Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünü Artırmasında İnovasyonun Yeri
Yıl 2017,
Cilt: 2 Sayı: 4, 21 - 29, 31.01.2017
Murat Ödemiş
,
Ertuğrul Düzgün
,
Ayşegül Düzgün
Öz
Destinasyonların
rekabet gücü kazanmasında ve rekabet güçlerini korumasında dış çevredeki
değişim ve gelişmelere ayak uydurmaları oldukça önem kazanmış durumdadır.
Destinasyonların ve destinasyonu oluşturan temel unsurların (turizm işletmelerinin,
yerel halkın, resmi kuruluşların ve sivil toplum kuruluşlarının) değişim ve
gelişmelere ayak uydurabilmeleri noktasında ise yenilikçi bakış açısının
benimsenmesi ve gerekli yeniliklerin (yerel halkın eğitimi, teknolojik
gelişmelerin takibi, turistik tüketicilerin değişen gereksinim ve
beklentilerine ve rakiplere ayak uydurulması, hizmet kalitesinin sürekli
iyileştirilmesi gibi) gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı,
destinasyonların rekabet gücünü artırması noktasında inovasyonun yerini
belirlemektir. çalışmada bu kapsamda; destinasyon rekabetçiliğinde inovasyonun
rolüne ilişkin kavramsal bir inceleme yapılarak, söz konusu kavramsal
çalışmalara yönelik olarak kişisel bir değerlendirme sunulmuş ve ayrıca konuyla
ilgili olarak gelişmemiş ve gelişmekte olan destinasyonlara önerilerde
bulunulmuştur.
Kaynakça
- Armstrong, G. ve Kotler, P. (2007), Marketing: An Introduction. 8th Ed, New Jersey: Prentice Hall.
- Baggio, R. and Cooper, C. (26-28 May, 2008), “Knowledge Transfer in A Tourism Destination: The Effects of A Network Structure”, Presented at the IASK Advances in Tourism Research 2008 Conference, Portugal, Aveiro.
- Bakan, İ. Büyükbeşe, T. ve Bedestenci, Ç. (2004), Örgüt Sırlarının Çözümünde Örgüt Kültürü Teorik ve Ampirik Yaklaşım, İstanbul: Alfa Akademi Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
- Cassiman, B. and Veugelers, R. (2002), “Complementarity in the Innovation Strategy: Internal R&D, External Technology Acquisition, and Cooperation in R&D”, IESE Business School Working, Pp.457.
- Dönmez, D. ve Çevik, İ. (2010), “İşletmelerde Yeniliklerin Kaynağı Olarak Paydaş Diyalogları: Seyahat Acenteleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 189-202.
- Dupeyras, A. and Maccallum, N. (2013), “Indicators For Measuring Competitiveness in Tourism: A Guidance Document”, OECD Tourism Paper.
- Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. Meteksan Bilişim Grubu, BT Haber.
- Ersun, N. ve Arslan, K. (2011), “Turizmde Destinasyon Seçimini Etkileyen Temel Unsurlar ve Pazarlama Stratejileri”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), 229-248.
- Heath, E. (2003), “Towards A Model to Enhance Destination Competitiveness: A Southern Perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management”, 10(2), 124-141.
- Hjalager, A. M. (2002), “Repairing Innovation Defectiveness in Tourism”, Tourism Management, 23, 468.
- Işık, C. ve Keskin, G. (2013), “Bilgi Ekonomilerinde Rekabet Üstünlüğü Oluşturulması Açısından İnovasyonun Önemi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 41-57.
- Iunius, R. F., Cismaru, L. and Foris, D. (2015), “Raising Competitiveness for Tourist Destinations through Information Technologies within the Newest Tourism Action Framework Proposed by the European Commission”, Sustainability, 7, 12891-12909.
- Kibritçioğlu, A. (1996), “Uluslararası Rekabet Gücüne Kavramsal Bir Yaklaşım”, Verimlilik Dergisi, 3, 109-122.
- Kuşat, N. (2011), “Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3(5), 114-138.
- Mathew, V. (2009), “Sustainable Tourism: A Case of Destination Competitiveness in South Asia”, South Asian Journal of Tourism and Heritage, 2(1), 83-89.
- Osterwalder, A. (2005), Http://Business-Model-Design.Blogspot.Com, (Erişim Tarihi 10.04.2016).
- Oye, N. D., Okafor, C. I. and Kinjir, S. (2013), “Sustaining Tourism Destination Competitiveness Using ICT in Developing Countries”, International Journal of Computer and Information Technology, 2(1), 48-56.
- Öztürk, Y. ve Uşaklı, A. (5-8 Aralık, 2013), “Global İnovasyon Endeksi: Akdeniz Çanağındaki Destinasyonlara Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz”, 14. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 1-19.
- Rademakers, M. (2005), “Corporate Universities: Driving Force of Knowledge Innovation”, The Journal of Workplace Learning, 17(1/2), 130-136.
- Regan, N. and Ghobadian, A. (2005), “Innovation in SMEs: The Impact of Strategic Orientation and Environmental Perceptions”, International Journal of Productivity and Performance Management, 54(2), 81-97.
- Ritchie, J. R. B. and Crouch, G. I. (2010), “A Model of Destination Competitiveness/Sustainability: Brazilian Perspectives”, Brazilian Public Administration Review, 44(5), 1049-1066.
- Sayli, H., Kurt, M. ve Baytok, A. (2006), “Şebeke (Network) Organizasyon Yapılarının Rekabet Gücü Kazandırma Rolü ve Afyonkarahisar Mermer Sektöründe Bir Uygulama Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 31-46.
- Soyer, A. (2007), “Organizasyonlar için Rekabet Üstünlüğü Modeli Oluşturulması ve Rekabet Üstünlüğü Kaynaklarının Analizi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
- Tekin, Y. ve Durna, U. (2012), “Otel İşletmelerinde Yenilik Yönetimi Uygulamaları Alanya’da Beş ve Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 93-110.
- Tuncel, C. O. (2012), İnovasyon Sistemleri ve Ekonomik Gelişme, Bursa: Nilüfer Alkılıç Kütüphanesi Yayınları.
- Varra, L., Buzzigoli, C. and Loro, R. (2012), “Innovation in Destination Management: Social Dialogue, Knowledge Management Processes and Servant Leadership in the Tourism Destination Observatories”, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, 41, 375-385.
- Vatan, A. ve Zengin, B. (2014), “Çevresel İnovasyon ve Konaklama İşletmelerindeki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Örneği”, Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 511-530.
- Yorgancılar, F. (2011), “Sürdürülebilir Rekabet Anlayışı Olarak Yenilik Yeteneği”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 380-425.
- Zach, F. and Fesenmaier, D. R. (2009), “Innovation in Tourism: The Case of Destination Marketing Organizations”, E-Review of Tourism Research (Ertr), 7(1), 7-36.
The Place of Innovation in Terms of Improving Competitiveness of Destinations
Yıl 2017,
Cilt: 2 Sayı: 4, 21 - 29, 31.01.2017
Murat Ödemiş
,
Ertuğrul Düzgün
,
Ayşegül Düzgün
Öz
The
harmonizing to changings and developings in external environment of
destinations increased in importance in terms of improving and protecting their
competitiveness. For the harmonizing to changings and developings of
destinations and main elements which created destinations (the tourism
businesses, local people, official institutions and non-governmental
organizations) should be adopted of innovative perspective and realised of
necessary innovations (local public education, follow-up of technological
developments, the harmonization to needs and expectations of consumers and to
opponents, the continuous improvement of service quality). The purpose of this
study is to determine the place of innovation in terms of improving
competitiveness of destinations. In this context in the study; it is made a
conceptual study on the role of innovation in destination competitiveness,
provided a personel assessment on conceptual studies and also made
recommendations to undeveloped and developing destinations on the subject.
Kaynakça
- Armstrong, G. ve Kotler, P. (2007), Marketing: An Introduction. 8th Ed, New Jersey: Prentice Hall.
- Baggio, R. and Cooper, C. (26-28 May, 2008), “Knowledge Transfer in A Tourism Destination: The Effects of A Network Structure”, Presented at the IASK Advances in Tourism Research 2008 Conference, Portugal, Aveiro.
- Bakan, İ. Büyükbeşe, T. ve Bedestenci, Ç. (2004), Örgüt Sırlarının Çözümünde Örgüt Kültürü Teorik ve Ampirik Yaklaşım, İstanbul: Alfa Akademi Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
- Cassiman, B. and Veugelers, R. (2002), “Complementarity in the Innovation Strategy: Internal R&D, External Technology Acquisition, and Cooperation in R&D”, IESE Business School Working, Pp.457.
- Dönmez, D. ve Çevik, İ. (2010), “İşletmelerde Yeniliklerin Kaynağı Olarak Paydaş Diyalogları: Seyahat Acenteleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 189-202.
- Dupeyras, A. and Maccallum, N. (2013), “Indicators For Measuring Competitiveness in Tourism: A Guidance Document”, OECD Tourism Paper.
- Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. Meteksan Bilişim Grubu, BT Haber.
- Ersun, N. ve Arslan, K. (2011), “Turizmde Destinasyon Seçimini Etkileyen Temel Unsurlar ve Pazarlama Stratejileri”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), 229-248.
- Heath, E. (2003), “Towards A Model to Enhance Destination Competitiveness: A Southern Perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management”, 10(2), 124-141.
- Hjalager, A. M. (2002), “Repairing Innovation Defectiveness in Tourism”, Tourism Management, 23, 468.
- Işık, C. ve Keskin, G. (2013), “Bilgi Ekonomilerinde Rekabet Üstünlüğü Oluşturulması Açısından İnovasyonun Önemi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 41-57.
- Iunius, R. F., Cismaru, L. and Foris, D. (2015), “Raising Competitiveness for Tourist Destinations through Information Technologies within the Newest Tourism Action Framework Proposed by the European Commission”, Sustainability, 7, 12891-12909.
- Kibritçioğlu, A. (1996), “Uluslararası Rekabet Gücüne Kavramsal Bir Yaklaşım”, Verimlilik Dergisi, 3, 109-122.
- Kuşat, N. (2011), “Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3(5), 114-138.
- Mathew, V. (2009), “Sustainable Tourism: A Case of Destination Competitiveness in South Asia”, South Asian Journal of Tourism and Heritage, 2(1), 83-89.
- Osterwalder, A. (2005), Http://Business-Model-Design.Blogspot.Com, (Erişim Tarihi 10.04.2016).
- Oye, N. D., Okafor, C. I. and Kinjir, S. (2013), “Sustaining Tourism Destination Competitiveness Using ICT in Developing Countries”, International Journal of Computer and Information Technology, 2(1), 48-56.
- Öztürk, Y. ve Uşaklı, A. (5-8 Aralık, 2013), “Global İnovasyon Endeksi: Akdeniz Çanağındaki Destinasyonlara Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz”, 14. Ulusal Turizm Kongresi’nde Sunuldu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 1-19.
- Rademakers, M. (2005), “Corporate Universities: Driving Force of Knowledge Innovation”, The Journal of Workplace Learning, 17(1/2), 130-136.
- Regan, N. and Ghobadian, A. (2005), “Innovation in SMEs: The Impact of Strategic Orientation and Environmental Perceptions”, International Journal of Productivity and Performance Management, 54(2), 81-97.
- Ritchie, J. R. B. and Crouch, G. I. (2010), “A Model of Destination Competitiveness/Sustainability: Brazilian Perspectives”, Brazilian Public Administration Review, 44(5), 1049-1066.
- Sayli, H., Kurt, M. ve Baytok, A. (2006), “Şebeke (Network) Organizasyon Yapılarının Rekabet Gücü Kazandırma Rolü ve Afyonkarahisar Mermer Sektöründe Bir Uygulama Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 31-46.
- Soyer, A. (2007), “Organizasyonlar için Rekabet Üstünlüğü Modeli Oluşturulması ve Rekabet Üstünlüğü Kaynaklarının Analizi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
- Tekin, Y. ve Durna, U. (2012), “Otel İşletmelerinde Yenilik Yönetimi Uygulamaları Alanya’da Beş ve Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(3), 93-110.
- Tuncel, C. O. (2012), İnovasyon Sistemleri ve Ekonomik Gelişme, Bursa: Nilüfer Alkılıç Kütüphanesi Yayınları.
- Varra, L., Buzzigoli, C. and Loro, R. (2012), “Innovation in Destination Management: Social Dialogue, Knowledge Management Processes and Servant Leadership in the Tourism Destination Observatories”, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, 41, 375-385.
- Vatan, A. ve Zengin, B. (2014), “Çevresel İnovasyon ve Konaklama İşletmelerindeki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Örneği”, Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 511-530.
- Yorgancılar, F. (2011), “Sürdürülebilir Rekabet Anlayışı Olarak Yenilik Yeteneği”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 380-425.
- Zach, F. and Fesenmaier, D. R. (2009), “Innovation in Tourism: The Case of Destination Marketing Organizations”, E-Review of Tourism Research (Ertr), 7(1), 7-36.