Bu çalışmada, buji ateşlemeli bir motorda benzin alkol karışımına, hekzan (C6H14) ilavesinin motor performans ve emisyonlarına etkisi incelenmiştir. Yapılan çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada benzin yakıtı içerisine %20 oranında n-propanol ve izo-propanol alkolü ilave edilmiş ve motor performansı açısından değerlendirilmiştir. İkinci aşamada belirlenen yakıt karışımına % 1-3 oranında hekzan ilave edilmiş ve motor performans ve emisyonlarına etkisi incelenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında elde edilen sonuçlarda, benzin içerisine ilave edilen iso-propanol alkolü ile motor performansında n-propanol alkolüne göre iyileşme olduğu görülmüştür. İkinci aşama sonuçlarında ise iso-propanol ilave edilen yakıt karışımına %1 oranında hekzan ilave edilmesi ile motor momentinde ve gücünde önemli bir değişikliğin olmadığı, özgül yakıt tüketiminde (ÖYT) iyileşme olduğu görülmüştür. Artan hekzan ilavesi ile motor performansının kötüleştiği belirlenmiştir. Elde edilen emisyon sonuçlarında, %1 hekzan ilave edilmesi ile benzin yakıtına göre HC ve CO emisyonlarında azalmanın olduğu, NOX emisyonlarında önemli bir değişikliğin olmadığı, CO2 emisyonlarında ise artış olduğu görülmüştür.
Buji ateşlemeli motor n-propanol izo-propanol Hekzan Motor performansı Egsoz emisyonu
In this study, the effect of the addition of small amounts of hexane (C6H14) to the gasoline alcohol mixture in a spark ignition engine is investigated on engine performance and emissions. In the first stage, 20% n-propanol and iso-propanol alcohol are added to the gasoline fuel and evaluated for engine performance. In the second stage, 1-3% of hexane is added to the fuel mixture, and its effect on engine performance and emissions is investigated. In results of the first stage, it is seen that gasoline with iso-propanol added to gasoline improved engine performance compared to n-propanol alcohol. In results of the second stage, there is not any significant change in engine torque and power for adding 1% hexane to the fuel mixture that has iso propanol, but there is a better change in specific fuel consumption (SFC). It is determined that engine performance is worsened with the addition of more hexane. In the emission results, it is observed that the addition of 1% hexane decreased the HC and CO emissions compared to gasoline fuel, increased the CO2 emissions and did not change NOX emissions.
Spark ignition engine n-propanol iso-propanol Hexane Engine performance Exhaust emissions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 1 |