This paper aims to critically analyze Soviet animator and the creator of the famous animated
series "Well, Just You Wait!" (1969) in USSR, Vyacheslav Mikhailovich Kotyonochkin's (1927-
2000) animations regarding music visualization. In this context, two animated films from
the director's oeuvre deserve special attention: "Prophets and Lessons" (1967) and "Young
Drummer Boy" (1972) can be seen as the peak of applying artistic montage with sound to
animated films in Soviet propaganda animations. Unfortunately, Kotyonochkin and his
pioneering works did go unnoticed by scholars, and they usually investigate the general
aspects of the field. In exploring these aspects of his works, I will try to fill a noticeable gap in
the film-music concerning Soviet animations and music visualization theories. After a brief
introduction to music usage in Soviet animations and his background as well as providing
further understanding of the narratives of his films, I will analyze the audio-visual elements in
his works by referring to relevant scholars' theories such as Michel Chion, Wassily Kandinsky,
Sergei Eisenstein and Lawrence Zbikowski in the framework of leitmotif, synaesthesia, artistic
montage and harmony, before giving a conclusion.
University of Tomas Bata
Bu makale Sovyet animatörü ve SSCB'deki ünlü animasyon dizisi "Eh, Just You Wait!" (1969)
yaratıcısı Vyacheslav Mikhailovich Kotyonochkin'in (1927-2000) müzik görselleştirmesi ile
ilgili animasyonlarını analiz etmektedir. Bu bağlamda, yönetmenin eserlerinden iki animasyon
filmi özel ilgiyi hak etmektedir: " Prophets and Lessons " (1967) ve " Young Drummer Boy "
(1972), animasyonları, Sovyet film ve animasyonlarında ses ve müzik kapsamında sanatsal
montaj uygulamasının zirvesi olarak görülebilir. Ne yazık ki, Kotyonochkin ve onun öncü
filmleri, akademi tarafindan tarafından analiz ve fark edilmemiştir. Onun animasyonlarının
bu yönlerini keşfederken, film-müzikte Sovyet animasyonları ve müzik görselleştirme
teorileriyle ilgili açık bir boşluk doldurulmaya çalışılacaktır. Sovyet animasyonlarında müzik
kullanımına dair kısa bir girişin ardından filmlerin anlatılarını daha iyi anlamayı sağladıktan
sonra, Kotyonochkin’in çalışmalarındaki görsel ve işitsel öğeleri ilgili teoriler, leitmotif,
sinaestezi ve müzik videosu örneklerine dayanarak analiz edilecektir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 19 |