Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KADIN TÜKETİCİLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİ İLE TERCİH ETTİKLERİ HAZIR GİYİM MARKALARINA YÖNELİK MARKA BEĞENİLİRLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 115 - 138, 15.07.2019
https://doi.org/10.18825/iremjournal.537707

Öz

İşletmelerin, tüketicilerin istek ve
ihtiyaçlarını en üst düzeyde karşılayabilmeleri ve günümüzün gittikçe zorlaşan
pazar koşullarında başarılı stratejiler geliştirebilmeleri için tüketicileri yakından
tanımaları gerekmektedir. Özgüven ile marka beğenilirliği arasındaki ilişkinin
anlaşılması, tüketicilerin marka ile olan ilişkilerinin ve markayı
değerlendirme şekillerinin tespiti açısından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda
mevcut çalışma, hedef pazarın önemli bir kısmını oluşturan kadın tüketicilerin,
demografik özellikleri ile özgüvenleri ve marka beğenilirliği arasındaki
ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda toplam 402
kadın tüketiciye anket uygulanmış ve elde edilen veriler bağımsız örneklem
t-testi, 2’den fazla grup karşılaştırmasında ise tek yönlü Anova testi
uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırma hazır giyim
sektörü baz alınarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, kadın
tüketicilerin demografik özellikleri ile özgüven düzeyleri ve marka
beğenilirlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu, iç özgüvenin marka
beğenilirliği üzerindeki etkisinin anlamlı olmadığı ancak dış özgüven ile marka
beğenilirliği arasında anlamlı ve negatif yönde bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Araştırma, Türkiye’deki kadın tüketicilerin demografik özellikleri
ve özgüvenleri ile marka beğenilirliği arasındaki ilişkinin sınanması açısından
ilk olma özelliği taşımaktadır.

Kaynakça

  • Aaker, J. L. 1997. Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3): 347– 356.
  • Akın, A. 2007. Özgüven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikler, AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 165-175.
  • Aktaş, C. 2007. Çoklu bağıntı ve liu kestiricisiyle enflasyon modeli için bir uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 3(6): 67-79 .
  • Akyıldız, M. 2010. Özgüven duygusu marka bağlılığını gerçekten artırır mı? Ege Akademik Bakış Dergisi, 10(3): 933-950.
  • Albayrak, A.S. 2006. Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Alma, G.Ö. & Vupa, Ö. 2008. Regresyon analizinde kullanılan en küçük kareler ve en küçük medyan kareler yöntemlerinin karşılaştırılması. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Fen Dergisi (E-Dergi). 3(2): 219- 229
  • Al-Zu’bi, A. 2015. Is consumer self-confidence ıntervenes the relationship between shopping motives and search for dress ınformation?, International Journal of Marketing Studies, 7 (5): 94-106.
  • Atsan, N. 2017. Karar vermede çatışma kuramı ve özsaygı ilişkisine yönelik kültürel bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1): 63-73.
  • Bandura, A. 1997. Self-efficacy: The exercise of control, New York: Freeman.
  • Barber, N., Ismail, J. & Taylor, D. C. 2007. Label fluency and consumer self-confidence. Journal of Wine Research, 18 (2): 73–85
  • Bearden, W. O., Hardesty, D. M., & Rose, R. L. 2001. Consumer self-confidence: refinements in conceptualization and measurement. Journal of Consumer Research, 28(1): 121-134.
  • Büyüköztürk, Ş. 2002. Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı, Ankara: Pegem A Yayınları
  • Churchill, G.A. & Surprenant, C. 1982. An ınvestigation into the determinants of customer satisfaction, Journal of Marketing Research, 19: 491-504.
  • Devrani, T. K. 2009. Marka sadakati öncülleri: çalışan kadınların kozmetik ürün tüketimi üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (3): 407-421.
  • Dursun, T. & Arslan, B. 2017. Marka sadakatinin demografik faktörler bağlamında değerlendirilmesi: Türkiye beyaz eşya sektöründe bir araştırma, Electronic Journal of Vocational Colleges, 7 (1): 18-24.
  • Field, A. 2005. Discoveringstatisticsusing SPSS. London: Sage.
  • Ha, S. & Lee, Y. J. 2011. Determinants of consumer‐driven healthcare:Self‐confidence in information search, health literacy, and trust in information sources, Internatıonal Journal Of Pharmaceutıcal And Healthcare Marketıng, 5 (1): 8-24.
  • Hambly, K. 2003. Özgüven (Çev., Barış Bıçakçı), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hellen, K. & Saaksjarvi, M. 2011. Is consumer self-confidence a stable phenomenon?, The effect of mood on self-confidence dimensions, Journal of Customer Behaviour, 10 (13): 223-243.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bb5e0ebed2e86.87879396 (Erişim Tarihi: 1 Ekim 2018).
  • Jones, M. A. & Reynolds, K. E. 2006. The role of retailer interest on shopping behavior Journal of Retailing, 82 (2): 115-126.
  • Karademir, N. 2015. Fen edebiyat fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven algıları, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1): 53-77.
  • Koç, S. & Gün, N. 2007. Özsaygı: Öncelikler listende kaçıncı sıradasın? İstanbul:.Kuraldısı Yayıncılık
  • Locander, W. B. & Hermann, P. W. 1979. the effect of self-confidence and anxiety on ınformation seeking in consumer risk reduction, Journal of Marketing Research, 16 (2): 268-274.
  • Loıbl, C.,Cho,Hyun, S., Dıekmann, F. & Batte, M.T. 2009. Consumer self confidence ġn searching ınformation. The Journal Of Consumer Affairs, 43(1): 26-55.
  • McKillup, S. 2012. Statisticsexplained: An introductoryguidefor life scientists. United States: Cambridge University Press.
  • Mittal, V. & Kamakura, W. 2001. Satisfaction, repurchase ıntent and repurchase behavior: ınverstigating the moderating effect of customer characteristics. Journal of Marketing Research, 38: 131- 143.
  • Murray, D. 2006 Coming out asperger: diagnosis disclosure and self- confidence. London: Jessica Kingsley Publishment.
  • Nguyen, B., Ekinci, Y., Simkin, L. & Melewar, T. C. 2015. The brand likeability scale: An exploratory study of likeability in firm-level brands. International Journal of Market Research 57(5): 777-800
  • Nguyen, B., Melewar, T. C. & Chen, J. 2013. A framework of brand likeability: an exploratory study of likeability in firm-level brands. Journal of Strategic Marketing, 21 (4): 368-390
  • Oliver, R.L. 1999. Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63: 33-44.
  • Olsen, J. E., Thompson, K. J. & Clarke, T. K. 2003. consumer self‐confidence in wine purchases, Internatıonal Journal Of Wıne Marketıng, 15 (3): 40-51.
  • Park, S.S, Kim, K., Smith, J. S. & Ngo-Ye, T. 2014. Mobile consumer self-confıdence and behavıors: ınvestıgatıng the consequences of consumer self-confıdence wıth m-commerce, Southeast Decision Science Institute Forty-Fourth Annual Meeting February 19-21, Wilmington, North Carolina
  • Pervın, L. A. & John, O. P. 2001. Personality, theory and research, USA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Sangwan, S. & Agarwal, P. 2018. Effect of consumer self‐confidence on information search and dissemination: The mediating role of subjective knowledge. International Journal of Consumer Studies, 43 (1): 46-57.
  • Sarıçam, H. & Güven, M. 2012. Self-confidence and religious attitude. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7): 573-586.
  • Su, J. & Tong, X. 2016. Brand personality, consumer satisfaction and loyalty: a perspective from demin jeans brands. Family and Consumer Sciences Research Journal, 44(4): 427-446.
  • Svein, A. H. & Olsen, O. 2017. Producing word of mouth – a matter of self-confidence? Investigating a dual effect of consumer self-confidence on WOM, Australasian Marketing Journal, 25 (1): 38-45.
  • Tabachnick, B. G.,& Fidell, L. S. 2013. Using multivariatestatistics. United States: Pearson Education.
  • Veale, R. & Quester,P. 2007. Personel self confidence:towards the development of reliable measurement scale. University Of Ottago, New Zeland 3-5 December 2007. Conference Proceeding, 3598-3604
  • Yörükoğlu, A. 2011. Çocuk ruh sağlığı: çocuk yetiştirme sanatı ve kişilik gelişimi, İstanbul: Özgür Yayınları
  • Yüksekbilgili, Z. 2017. Marka beğenilirlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Journal of Yasar University, 12 (46): 171-180.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Aybike Tuba Özden 0000-0002-3133-3620

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2019
Kabul Tarihi 13 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özden, A. T. (2019). KADIN TÜKETİCİLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİ İLE TERCİH ETTİKLERİ HAZIR GİYİM MARKALARINA YÖNELİK MARKA BEĞENİLİRLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. International Review of Economics and Management, 7(1), 115-138. https://doi.org/10.18825/iremjournal.537707