Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Değerinin Hesaplanmasında Farklı Bir Yaklaşım: Geliştirilmiş Hirose Yöntemi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 194 - 202, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.478012

Öz

Firmaların satın alınması,
birleşmesi ve halka arz edilmesi gibi finansal olaylarda, firmaların piyasa
değerinin yanında marka değerinin de hesaplanması giderek önemli hale
gelmiştir. Marka, müşteri bağlılığı oluşturmanın yanında uzun vadede firmalara
nakit akışı sağlamaktadır. Bu sebeple marka değerinin gerçek değerinin
hesaplanması önem arz etmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı yeni bir entegre
marka değerleme modeli geliştirmektir. Çalışmada özellikle finansal temelli
marka değerleme üzerinde durulmuştur. Çalışmanın analiz kısmında marka
değerinin gelire dayalı hesaplandığı yöntemler arasında hem uygulanabilirliği
hem de kullandığı verilerin erişilebilirliği açısından Hirose yöntemi
kullanılmıştır. Marka değerlemesi için Brand Finans’ta ilk 100 marka arasında
yer alan Ford Otosan, Türk Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu, Karsan, Çelik Motor,
Otokar gibi otomotiv şirketleri seçilmiştir. Çalışmada, Hirose yönteminin temelini
oluşturan sadakat, genişleme ve prestij değişkenlerine ilave olarak, beta
katsayısı ve dibe uzaklık değişkenleri kullanılmıştır. Beta katsayısı ve dibe
uzaklık değişkenleri kullanılmasının temelinde, yatırımcıların finansal yatırım
kararı alırken risk faktörünün belirleyici olmasıdır. Çalışma sonucunda yeni
geliştirilen model sonuçları ile mevcut yöntemler karşılaştırılarak
yorumlanmıştır. Yeni geliştirilen bu model marka değerine, gerek içsel gerekse
dışsal yeni bir bakış açısı sağlayacaktır
.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing On The Value Of A Brand Name. New York, USA: The Free Press, Macmillan, Inc.
  • Aaker, D. A., Jacobson, R. (1994). Study Shows Brand-Building Pays Off For Stockholders. Advertising Age, 65(30), 18.
  • AaKER, D. A. (2010). Güçlü Markalar Yaratmak, çev. Erdem Demir, MediaCat Kitapları.
  • Alsu, E., Palta, G. (2017). Marka Değerinin Belirlenmesi Ve Ölçülmesi Üzerine Finansal Bir Yaklaşım: Ampirik Bir Çalışma. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 2(4), 175-186.
  • Burmann, C., Benz, M.J., Riley, N. (2009). Towards An İdentity-Based Brand Equity Model. Journal of Business Research, 62, 390-397.
  • Chang, Wang ve Arnett, (2018). Enhancing Firm Performance: The Role Of Brand Orientation İn Business-Tobusiness Marketing. Industrial Marketing Management, xxx, xxx–xxx.
  • Dımbıloğlu, A. A. (2014). Marka Değerinin Belirlenmesi: Örnek Olay Uygulaması BİST (Borsa İstanbul) Kimya, Petrol, Kauçuk Ve Plastik Ürünler Sektöründe Marka Değerinin Tespiti, Uzmanlık Tezi, Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Doyle, P. (2008). Değer Temelli Pazarlama: Şirketinizi Büyütmek Ve Hissedar Değeri Yaratmak İçin Pazarlama Stratejileri. Çev. Gülfidan Barış, İstanbul: Mediacat.
  • Fernandez, P. (2001). Valuation of Brands and Intellectual Capital. Social Science Research Network, Working Paper.
  • Fischer, M. ve Himme, A. (2017) The Financial Brand Value Chain: How Brand İnvestments Contribute to The Financial Health of Firms. International Journal of Research in Marketing, 34, 137–153.
  • Kanun Hükmünde Kararname (1995). Kaynak: http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2005/04/20050409-2.htm, (12.10.2018).
  • Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, And Managing Brand Equity. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2005). Principles of marketing. Eleventh Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • MacInnis, D.J. (2011). A Framework for Conceptual Contributions in Marketing. Journal of Marketing, 75(4), 136–154.
  • Majerova, J., Kliestik, T. (2015). Brand Valuation as an Immanent Component of Brand Value Building and Managing. Procedia Economics and Finance, 26, 546-552.
  • Min Wang, D. H., Kuang Yu, T. H. (2015). A Fuzzy Logic Approach to Modeling Brand Value: Evidence from Taiwan’s Banking Industry. GIKA 2015: New Information and Communication Technologies for Knowledge Management in Organizations, 222, 39-52.
  • Oliveira, M.O., Silvera, C.S ve Luce, F.B (2015). Brand Equity Estimation Model. Journal of Business Research, 68, 2560–2568.
  • Rust, R.T., Lemon, K. N., Zeithaml, V.A. (2004). Return On Marketing: Using Customer Equity To Focus Marketing Strategy. Journal of Marketing, 68, 109-120.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2018). Kaynak: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option =com_gts&view=gts, (12.10.2018).
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk H. ve Korkmaz, T. (2017). Marka Değerinin Hırose Yöntemi İle Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma. International Congress of Management Economy and Policy, 20-21 mayıs, İstanbul, Türkiye, 10-21.
  • Wang, D. H. M., and Yu, T. H. K. (2015). A Fuzzy Logic Approach To Modeling Brand Value: Evidence From Taiwan’s Banking Industry. In Annual Conference of the Global Innovation and Knowledge Academy, Springer, Cham, 39-52.
  • Wang, H.M., Sengupta, S. (2016). Stakeholder Relationships, Brand Equity, Firm Performance: A Resource-Based Perspective. Journal of Business Research, 69, 5561–5568.
  • Zengin, B., Güngördü, A. (2015). Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirik Bir Çalışma: Finans Ve Pazarlama Boyutu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 282-298.
  • Zhang, J., Jiang, Y., Shabbir, R., Du, M. (2015). Building İndustrial Brand Equity By Leveraging Firm Capabilities And Co-Creating Value With Customers. Industrial Marketing Management, 51, 47–58.

A Different Approach To The Calculation Of Brand Value: Developed Hirose Method

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 194 - 202, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.478012

Öz

In financial events such as acquisitions, mergers and
public offerings, it has become increasingly important to calculate the brand
value as well as the market value of companies. In addition to creating
customer loyalty, the brand provides long-term cash flow to the firm. For this
reason, the calculation of the true value of the brand value is important. In
this context, the aim of this study is to develop a new integrated brand
valuation model. Especially financial-based brand valuation has been emphasized
in the study. In the analysis part of the study, among the methods that the
brand value is calculated based on income, Hirose method was used both in terms
of applicability and accessibility of the data it uses. For brand valuation;
automotive companies such as Ford Otosan, Türk Traktör, Tofaş, Anadolu Isuzu,
Karsan, Çelik Motor and Otokar were 
chosen among the top 100 brands in Brand Finance. In addition to the
loyalty, expansion and prestige variables which are the basis of the Hirose
method, beta coefficient and bottom distance variables are used in the study.
The reason why beta coefficient and the bottom distance variables are used is
because the risk factor is determinant for the investors in making financial
investment decision. At the end of the study, the newly developed model
outcomes are compared and interpreted with the existing methods. This newly
developed model will provide a new perspective both internally and externally
for brand value.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing On The Value Of A Brand Name. New York, USA: The Free Press, Macmillan, Inc.
  • Aaker, D. A., Jacobson, R. (1994). Study Shows Brand-Building Pays Off For Stockholders. Advertising Age, 65(30), 18.
  • AaKER, D. A. (2010). Güçlü Markalar Yaratmak, çev. Erdem Demir, MediaCat Kitapları.
  • Alsu, E., Palta, G. (2017). Marka Değerinin Belirlenmesi Ve Ölçülmesi Üzerine Finansal Bir Yaklaşım: Ampirik Bir Çalışma. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 2(4), 175-186.
  • Burmann, C., Benz, M.J., Riley, N. (2009). Towards An İdentity-Based Brand Equity Model. Journal of Business Research, 62, 390-397.
  • Chang, Wang ve Arnett, (2018). Enhancing Firm Performance: The Role Of Brand Orientation İn Business-Tobusiness Marketing. Industrial Marketing Management, xxx, xxx–xxx.
  • Dımbıloğlu, A. A. (2014). Marka Değerinin Belirlenmesi: Örnek Olay Uygulaması BİST (Borsa İstanbul) Kimya, Petrol, Kauçuk Ve Plastik Ürünler Sektöründe Marka Değerinin Tespiti, Uzmanlık Tezi, Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Doyle, P. (2008). Değer Temelli Pazarlama: Şirketinizi Büyütmek Ve Hissedar Değeri Yaratmak İçin Pazarlama Stratejileri. Çev. Gülfidan Barış, İstanbul: Mediacat.
  • Fernandez, P. (2001). Valuation of Brands and Intellectual Capital. Social Science Research Network, Working Paper.
  • Fischer, M. ve Himme, A. (2017) The Financial Brand Value Chain: How Brand İnvestments Contribute to The Financial Health of Firms. International Journal of Research in Marketing, 34, 137–153.
  • Kanun Hükmünde Kararname (1995). Kaynak: http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2005/04/20050409-2.htm, (12.10.2018).
  • Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, And Managing Brand Equity. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (2005). Principles of marketing. Eleventh Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • MacInnis, D.J. (2011). A Framework for Conceptual Contributions in Marketing. Journal of Marketing, 75(4), 136–154.
  • Majerova, J., Kliestik, T. (2015). Brand Valuation as an Immanent Component of Brand Value Building and Managing. Procedia Economics and Finance, 26, 546-552.
  • Min Wang, D. H., Kuang Yu, T. H. (2015). A Fuzzy Logic Approach to Modeling Brand Value: Evidence from Taiwan’s Banking Industry. GIKA 2015: New Information and Communication Technologies for Knowledge Management in Organizations, 222, 39-52.
  • Oliveira, M.O., Silvera, C.S ve Luce, F.B (2015). Brand Equity Estimation Model. Journal of Business Research, 68, 2560–2568.
  • Rust, R.T., Lemon, K. N., Zeithaml, V.A. (2004). Return On Marketing: Using Customer Equity To Focus Marketing Strategy. Journal of Marketing, 68, 109-120.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2018). Kaynak: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option =com_gts&view=gts, (12.10.2018).
  • Uygurtürk, H., Uygurtürk H. ve Korkmaz, T. (2017). Marka Değerinin Hırose Yöntemi İle Belirlenmesi: BİST’de İşlem Gören Seramik Sektörü Firmaları Üzerine Bir Araştırma. International Congress of Management Economy and Policy, 20-21 mayıs, İstanbul, Türkiye, 10-21.
  • Wang, D. H. M., and Yu, T. H. K. (2015). A Fuzzy Logic Approach To Modeling Brand Value: Evidence From Taiwan’s Banking Industry. In Annual Conference of the Global Innovation and Knowledge Academy, Springer, Cham, 39-52.
  • Wang, H.M., Sengupta, S. (2016). Stakeholder Relationships, Brand Equity, Firm Performance: A Resource-Based Perspective. Journal of Business Research, 69, 5561–5568.
  • Zengin, B., Güngördü, A. (2015). Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirik Bir Çalışma: Finans Ve Pazarlama Boyutu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 282-298.
  • Zhang, J., Jiang, Y., Shabbir, R., Du, M. (2015). Building İndustrial Brand Equity By Leveraging Firm Capabilities And Co-Creating Value With Customers. Industrial Marketing Management, 51, 47–58.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Veli Çam

Yusuf Kalkan 0000-0003-4246-8624

Şafak Sözmez Soydaş

Seda Sağlamyürek Taşdemir

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çam, A. V., Kalkan, Y., Soydaş, Ş. S., Sağlamyürek Taşdemir, S. (2019). Marka Değerinin Hesaplanmasında Farklı Bir Yaklaşım: Geliştirilmiş Hirose Yöntemi. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 194-202. https://doi.org/10.23834/isrjournal.478012