Dünyada
ve Türkiye’de sosyal medya kullanımının giderek yaygınlaşması bu alanın reklam
mecrası olarak kullanımının da yolunu açmıştır. Hedef kitlelerinin giderek
sosyal medyada daha aktif hale geldiğini gören markalar, sosyal medya
platformları aracılığıyla mesajlarını hedef kitleye ulaştırmaktadır. Önceleri
kimliğin, yaşam tarzının ve ilgi alanlarının sunulduğu sosyal medya
platformları, zamanla reklamların yeni platformu haline gelmiştir. Sosyal medyada
paylaştıkları içerikler aracılığıyla geniş kitlelere ulaşan ve kendi
popülaritelerini yaratan ünlüler doğmuş, bu ünlüler gerek kendilerini gerekse
hesaplarını reklam mecrası olarak sunmaya başlamışlardır.
Sosyal
medya ünlülerinin, sosyal medya platformlarını ya da kendilerini reklam mecrası
haline getirmeleri ve bu kanallar üzerinden reklam yapmaları, literatürde
“influencer marketing” kavramını gündeme getirmiştir. Türkçe literatürde,
“hatırlı pazarlama” ve “nüfuz pazarlaması” olarak karşımıza çıkan kavram
çalışmada “etkileşimli pazarlama”, bu faaliyeti yürütenler ise “e-kaynaklar”
olarak kavramsallaştırılmıştır. E-kaynakların sosyal medya hesaplarını nasıl
reklam mecrası olarak kullandıklarının ve markalar ile yürüttükleri reklam
faaliyetlerine dair sürecin araştırılması amacıyla çalışmada içerik analizi
yöntemi kullanılmış ve amaçlı örneklem doğrultusunda seçilen 4 Instagram e-kaynağının
15 gün boyunca sayfaları incelenmiştir. Araştırma sonucunda e-kaynakların Instagram
sayfalarını ve hikâye sayfalarını reklam mecrası olarak kullandığı ve bu süreçte
doğrudan reklam içeriklerine daha çok yer verildiği görülmüştür.
Etkileşimli pazarlama e-kaynak instagram sosyal medya reklam
An
increase in the prevalence of social media usage both in Turkey and the rest of
the world has led to a change in the way of using this area as an advertising
channel. Having seen that the target groups increasingly are becoming more
active in social media, marketers promote themselves to their target audience
through social media platforms. Over time, social media platforms have begun to
build their own advertisement applications to make marketers be more active and
effective. Besides, social media also has initiated some celebrities who reach
large masses through the content they share and create their own popular genre.
In time, those celebrities have begun to present themselves and their accounts
as advertising banners.
The
fact that social media celebrities use their social media accounts or
themselves as advertisement tools as well as making advertisements through
these channels has brought the concept of “influencer marketing” into the
literature. The equivalent of this concept in Turkish literature is
“influential marketing or “marketing prestige” however, in this study, it is
conceptualized as “interactive marketing” and the agents of it as “e-sources.
For the scope of the investigation into how e-sources use their account as an
advertisement media and the process of advertising activities that they carry
out with brands, the content analysis method was used in this study. For this
purpose, four Instagram e-sources selected for purposeful sampling were
analyzed for fifteen days. As a result, it is seen that e-sources use their
Instagram pages and stories as an advertisement media and they directly include
advertisement contents more during that period.
interactive marketing e-source instagram social media advertisement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 12 |