Customer satisfaction is a
key component for business success. Private enterprises as well as government
organisations have to understand their customers, meet their requests and needs
in order to attain customer satisfaction and retention. To achieve this, they
also have to build a strong relationship with their current and potential customers.
Considering this fact, the main objective of this study is to determine customers’
(patients) perception of service quality and satisfaction in public and private
health enterprises. A field study is conducted using survey method and a
questionnaire is used collect data from a sample of patients. The study sample
is chosen by judgement sampling among the hospitalized patients in public and private
health enterprises in Konya. Exploratory factor analysis is used to determine
the dimensions of health services quality. Regression analysis is used to
examine the effects of different dimensions of hospital service quality on customer
satisfaction. Results revealed that customers’ perceptions of service quality
between public and private enterprises significantly differ. Further, some
dimensions of service quality significantly effect patient satisfaction.
Implications of the findings are discussed.
Health Enterprises Service Quality Perception Customer Satisfaction
Müşteri, bir işletmenin en önemli değeridir.
Dolayısıyla işletmeler, müşteriye ulaşmak, istek ve ihtiyaçlarını belirlemek ve
buna göre mal ve hizmet üretmek için müşterileriyle ve potansiyel müşteri
gruplarıyla ilişki düzeyini üst düzeyde tutmak durumundadır. Bu gereklilikten
hareketle planlanan araştırmanın temel amacı, kamu ve özel sağlık işletmelerinden
hizmet alan hastaların (müşterilerin) sunulan hizmetin kalitesine ilişkin
algılamalarının, onların memnuniyet düzeyleri üzerindeki etkisini belirlemektir.
Tarama yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak anket
formundan faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Konya İlinde faaliyet
gösteren kamu ve özel sağlık işletmelerinde yatarak tedavi gören hastalar
arasından kararsal örnekleme yöntemine göre seçilen hastalar oluşturmaktadır. Keşifsel
faktör analizi ile sağlık işletmelerinde algılanan hizmet kalitesinin alt boyutları
belirlenmiş ve her bir boyutun hasta memnuniyeti üzerindeki etkisi regresyon
analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, hastaların algıladıkları
hizmet kalitesi açısından kamu ve özel sağlık işletmeleri arasında bazı farklılıklar
olduğu; hekimler dışındaki diğer sağlık personeli ve hastanede sunulan yiyecek
hizmetlerine ilişkin kalite algısının hasta memnuniyeti üzerinde anlamlı
etkileri olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulardan hareketle çeşitli öneriler
sunulmuştur.
Sağlık İşletmeleri Algılanan Hizmet Kalitesi Müşteri Memnuniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 31 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |