Firmaların satın alınması,
birleşmesi ve halka arz edilmesi gibi finansal olaylarda, firmaların piyasa
değerinin yanında marka değerinin de hesaplanması giderek önemli hale
gelmiştir. Marka, müşteri bağlılığı oluşturmanın yanında uzun vadede firmalara
nakit akışı sağlamaktadır. Bu sebeple marka değerinin gerçek değerinin
hesaplanması önem arz etmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı yeni bir entegre
marka değerleme modeli geliştirmektir. Çalışmada özellikle finansal temelli
marka değerleme üzerinde durulmuştur. Çalışmanın analiz kısmında marka
değerinin gelire dayalı hesaplandığı yöntemler arasında hem uygulanabilirliği
hem de kullandığı verilerin erişilebilirliği açısından Hirose yöntemi
kullanılmıştır. Marka değerlemesi için Brand Finans’ta ilk 100 marka arasında
yer alan Ford Otosan, Türk Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Çelik Motor,
Otokar gibi otomotiv şirketleri seçilmiştir. Çalışmada, Hirose yönteminin temelini
oluşturan sadakat, genişleme ve prestij değişkenlerine ilave olarak, beta
katsayısı ve dibe uzaklık değişkenleri kullanılmıştır. Beta katsayısı ve dibe
uzaklık değişkenleri kullanılmasının temelinde, yatırımcıların finansal yatırım
kararı alırken risk faktörünün belirleyici olmasıdır. Çalışma sonucunda yeni
geliştirilen model sonuçları ile mevcut yöntemler karşılaştırılarak
yorumlanmıştır. Yeni geliştirilen bu model marka değerine, gerek içsel gerekse
dışsal yeni bir bakış açısı sağlayacaktır.
In financial events such as acquisitions, mergers and
public offerings, it has become increasingly important to calculate the brand
value as well as the market value of companies. In addition to creating
customer loyalty, the brand provides long-term cash flow to the firm. For this
reason, the calculation of the true value of the brand value is important. In
this context, the aim of this study is to develop a new integrated brand
valuation model. Especially financial-based brand valuation has been emphasized
in the study. In the analysis part of the study, among the methods that the
brand value is calculated based on income, Hirose method was used both in terms
of applicability and accessibility of the data it uses. For brand valuation;
automotive companies such as Ford Otosan, Türk Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu,
Karsan, Çelik Motor and Otokar were
chosen among the top 100 brands in Brand Finance. In addition to the
loyalty, expansion and prestige variables which are the basis of the Hirose
method, beta coefficient and bottom distance variables are used in the study.
The reason why beta coefficient and the bottom distance variables are used is
because the risk factor is determinant for the investors in making financial
investment decision. At the end of the study, the newly developed model
outcomes are compared and interpreted with the existing methods. This newly
developed model will provide a new perspective both internally and externally
for brand value.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.