Türkiye’nin özellikle futbolda
büyük başarılar elde eden ve büyük taraftar kitlelerine sahip olan kulüplerinin
literatürdeki marka tanımlarından yola çıkarak birer marka oldukları
söylenebilmektedir. Marka; bir isim, işaret, sembol veya hepsinin bir birleşimi
olarak satıcı veya hizmet sunanların ürünlerini tanıtması ve rakipler arasında
farklılık yaratması olarak tanımlanmakta ve tüm bunların ötesinde duygusal bir
kazanç olarak kabul edilmektedir. Türkiye’deki büyük kulüpler ise sembolleri,
logoları, sloganları, iletişim çalışmaları ve sahip oldukları mağaza zincirleri
ile gerçek birer markadır.
Bu çalışma “boomsocial”ın 2018
güncel verilerine göre Facebook ve Twitter’da en çok takipçi sayısına sahip
dört spor kulübünün sosyal medyayı kullanma ve takipçileriyle iletişim kurma
pratiklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, her iki sosyal medya
ortamında da en çok takipçi sayısına sahip olan Galatasaray, Fenerbahçe,
Beşiktaş ve Trabzonspor spor kulüplerinin sosyal medya hesaplarına niceliksel
ve niteliksel içerik analizi yapılacaktır. Böylece kulüplerin sosyal medya
kullanma amaçları, paylaşım içerikleri ve takipçileriyle kurdukları diyaloğun
düzeyi belirlenecektir. Bu noktadan hareketle araştırma kapsamındaki dört spor
kulübünün birer marka olarak sosyal medya ortamları üzerinden yürüttükleri
halkla ilişkiler uygulamalarının Grunig ve Hunt’un tarihsel gelişim sırasına
göre ortaya koydukları dört halkla ilişkiler modelinden hangisi ile örtüştüğü
saptanacaktır.
Marka Sosyal Medya Halkla İlişkiler Halkla İlişkiler Modelleri
According to brand definition in the
literature, Turkey’s sports clubs can be considered as a brand in terms of
their great success in football and large fan groups. The trademark is defined
as a name symbol or a combination of all, identifying the products of vendors
or service providers and differentiating between competitors, and it is considered
to be an emotional gain beyond all of this. The sports clubs in Turkey can be
considered as a real brand due to their symbols, logos, slogans, communication
works and their store chains.
This study aims to demonstrate the practice of
using social media and communicating with its followers of four sports clubs
with the highest number of followers on Facebook and Twitter, according to
“boomsocial”s 2018 current data. In this context, quantitative and qualitative
content analysis of the social media accounts of Galatasaray, Fenerbahçe,
Beşiktaş and Trabzonspor sports clubs, which have the highest number of
followers in both social media platforms will be made. Thus, the aim of the
clubs to use social media, sharing content and the level of dialogue with their
followers will be determined. From this point of view, it will be determined
that which of the Grunig and Hunt’s four Public Relations models have seen on
sports clubs social media accounts.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.