Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Role of Historical Constructions in The City Branding: Konya-Seljuk Buildings

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 14 - 30, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.469706

Öz

City branding can be evaluated as a whole of brand
communication strategies aiming to increase people's preference for living in
that city, their investments, and their desire to visit both domestic and
foreign tourists. While branding a city, preserving its historical heritage and
local identity is one of its goals. In this process, cities create city brands
by giving priority to their local products, their local identities, historical
textures and their unique values. For this purpose, in the process of city
branding, it is among the first resorted options to prioritize the specific qualities
and historical structures of the cities.



Historical buildings reflecting the history of the
cities, local identities and textures can reveal the original structure of the
city and position itself in a different place. Konya, which is the capital of the
Seljuk State which is an important state for both Turkish and World history,
and which is cradle of many civilizations, has a historical structure that
reflects the characteristics of many periods and continues its quality and
value. These buildings, which are visited by local and foreign tourists, are
one of the values that can be considered in the process of branding as a symbol
reflecting Konya's history, city identity and values. In this study, the
importance and role of historical buildings in the process of city branding
were examined and the role of Seljuk period constructions reflecting the
architectural identity of Konya in city branding was examined. In this study,
how to use Seljuk's historical structures in the process of branding Konya will
be examined and suggestions will be presented that will increase tourism value
in this direction.

Kaynakça

  • Adamış, E. (2017). Turizmde Marka Şehir Olma: Bursa İli Üzerinden Bir Değerlendirme. (Ed. M. Doğan ve F. Morady) Current Debates in Tourism and Development Studies (13-32). London: Ijopec Publication.
  • Aksoy, T. (2011). Marka Şehirler. www.temelaksoy.com/marka-sehirler
  • Alkan, A. (1994). Konya Tarihi Kentin Planlama Sorunları. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Atçeken, Z. (1998). Konya'daki Selçuklu Yapılarının Osmanlı Devrinde Bakımı ve Kullanılması: Konya Şer'iyye Kayıtlarına Göre: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Ayyıldız, S. ve Ertürk, F. (2017). Kentsel Kimlik Bileşenleri ile Yerel Kimliği İzlerini Sürmek. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 2(1), 65-88.
  • Bayramoğlu, N. (2010). Kullanıcı Algısı Bağlamında Kentsel Kimlik: Barbaros Bulvarı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi. Birol, G. (2007). Bir Kentin Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerinde Bir Değerlendirme. Arkitekt Dergisi, Kasım-Aralık 2007(514), 46-54. Borça, G. (2014). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Mı? (11. Baskı). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2013). Dünya Turizminde Yükselen Trend Marka Kentler:Yeni Bir Destinasyon Olarak Marka Kent Edirne. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık, Kayseri, 99-120.
  • Bozkurt, İ. (2016). Marka Şehir. I. Ulusal Alternatif Turizm Kongresi, 07-09 Nisan, Erzincan, 4-21.
  • Çöl, Ş. (1998). Kentlerimizde Kimlik Sorunu ve Günümüz Kentlerinin Kimlik Derecesini Ölçmek İçin Bir Yöntem Denemesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirdöğen, S. (2009). Şehir Markası Oluşturma ve Şehir Markası Bileşenlerinin İncelenmesi: Erzincan İli Üzerine Bir Saha Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Dinnie, K. (2011). City Branding Theoru and Cases. Hampshire: Palgrave Macmillan Publishers Limited.
  • Eurocities. (2010). A Shared Vision on City Branding in Auropa http://nws.eurocities.eu/MediaShell/media/EUROCITIES_Brochure_FINAL_web_19Nov10-SMUL_10638.pdf
  • Hacıoğlu, H. A. (2013). Şehir Pazarlaması ve Şehir Markalaşması Çerçevesinde Şehir İmaj Algısının Ölçümü: Eskişehir’de Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • İçöz, O. (2013). Turistik Bölgelerde Markalaşma Sürecini Etkileyen Faktörler ve Çeşme Örneği. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık, Kayseri, 1336-1355.
  • Kamiloğlu, F. (2010). Kentsel Markalaşma Sürecinde Reklamın Rolü: 2010 İstanbul Kültür Başkenti Projesinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaaslan, Ç. (2010). Tarihî Kentlerde Kimliksizleşme Sorunu ve Bir Çözüm Yolu Olarak Kentsel Canlandırma Projeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kodal, G. (2014). Atapark ve Tabakhane Köprüsü Arasındaki Tarihi Aksın Kent Kimlik Bileşenleri Açısından Değerlendirimesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • KonyaİlKültürveTurizmMüdürlüğü. (2018). Müze Ziyaretçi İstatiği. www.konyakultur.gov.tr/index.php?route=pages/pages&page_id=24
  • Konyalı, İ. H. (1964). Abideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi. Konya: Yeni Kitap Basımevi.
  • Konya Valiliği. (1988). 1984 Sonrası Konya. Ankara: Dönmez Offset.
  • Kotler, P. ve Gertner, D. (2002). County As Brand, Product, and Beyond: A Place Marketing and Brand Management Perspective. Journal of Brand Management, 9(4-5), 249-261.
  • Kültür ve TurizmBakanlığı. İnce Minare Medrese (Taş ve Ahşap Eserleri Müzesi). www.muze.gov.tr/tr/muzeler/ince-minare-medrese-tas-ve-ahsap-eserleri-muzesi
  • Okay, T. ve Okay, S. (2017). Marka Kavramının Şehir Markalama Açısından İncelenmesi; Konya İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 773-793.
  • Özkul, E. ve Demirer, D. (2012). Şehirlerin Turistik Markalaşmasında Kalkınma Ajanslarının Rolü, Bölge Planları Üzerine Bir Doküman İncelemesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 157-181.
  • Sarıtaş, K. (2013). Ne Kadar Zenginiz: Marka Şehirler ve Şehir Pazarlaması. www.pazarlamasyon.com/marka/ne-kadar-zenginiz-marka-sehirler-ve-sehir-pazarlamasi-2
  • Seisdedos, G. ve Vaggione, P. (2005). The City Branding Processes: The Case of Madrid. 41. Isocarp Congress, 17-20 Ekim, Bilbao,1-10. http://www.isocarp.net/Data/case_studies/658.pdf
  • Serçek, S. ve Hassan, A. (2016). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Diyarbakır Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(1), 6-27.
  • Smidt-Jensen, S. (2005). Branding Medium Cities in Transition. (Ed. N. B. Groth, T. Lang, M. Johansson, V. Kanninen, S. Anderberg ve A. P. Cornett) Restructuring of Medium Sized Cities-Lessons from the Baltic Sea Region (s. 159-170). Frederiksberg: Danish Centre for Forest.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde Marka Kent Olmanın Önemi: İstanbul Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topçu, M. (2003). Şehir Morfolojisi Üzerine Bir Çalışma Konya ve Antakya'nın Tarihi Dokularının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Varlı, B. (2011). Kent Markalaşması Sürecinde İletişim Temelli Faaliyetlerin Analizi: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Vural, B. B. (2010). Şehir Markası Yaratma Süreci ve Edirne Şehir Markası İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • whc.unesco.org.
  • www.eyfelkulesi.gen.tr.
  • www.haberturk.com.
  • www.kulturvarliklari.gov.tr/TR, m.-i. h. Müze İstatistikleri.
  • www.ntv.com.tr.
  • www.sydneyoperahouse.com.
  • www.towerofpisa.org.
  • Yaldız, E. (2003). Konya'daki Medrese Yapılarının Yeniden Kullanım Koşullarına Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.

Şehir Markalaşmasında Tarihi Yapıların Rolü: Konya-Selçuklu Yapıları

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 14 - 30, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.469706

Öz

Şehir markalaşması insanların o şehri yaşamak
için tercih etme oranlarını, yatırımları hem yerli hem de yabancı turistin
ziyaret etme isteklerini artırmayı amaçlayan marka iletişim stratejileri bütünü
olarak değerlendirilebilmektedir. Bir şehrin markalaşma sürecinde, tarihi
mirasın ve yerel kimliğin korunarak sürdürülebilmesi hedeflerin başında
gelmektedir. Bu süreçte şehirler yerel ürünleri, yerel kimlikleri, tarihi
dokuları ve kendine özgü değerlerini ön plana çıkararak şehir markalarını
oluşturmaktadırlar. Bu amaçla şehir markalaşması sürecinde şehirlerin
kendilerine özgü niteliklerini ve tarihi yapılarını ön plana çıkarmak ilk
başvurulan seçenekler arasındadır.



Şehirlerin tarihini, yerel kimlik ve
dokularını yansıtan tarihi yapılar, kentin özgün yapısını ortaya koyup, kendini
farklı bir yerde konumlandırmasını sağlayabilmektedir. Hem Türk hem de Dünya
tarihi için önemli bir devlet olan Selçuklu Devleti’ne başkentlik yapmış ve pek
çok medeniyetin beşiği olan Konya çok sayıda dönem özelliklerini yansıtan,
nitelikli ve kullanım değerini sürdüren tarihi yapıya sahiptir. Yerli ve yabancı
turistler tarafından ziyaret edilen bu yapılar Konya’nın tarihini, kent
kimliğini ve değerlerini yansıtan birer simge olarak markalaşma sürecinde ele
alınabilecek değerlerin başında gelmektedir. Bu çalışmada şehir markalaşması
sürecinde tarihi yapıların önemine değinilerek, Konya’nın mimari kimliğini
yansıtan Selçuklu Dönemine ait yapılarının şehir markalaşmasındaki rolü
incelenmiştir. Çalışmada, Konya’nın markalaşma sürecinde Selçuklu tarihi
yapılarından nasıl faydalanabileceği irdelenerek, bu doğrultuda turizm değerini
artıracak öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adamış, E. (2017). Turizmde Marka Şehir Olma: Bursa İli Üzerinden Bir Değerlendirme. (Ed. M. Doğan ve F. Morady) Current Debates in Tourism and Development Studies (13-32). London: Ijopec Publication.
  • Aksoy, T. (2011). Marka Şehirler. www.temelaksoy.com/marka-sehirler
  • Alkan, A. (1994). Konya Tarihi Kentin Planlama Sorunları. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Atçeken, Z. (1998). Konya'daki Selçuklu Yapılarının Osmanlı Devrinde Bakımı ve Kullanılması: Konya Şer'iyye Kayıtlarına Göre: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Ayyıldız, S. ve Ertürk, F. (2017). Kentsel Kimlik Bileşenleri ile Yerel Kimliği İzlerini Sürmek. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 2(1), 65-88.
  • Bayramoğlu, N. (2010). Kullanıcı Algısı Bağlamında Kentsel Kimlik: Barbaros Bulvarı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi. Birol, G. (2007). Bir Kentin Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerinde Bir Değerlendirme. Arkitekt Dergisi, Kasım-Aralık 2007(514), 46-54. Borça, G. (2014). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Mı? (11. Baskı). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2013). Dünya Turizminde Yükselen Trend Marka Kentler:Yeni Bir Destinasyon Olarak Marka Kent Edirne. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık, Kayseri, 99-120.
  • Bozkurt, İ. (2016). Marka Şehir. I. Ulusal Alternatif Turizm Kongresi, 07-09 Nisan, Erzincan, 4-21.
  • Çöl, Ş. (1998). Kentlerimizde Kimlik Sorunu ve Günümüz Kentlerinin Kimlik Derecesini Ölçmek İçin Bir Yöntem Denemesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirdöğen, S. (2009). Şehir Markası Oluşturma ve Şehir Markası Bileşenlerinin İncelenmesi: Erzincan İli Üzerine Bir Saha Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Dinnie, K. (2011). City Branding Theoru and Cases. Hampshire: Palgrave Macmillan Publishers Limited.
  • Eurocities. (2010). A Shared Vision on City Branding in Auropa http://nws.eurocities.eu/MediaShell/media/EUROCITIES_Brochure_FINAL_web_19Nov10-SMUL_10638.pdf
  • Hacıoğlu, H. A. (2013). Şehir Pazarlaması ve Şehir Markalaşması Çerçevesinde Şehir İmaj Algısının Ölçümü: Eskişehir’de Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • İçöz, O. (2013). Turistik Bölgelerde Markalaşma Sürecini Etkileyen Faktörler ve Çeşme Örneği. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık, Kayseri, 1336-1355.
  • Kamiloğlu, F. (2010). Kentsel Markalaşma Sürecinde Reklamın Rolü: 2010 İstanbul Kültür Başkenti Projesinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaaslan, Ç. (2010). Tarihî Kentlerde Kimliksizleşme Sorunu ve Bir Çözüm Yolu Olarak Kentsel Canlandırma Projeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kodal, G. (2014). Atapark ve Tabakhane Köprüsü Arasındaki Tarihi Aksın Kent Kimlik Bileşenleri Açısından Değerlendirimesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • KonyaİlKültürveTurizmMüdürlüğü. (2018). Müze Ziyaretçi İstatiği. www.konyakultur.gov.tr/index.php?route=pages/pages&page_id=24
  • Konyalı, İ. H. (1964). Abideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi. Konya: Yeni Kitap Basımevi.
  • Konya Valiliği. (1988). 1984 Sonrası Konya. Ankara: Dönmez Offset.
  • Kotler, P. ve Gertner, D. (2002). County As Brand, Product, and Beyond: A Place Marketing and Brand Management Perspective. Journal of Brand Management, 9(4-5), 249-261.
  • Kültür ve TurizmBakanlığı. İnce Minare Medrese (Taş ve Ahşap Eserleri Müzesi). www.muze.gov.tr/tr/muzeler/ince-minare-medrese-tas-ve-ahsap-eserleri-muzesi
  • Okay, T. ve Okay, S. (2017). Marka Kavramının Şehir Markalama Açısından İncelenmesi; Konya İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 773-793.
  • Özkul, E. ve Demirer, D. (2012). Şehirlerin Turistik Markalaşmasında Kalkınma Ajanslarının Rolü, Bölge Planları Üzerine Bir Doküman İncelemesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 157-181.
  • Sarıtaş, K. (2013). Ne Kadar Zenginiz: Marka Şehirler ve Şehir Pazarlaması. www.pazarlamasyon.com/marka/ne-kadar-zenginiz-marka-sehirler-ve-sehir-pazarlamasi-2
  • Seisdedos, G. ve Vaggione, P. (2005). The City Branding Processes: The Case of Madrid. 41. Isocarp Congress, 17-20 Ekim, Bilbao,1-10. http://www.isocarp.net/Data/case_studies/658.pdf
  • Serçek, S. ve Hassan, A. (2016). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Diyarbakır Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(1), 6-27.
  • Smidt-Jensen, S. (2005). Branding Medium Cities in Transition. (Ed. N. B. Groth, T. Lang, M. Johansson, V. Kanninen, S. Anderberg ve A. P. Cornett) Restructuring of Medium Sized Cities-Lessons from the Baltic Sea Region (s. 159-170). Frederiksberg: Danish Centre for Forest.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde Marka Kent Olmanın Önemi: İstanbul Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topçu, M. (2003). Şehir Morfolojisi Üzerine Bir Çalışma Konya ve Antakya'nın Tarihi Dokularının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Varlı, B. (2011). Kent Markalaşması Sürecinde İletişim Temelli Faaliyetlerin Analizi: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Vural, B. B. (2010). Şehir Markası Yaratma Süreci ve Edirne Şehir Markası İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • whc.unesco.org.
  • www.eyfelkulesi.gen.tr.
  • www.haberturk.com.
  • www.kulturvarliklari.gov.tr/TR, m.-i. h. Müze İstatistikleri.
  • www.ntv.com.tr.
  • www.sydneyoperahouse.com.
  • www.towerofpisa.org.
  • Yaldız, E. (2003). Konya'daki Medrese Yapılarının Yeniden Kullanım Koşullarına Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Özkaynak 0000-0002-1423-6749

Mine Ulusoy 0000-0002-8198-3728

Erol Dönek 0000-0003-2174-6533

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özkaynak, M., Ulusoy, M., & Dönek, E. (2019). Şehir Markalaşmasında Tarihi Yapıların Rolü: Konya-Selçuklu Yapıları. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 14-30. https://doi.org/10.23834/isrjournal.469706