtına varıldığını ortaya
koymaktadır. Genel olarak değerlendirildiğinde ise; AB üyelik sürecinin ve uluslararası bağıtlanmaların
gereği “göstermelik” bir düzenleme olarak hazırlanmış olduğu kanısı veren Tasarıyla, gerçekte, ekolojik
hasarlara ve zamanla da yıkımlara yol açabilecek olan çeşitli etkinlikler de kolaylaştırılmış olacaktır.
Tasarı, bu yönüyle, son dönemde yaşanmış ekolojik yıkıcılığının yakın geçmişte kalmış en önemli
örneğini oluşturmuştur. Neoliberal hükümetler, varlığının ekonomik temellerini sürdürebilmek için
emeğin yanı sıra doğal varlık, ortam ve süreçleri daha fazla sömürmenin her yoluna başvurmaktan
çekinmemektedirler. Dolayısıyla, gerektiğinde başka yeni yollar da üretmeyi sürdürmüşlerdir. HES’ler,
“2B”, maden ocakları vb. türden uygulamalarının ekonomi politik nedenlerinin görmezden gelinmesi,
romantik sayılabilecek söylem ve çabalarla yetinilmesi, düzenlemelerle hedeflenen işlerin yapılmasını
daha da kolaylaştırmaktadır. Tasarı, yol açabileceği yıkımların önüne geçme çabasındakiler için bu
temel gerçekliklerle ve metinsel anlamda da gözden kaçırılmaması gereken boşluklar yaratan sorunlu
yanlarıyla birlikte yeniden irdelenerek tartışılmaktadır.
Doğal Sit Alanları Milli Parklar Koruma Mevzuatı Şehircilik Doğa Koruma Tabiat Varlıkları Turizm Madenler Neo-liberal politikalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | International Journal of Political Science & Urban Studies |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |