Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dental Turizmde Alternatif Bir Hedef Pazar: Aydın’da Yaşayan Yerleşik Yabancılar

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 3, 242 - 266, 24.10.2020

Öz

Dental turizm; implant, estetik cerrahi gibi farklı tedavi ve estetik uygulamaları uluslararası hastaların hizmetine sunan sağlık turizminin önemli bir alt alanıdır. Yurt dışında sağlık sigortalarının kısıtlı diş tedavilerini kapsaması ve ücretlerin yüksekliği hastaları farklı destinasyonlara yönlendirmektedir. Destinasyonların da bu alanda yatırım yapmaya başlamalarıyla, pazar, rekabetçi bir yapıya dönüşmeye başlamıştır. Türkiye de uluslararası pazarından pay almaya çalışan destinasyonlardan birisidir. Ancak dental turizm alanında faaliyet gösteren kuruluşlarının hedef pazar seçenekleri arasında en uygun olanları belirleyebilmeleri ve pazarlama karmalarının bu seçeneklere yöneltebilmeleri, sınırlı pazarlama kaynaklarının etkili bir şekilde kullanılması açısından önemlidir. Bu çalışmada, devlet üniversitesi bünyesinde faaliyetlerine 2018 yılında başlamış olan International Dent Care (IDC) sağlık biriminin pazar seçenekleri arasında bulunan Aydın’da yaşayan yerleşik yabancı statüsündeki bebek patlaması kuşağının (BPK) potansiyelini değerlendirmek ve IDC’nin bu pazar için uygunluğunu analiz etmek amaçlanmıştır. Veriler doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Görüşme sonuçları için içerik analizi, IDC’nin pazardaki konumunu belirleyebilmek için ise analitik hiyerarşi süreci yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Aydın’da yaşayan BPK hastalarının IDC açısından potansiyel bir hedef pazar olduğu ve IDC’nin diğer özel kliniklerden güven, fiyat, dil yeterliliği ve uzmanlık gibi alanlarda göreli üstünlükleri bulunduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçların ve kullanılan yöntem ve tekniklerin dental turizm alanında gelecekteki araştırmalara ışık tutabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abdullah, N., & Ramamoorty, T. (2019). Diversified Cultures Via Tourism As Sabah’ s Heritage: A Modelling Approach Using Analytic Hierarchy Process, Asian Journal of Arts, Culture and Tourism, 1(1), 32-41.
  • Abubakar, A.M., & Ilkan, M. (2016). Impact of Online WOM on Destination Trust and Intention to Travel: A Medical Tourism Perspective. Journal of Destination Marketing&Management, l5(3), 92-201.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., & Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek Patlaması, X ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-.135.
  • Altan, M. (2018). Uluslararası pazarlamada ikincil veriler kullanılarak hedef pazar seçimi ve bir model önerisi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, TC. KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arıkan, V. S. (2008). Fasoncu seçimi için ahs modelinin bir tekstil işletmesine uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Arslan, İ. K., & Baycan, P. (2018). Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(33), 269-286.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 3(1), 2-9.
  • Baka (2013). Sağlık Turizmi Sektör Raporu, 4-36.
  • Barrowman, R.A., Grubor, D., & Chandu, A. (2010). Dental Implant Tourism, Australian Dental Journal, 55(4), 441-445.
  • Buckley J., Tucker G., Hugo G., Wittert G., Adams R.J., & Wilson DH. (2013). The Australian Baby Boomer Population-Factors Influencing Changes to Health-Related Quality of Life Over Time, Journal of Aging and Health, 25(1),29-55.
  • Burns. C,, & Bush, R.F. (2015). Marketing Research, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Can, H., Tuncer D., & Ayhan, D.Y. (2005). Genel İşletmecilik Bilgileri, Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Chang, R.C.S., Lu, H.P., & Yang, P. (2018). Stereotypes or Golden Rules? Exploring Likable Voice Traits of Social Robots as Active Aging Companions for Tech-Savvy Baby Boomers in Taiwan. Computers in Human Behavior, 194,210.
  • Colby, S.L,. & Ortman, J.M. (2014). The Baby Boom Cohort in the United States: 2012 to 2060 Population estimates and Projections. U.S. Census Bureau Publ. May, 1-16.
  • Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sandand …Surgery. Tourism Management, 27(6), 1093-1110.
  • Crooks, V.A., Kingsburg, P., Snyder, J., & Johnston, R. (2010). What is Know About the Patient’s Experience Of Medica lTorism? A Scoping Review. BMC Health Services Research, 10,266.
  • Çoruhlu, YE., Baser, V. & Yıldız, O. (2020). Object-Based Geographical Data Model for Determination of the Cementery Sites Using SWOT and AHP Integration, Survey Review, 1-13.
  • Dalen, J.E., & Alpert J.S. (2019). Medical Tourist: Incoming and Outgoing. The American Journal of Medicine, 132(1), 9-10.
  • Davis, B.K. (2006). Dental Aesthetics and the Aging Patient. Facial Plastic Surgery, 22(02), 154-160.
  • Dhama, K,. Patthi, B., Singla, A., Gupta, R., Niraj, LK., Ali, I,. Kumar, JK., & Prasad M. (2016).
  • Global Tourist Guide to Oral Care-A Systematic Review. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 10(9),1-4.
  • Dibb, S. (1999). Criteria guiding segmentation implementation: reviewing the evidence, Journal of Strategic Marketing, 7:2, 107-129.
  • Dilek, A., Baysan, S, & Öztürk, A.A., (2018). Türkiye’de sosyal Bilgiler Eğitimi Üzerine Yapılan Yüksek Lisans Tezleri: Bir İçerik Analizi Çalışması, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Dinç, Y., & Akengin, H. (2020). Turizm Sektörünün Şehirleşmeye Etkileri: Manavgat Örneği, Inetnational Journal of Geography Education, 41,200- 220.
  • Dinçer, Ö., & Serdaroğlu, HS. (2017). Sağlık Turizminde İletişim Stratejileri: Danimarka Örneği. Atatürk İletişim Dergisi,14, 297-308.
  • Dirlik, M. (2009). Fethiye’de Mülk Sahibi Yerleşik Yabancıların Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Durumunu Betimlemeye Yönelik Sosyolojik Bir Araştırma. yayımlanmamışyüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, İ., Kavut, İ., & Ural Ç. (2015). Farklı Protetik Tedavi Gereksinimi Olan Geriatrik Hastaların Ağız Sağlıkları ile Alakalı Yaşam Kalitesinin Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, l16(1), 15-19.
  • Gan, L.L., & Frederick, J.R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns of Service Differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Garda, B. (2010). Macera turizmi pazarlaması: antalya yöresine gelen turistlerin macera turizmine yönelik eğilimleri üzerine bir araştırma, yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Görener, A. (2016). Türkiye’ de Medikal Turizm Sektörünün Değerlendirilmesinde Bütünleşik SWOT-AHS Yaklaşımı, Alphanumeric Journal, 4(2),159-170.
  • Griffin, T,. & Dimanche, F. (2017). Urban Tourism: The Growing Role of VFR and Immigration, Journal of Tourism Futures, 3(2), 103-113.
  • Ilgaz Yıldırım, B., & Güzel, Ö. (2019). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberi Seçim Kriterlerinin Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1),69-81.
  • Ilıc, B., Djukic, G., & Balaban. M. (2020). Sustainable Development Directions of Rural Tourism of Timok Region, Economics of Agriculture, 67(1), 157-174.
  • Imison, M,, & Scweinsberg S. (2013). Australian News Media Framing Of Medical Tourism In Low-and Middle-Income Countries: A Content Rewiew. BMC Public Health, 13(1),1-12.
  • Isbester, K.A., Younis J.O., Knusel, K.D., Wee C.E., & Kumar, A.R. (2019). Plastic Surgeons and Opioid Prescription Trends in the Medicare Population. Plastic and Reconstructive Surgery Global Open, 7(7),1-2.
  • Islam MM., Akter L., Pervez K., Nabi, N., Uddin, M., & Arifin, Z., (2020). Application of combined SWOT and AHP for strategy development: evidence from pottery industry of Bangladesh. Asian Journal of Agriculture and rural Development, 10(1), 81-88.
  • Işık, C. (2019). Bir hedef pazar seçeneği olarak yerleşik yabancıların dental turizm kapsamındaki potansiyeli: kuşadası örneği, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • İltica ve Göç Mevzuatı, Ankara, 2005, 1-150.
  • İnce, Ö., Bedir, N., & Eren, T. (2016) Hastane Kuruluş Yeri Seçimi Probleminin Analitik Hiyerarşi Süreci ile Modellenmesi: Tuzla İlçesi Uygulaması, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 8-21.
  • Kadak, E.G. (2006). Türkiye’ de ahp tekniğinin performans değerlendirmedeki yeri ve ilaç dağıtım sektöründe uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Karagöz, S. (2009) Tedarik zinciri yönetiminde tedarikçi ve ahp ile uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Karakaya, E., & Turan, A.H. (2006). Türkiye’ye Yabancı Emekli Göçü: Didim’in Yeni Sakinleri ve Bölgeye Ekonomik Etkileri, İktisat İşletme ve Finans Dergisi 21(246), 122-132.
  • Kaygısız, Ertuğ, Z., & Girginer, N. (2014). A Multi Criteria Approach For Statistical Software Selection in Education, Hacettepe University Journal of Education, 29(2), 129-143.
  • Khan, M. (2010). Medical Tourism: Outsourcing of Healthcare, International CHRIE Conference-Refereed Track, 1-7.
  • King, D.E., Matheson, E., Chirina, S., Shankar, A., & Broman-Fulks, J. (2013). The Status of Baby Boomers Health in the United States: The Healtiest Generation?. Journal of the American Medical Association International Medicine, 173( 5), 385-386.
  • Kotler, P., Wong, V., Saunders, J. & Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing, Prentice-Hall: Hemel Hempstead, Pearson Prentice Hall.
  • Kuşadası Ticaret Odası. (2015). Kuşadası Turizminin Yeniden Pazarlama Stratejisi Projesi, Tanıtım Planı, 1-39.
  • Lai, VS., Wong, B.K., & Cheung, W. (2002). Group Decision Making in Multiple Criteria Environment: A case Using the AHP in Software Selection, European Journal of Operational Research, 134-144.
  • Lee, C.W., & Li, C. (2019). The Process of Constructing a Health Tourism Destination Index, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16,2-11.
  • Lee, S.J., Nelson, L.P., Lin, J., Tom, F., Brown, R.S., & Jones, JA. (2001). Today’s Dental Student is Training for Tomorrow’s Elderly Baby Boomer. Special Care in Dentistry, 21(3), 95-97.
  • Levary, RR. (2011). Multiple-Criteria Approach to Ranking Medical Tourism Destinations, Thunderbird International Business Review, 53(4) 529-537.
  • Littrell, M.A., Ma, Y.J., & Halepete J. (2005). Generation X, Baby Boomers, and Swing: MarketingFair Trade Apparel. Journal of Fasion Marketing and Management: An International Journal, 9(4),407-419.
  • Lovelock, B., Lovelock, K., & Lyons, K. (2018). The Impact of Medical(Dental) Tourism on the Generatingregion: New Zealand Dental Professionals’ Perspectives, Tourism Management, 67, 399-400.
  • Malhotra, NK. (1989). Segmenting Hospitals For Improved Management Strategy, Journal of Health Care Marketing, 9(3), 45-52.
  • Martin, L.G., Freedman, V.A., Schoeni, R.F., & Andreski, P.M. (2009). Health and Functioning Among Baby Boomers Approaching 60, Journals of Gerontology: Series B, 64(3), 369-377.
  • Mattoo, A., & Rathindran, R. (2006). How Health Insurance Inhibits Trade in Health Care. Health Affairs, 25(2), 358-368.
  • McCann, T. (2019) The Impact of Tourism on the Population Growth in Orlando, Florida, MBA Student Scholarship,1-18.
  • McNally, M.E., Matthews, DC., Clovis, JB., Brillant, M., & Filiaggi, MJ. (2014). The Oral Health of Ageing Baby Boomers: A Comparison of Adults Aged 45-64 and those 65 years and Older, Gerodontology, 31(2), 123-135.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber, Ankara: Nobel Akademi.
  • Musa, G., Thirumoorthi, T., & Doshi, D. (2012). Travel Behaviour Among Inbound Medical Tourist in Kuala Lumpur, Current Issues in Tourism,15(6), 534–540.
  • Norddin N.I & Ibrahim K., Aziz A.H.J., (2012). Selecting New Lecturers Using the Analytical Hierarchy Process (AHP). In 2012 International Conference on Statistics in Science, Business and Engineering (ICSSBE), 3, 1-7.
  • OECD Indıcators, Health at a Glance 2013. available in https://www.oecd-ilibr ary.org /docserver/h ealth _glance-2013-en.pdf? expires= 1548159421&id= id&accname =guest&chec ksum=B4A2488 C4 A 7 5 5 3 2 C9B2CFC3213B495FE (22.01.2020).
  • OECD Indıcators, Health at a Glance 2017. available in https://read.oecd-ilibrary.org/social- issues-migration-health/health-at-a-glance 2017_health_glance-2017-en#page1 (22.1.2020).
  • OECD Indıcators, Helath at a Glance 2019. available in https://www.oecdilibrary.org/docserver/4dd50c09en.pdf?expires=1583482832&id=id&ac cname=guest&checksum=2F3325007D3F6AA04E5478F72A46C208 (10.03.2020).
  • Orhaner, E. (2014). Türkiye’ de Sağlık Sigortası, Siyasal Kitabevi.
  • Özbek, M. (2015) Dişlerle Tarih Öncesine Yolculuk, Bilgün Kültür Sanat Yayınları.
  • Özgüneş, RE. (2017). Destinasyon İmajının Yerleşik Yabancıların Yerleşim Yeri Seçimine Etkisi: Bodrum, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özgürel, G., & Avcıkurt, C. (2018). Yerleşik Yabancıların Türkiye Turizmine Etkileri: Marmaris İlçesi Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(1) 195-225.
  • Özkan, H., Kocaoğlu, B., & Özkan, M. (2018). Bir Eğitim Kurumunun Yemek Hizmeti Alımında Analitik Hiyerarşi Sürecine Göre Tedarikçi Seçimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59). 1050-1061.
  • Reddy, L.K.V. (2017). Evaluating Medical Tourism Prospects of Join to Commission International Accredited Hospitals in the Kingdom of Saudi Arabia. Health Science Journal, 11(2), 1-8.
  • Rosenbusch, J., Ismai,l IR., & Ringle, CM. (2019). The Agony of Choice for Medical Tourists: A Patient Satisfaction Index Model, Journal of Holpitality and Tourism Technology, 9(3), 267-279.
  • Saaty, TL. (2012) Decision Making for Leaders: The Analytic Hierarchy Process for Decisions in a Complex World, America: RWS Publications.
  • Sayın, K.Ş., Yeğinboy, E.Y., & Yüksel, İ. (2017). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları: Bir Üniversite ve İzmir Sağlık Serbest Bölgesi Değerlendirmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 290-313.
  • Schanzel, H.A., & Yeoman, I. (2015). Trends in Family Tourism, Journal of Tourism Futures,1(2), 141-147.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık Alanındaki Araştırmalarda Kullanılan Niteliksel Veri Toplama Yöntemleri, Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1),1-6.
  • Sonel , E., Gür, Ş., & Eren, T. (2019). Çok Ölçütlü Karar Verme İle Sağlık Turizminde Şehir Seçimi ve Analizi, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1),.28-39.
  • Sönmez, Ö. (2009). Ek ödemelerin analitik hiyerarşi süreci ile değerlendirilmesi: hastanelerde bir uygulama, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 21(2), 419-426.
  • Supçiller, A.A., & Çapraz, O. (2011). AHP-TOPSİS Yöntemine Dayalı Tedarikçi Seçimi Uygulaması, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 12,1-22.
  • Şahbaz, R.P., Akdu, U., & Akdu, S. (2012). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları; İstanbul ve Ankara Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 267-296.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. available in https://www.goc.gov.tr/ikamet-izinleri (20.03 2020).
  • Tian, C., Peng, JJ., Zhang, WY., Zhang , S., & Wang, JQ. (2020). Tourism Environmental Impact Assessment Based on Improved AHP and Picture Fuzzy Promethee II Methods, Technological and Economic Development of Economy, 26(2), 355-378.
  • Toksarı, M. (2007). Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanılarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi, Yönetim ve Ekonomi, 14(1), 171-180. Treatment Abroad Company, The Medical Tourism Survey. available in https://intuitionconnect.com/asset_files/TA%20Medical%20Tourism%20Survey~mmary%20and%20Order%20Form.pdf (3.1.2020).
  • Tuna, M., Kızanlıklı, M., & Küçükergin, KG. (2017). Turizm Sektörü Raporu 2017 Ocak-Haziran Dönemi. Türsab&Tuader, Ankara, 43-44.
  • Turner, L. (2011). Canadian Medical Tourism Companies That Have Exited the Marketplace: Content Analysis of Websites Used to Market Transnational Medical Travel,. Global and Health,7(40), 1-16.
  • TUIK. available in https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/tabloOlustur.do (6.04.2020).
  • Türk Dil Kurumu, Kuşak. available in https://sozluk.gov.tr/ (30.03.2020).
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, Merkez Bankası Kurları. available in https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB+TR/Main+Menu/Istatistikler/Doviz+Kurlari/Gosterge+Niteligindeki+Merkez+Bankasi+Kurlarii/ (04.04.2020).
  • Türsab, Sağlık Turizmi Raporu, 2014. available in https://www.tursab.org.tr/dosya/11430/saglikturizmiraporu_11430_3841225.pdf(4.3.2020).
  • Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu. (2008). Türkiye’deki Yerleşik Yabancıların Türk Toplumuna Entegrasyon Sorunları ve Fırsatlar, No.08-04.
  • Unwto Tourism Highlights 2018 Edition. available in https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 (20.01.2020).
  • Unwto Tourism Highlights, 2019 Edition. available in https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (10 Mart 2020).
  • Yang, Y., Gu, X., Cao R., & Wang J. (2019). A Comprehensive Quantitative Evaluation Method For Station Layout Performance Based on AHP, 2019 IEE 8th Joint International Information Technology and Artificial Intelligence Conference(ITAIC), 1388-1394.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yirik, Ş., Uslu, A., & Küçük, F.(2015). Yerleşik Yabancıların Türkiye’ye İlişkin Sosyo Kültürel Algılarının Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi, Bartın Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 264-278.
  • Zarei, A., & Maleki, F. (2018). Asian Medical Marketing, A Review of Factors Affecting Asian Medical Tourism Development. Journal Of Qualıty Assurance In Hospıtalıty & Tourısm,1-15.
  • Zhang, J., Seo, S., & Lee, H. (2013). The Impact Of Psychological Distance On Chinese Customers When Selecting An International Healthcare Service Country, Tourism Management, 35, 38.

An Alternative Target Market in Dental Tourism: Foreign Residents Living in Aydın

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 3, 242 - 266, 24.10.2020

Öz

Dental tourism is an important sub-area of health tourism, offering different treatments and aesthetic practices to the international patients. The limited coverage of dental treatments and the high cost of these treatments, patients have to turn to destinations abroad. As the destinations started to invest in this area, the market started to turn into a competitive structure. Turkey is one of the destinations willing to get share from the market. It is important for enterprises operating in the field of dental tourism to determine the most suitable among the target market options. The aim of this study is to evaluate the potential of foreign residents in baby boomer cohort (BBG) living in Aydın, which is one of the target market options of the International Dent Care (IDC.) The data were collected through document analysis and semi-structured interviews. Content analysis and the analytical hierarchy process method were utilized for analyses. Results showed that patients in BPG can be considered as a potential target market for IDC. IDC has relative advantages from other private clinics in terms of trust, price, language proficiency and expertise. The research may shed light on the possible directions of future research in the field of dental tourism.

Kaynakça

  • Abdullah, N., & Ramamoorty, T. (2019). Diversified Cultures Via Tourism As Sabah’ s Heritage: A Modelling Approach Using Analytic Hierarchy Process, Asian Journal of Arts, Culture and Tourism, 1(1), 32-41.
  • Abubakar, A.M., & Ilkan, M. (2016). Impact of Online WOM on Destination Trust and Intention to Travel: A Medical Tourism Perspective. Journal of Destination Marketing&Management, l5(3), 92-201.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., & Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek Patlaması, X ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-.135.
  • Altan, M. (2018). Uluslararası pazarlamada ikincil veriler kullanılarak hedef pazar seçimi ve bir model önerisi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, TC. KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arıkan, V. S. (2008). Fasoncu seçimi için ahs modelinin bir tekstil işletmesine uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Arslan, İ. K., & Baycan, P. (2018). Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(33), 269-286.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 3(1), 2-9.
  • Baka (2013). Sağlık Turizmi Sektör Raporu, 4-36.
  • Barrowman, R.A., Grubor, D., & Chandu, A. (2010). Dental Implant Tourism, Australian Dental Journal, 55(4), 441-445.
  • Buckley J., Tucker G., Hugo G., Wittert G., Adams R.J., & Wilson DH. (2013). The Australian Baby Boomer Population-Factors Influencing Changes to Health-Related Quality of Life Over Time, Journal of Aging and Health, 25(1),29-55.
  • Burns. C,, & Bush, R.F. (2015). Marketing Research, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Can, H., Tuncer D., & Ayhan, D.Y. (2005). Genel İşletmecilik Bilgileri, Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Chang, R.C.S., Lu, H.P., & Yang, P. (2018). Stereotypes or Golden Rules? Exploring Likable Voice Traits of Social Robots as Active Aging Companions for Tech-Savvy Baby Boomers in Taiwan. Computers in Human Behavior, 194,210.
  • Colby, S.L,. & Ortman, J.M. (2014). The Baby Boom Cohort in the United States: 2012 to 2060 Population estimates and Projections. U.S. Census Bureau Publ. May, 1-16.
  • Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sandand …Surgery. Tourism Management, 27(6), 1093-1110.
  • Crooks, V.A., Kingsburg, P., Snyder, J., & Johnston, R. (2010). What is Know About the Patient’s Experience Of Medica lTorism? A Scoping Review. BMC Health Services Research, 10,266.
  • Çoruhlu, YE., Baser, V. & Yıldız, O. (2020). Object-Based Geographical Data Model for Determination of the Cementery Sites Using SWOT and AHP Integration, Survey Review, 1-13.
  • Dalen, J.E., & Alpert J.S. (2019). Medical Tourist: Incoming and Outgoing. The American Journal of Medicine, 132(1), 9-10.
  • Davis, B.K. (2006). Dental Aesthetics and the Aging Patient. Facial Plastic Surgery, 22(02), 154-160.
  • Dhama, K,. Patthi, B., Singla, A., Gupta, R., Niraj, LK., Ali, I,. Kumar, JK., & Prasad M. (2016).
  • Global Tourist Guide to Oral Care-A Systematic Review. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 10(9),1-4.
  • Dibb, S. (1999). Criteria guiding segmentation implementation: reviewing the evidence, Journal of Strategic Marketing, 7:2, 107-129.
  • Dilek, A., Baysan, S, & Öztürk, A.A., (2018). Türkiye’de sosyal Bilgiler Eğitimi Üzerine Yapılan Yüksek Lisans Tezleri: Bir İçerik Analizi Çalışması, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Dinç, Y., & Akengin, H. (2020). Turizm Sektörünün Şehirleşmeye Etkileri: Manavgat Örneği, Inetnational Journal of Geography Education, 41,200- 220.
  • Dinçer, Ö., & Serdaroğlu, HS. (2017). Sağlık Turizminde İletişim Stratejileri: Danimarka Örneği. Atatürk İletişim Dergisi,14, 297-308.
  • Dirlik, M. (2009). Fethiye’de Mülk Sahibi Yerleşik Yabancıların Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Durumunu Betimlemeye Yönelik Sosyolojik Bir Araştırma. yayımlanmamışyüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, İ., Kavut, İ., & Ural Ç. (2015). Farklı Protetik Tedavi Gereksinimi Olan Geriatrik Hastaların Ağız Sağlıkları ile Alakalı Yaşam Kalitesinin Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, l16(1), 15-19.
  • Gan, L.L., & Frederick, J.R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns of Service Differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Garda, B. (2010). Macera turizmi pazarlaması: antalya yöresine gelen turistlerin macera turizmine yönelik eğilimleri üzerine bir araştırma, yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Görener, A. (2016). Türkiye’ de Medikal Turizm Sektörünün Değerlendirilmesinde Bütünleşik SWOT-AHS Yaklaşımı, Alphanumeric Journal, 4(2),159-170.
  • Griffin, T,. & Dimanche, F. (2017). Urban Tourism: The Growing Role of VFR and Immigration, Journal of Tourism Futures, 3(2), 103-113.
  • Ilgaz Yıldırım, B., & Güzel, Ö. (2019). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberi Seçim Kriterlerinin Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1),69-81.
  • Ilıc, B., Djukic, G., & Balaban. M. (2020). Sustainable Development Directions of Rural Tourism of Timok Region, Economics of Agriculture, 67(1), 157-174.
  • Imison, M,, & Scweinsberg S. (2013). Australian News Media Framing Of Medical Tourism In Low-and Middle-Income Countries: A Content Rewiew. BMC Public Health, 13(1),1-12.
  • Isbester, K.A., Younis J.O., Knusel, K.D., Wee C.E., & Kumar, A.R. (2019). Plastic Surgeons and Opioid Prescription Trends in the Medicare Population. Plastic and Reconstructive Surgery Global Open, 7(7),1-2.
  • Islam MM., Akter L., Pervez K., Nabi, N., Uddin, M., & Arifin, Z., (2020). Application of combined SWOT and AHP for strategy development: evidence from pottery industry of Bangladesh. Asian Journal of Agriculture and rural Development, 10(1), 81-88.
  • Işık, C. (2019). Bir hedef pazar seçeneği olarak yerleşik yabancıların dental turizm kapsamındaki potansiyeli: kuşadası örneği, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • İltica ve Göç Mevzuatı, Ankara, 2005, 1-150.
  • İnce, Ö., Bedir, N., & Eren, T. (2016) Hastane Kuruluş Yeri Seçimi Probleminin Analitik Hiyerarşi Süreci ile Modellenmesi: Tuzla İlçesi Uygulaması, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 8-21.
  • Kadak, E.G. (2006). Türkiye’ de ahp tekniğinin performans değerlendirmedeki yeri ve ilaç dağıtım sektöründe uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Karagöz, S. (2009) Tedarik zinciri yönetiminde tedarikçi ve ahp ile uygulanması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Karakaya, E., & Turan, A.H. (2006). Türkiye’ye Yabancı Emekli Göçü: Didim’in Yeni Sakinleri ve Bölgeye Ekonomik Etkileri, İktisat İşletme ve Finans Dergisi 21(246), 122-132.
  • Kaygısız, Ertuğ, Z., & Girginer, N. (2014). A Multi Criteria Approach For Statistical Software Selection in Education, Hacettepe University Journal of Education, 29(2), 129-143.
  • Khan, M. (2010). Medical Tourism: Outsourcing of Healthcare, International CHRIE Conference-Refereed Track, 1-7.
  • King, D.E., Matheson, E., Chirina, S., Shankar, A., & Broman-Fulks, J. (2013). The Status of Baby Boomers Health in the United States: The Healtiest Generation?. Journal of the American Medical Association International Medicine, 173( 5), 385-386.
  • Kotler, P., Wong, V., Saunders, J. & Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing, Prentice-Hall: Hemel Hempstead, Pearson Prentice Hall.
  • Kuşadası Ticaret Odası. (2015). Kuşadası Turizminin Yeniden Pazarlama Stratejisi Projesi, Tanıtım Planı, 1-39.
  • Lai, VS., Wong, B.K., & Cheung, W. (2002). Group Decision Making in Multiple Criteria Environment: A case Using the AHP in Software Selection, European Journal of Operational Research, 134-144.
  • Lee, C.W., & Li, C. (2019). The Process of Constructing a Health Tourism Destination Index, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16,2-11.
  • Lee, S.J., Nelson, L.P., Lin, J., Tom, F., Brown, R.S., & Jones, JA. (2001). Today’s Dental Student is Training for Tomorrow’s Elderly Baby Boomer. Special Care in Dentistry, 21(3), 95-97.
  • Levary, RR. (2011). Multiple-Criteria Approach to Ranking Medical Tourism Destinations, Thunderbird International Business Review, 53(4) 529-537.
  • Littrell, M.A., Ma, Y.J., & Halepete J. (2005). Generation X, Baby Boomers, and Swing: MarketingFair Trade Apparel. Journal of Fasion Marketing and Management: An International Journal, 9(4),407-419.
  • Lovelock, B., Lovelock, K., & Lyons, K. (2018). The Impact of Medical(Dental) Tourism on the Generatingregion: New Zealand Dental Professionals’ Perspectives, Tourism Management, 67, 399-400.
  • Malhotra, NK. (1989). Segmenting Hospitals For Improved Management Strategy, Journal of Health Care Marketing, 9(3), 45-52.
  • Martin, L.G., Freedman, V.A., Schoeni, R.F., & Andreski, P.M. (2009). Health and Functioning Among Baby Boomers Approaching 60, Journals of Gerontology: Series B, 64(3), 369-377.
  • Mattoo, A., & Rathindran, R. (2006). How Health Insurance Inhibits Trade in Health Care. Health Affairs, 25(2), 358-368.
  • McCann, T. (2019) The Impact of Tourism on the Population Growth in Orlando, Florida, MBA Student Scholarship,1-18.
  • McNally, M.E., Matthews, DC., Clovis, JB., Brillant, M., & Filiaggi, MJ. (2014). The Oral Health of Ageing Baby Boomers: A Comparison of Adults Aged 45-64 and those 65 years and Older, Gerodontology, 31(2), 123-135.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber, Ankara: Nobel Akademi.
  • Musa, G., Thirumoorthi, T., & Doshi, D. (2012). Travel Behaviour Among Inbound Medical Tourist in Kuala Lumpur, Current Issues in Tourism,15(6), 534–540.
  • Norddin N.I & Ibrahim K., Aziz A.H.J., (2012). Selecting New Lecturers Using the Analytical Hierarchy Process (AHP). In 2012 International Conference on Statistics in Science, Business and Engineering (ICSSBE), 3, 1-7.
  • OECD Indıcators, Health at a Glance 2013. available in https://www.oecd-ilibr ary.org /docserver/h ealth _glance-2013-en.pdf? expires= 1548159421&id= id&accname =guest&chec ksum=B4A2488 C4 A 7 5 5 3 2 C9B2CFC3213B495FE (22.01.2020).
  • OECD Indıcators, Health at a Glance 2017. available in https://read.oecd-ilibrary.org/social- issues-migration-health/health-at-a-glance 2017_health_glance-2017-en#page1 (22.1.2020).
  • OECD Indıcators, Helath at a Glance 2019. available in https://www.oecdilibrary.org/docserver/4dd50c09en.pdf?expires=1583482832&id=id&ac cname=guest&checksum=2F3325007D3F6AA04E5478F72A46C208 (10.03.2020).
  • Orhaner, E. (2014). Türkiye’ de Sağlık Sigortası, Siyasal Kitabevi.
  • Özbek, M. (2015) Dişlerle Tarih Öncesine Yolculuk, Bilgün Kültür Sanat Yayınları.
  • Özgüneş, RE. (2017). Destinasyon İmajının Yerleşik Yabancıların Yerleşim Yeri Seçimine Etkisi: Bodrum, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özgürel, G., & Avcıkurt, C. (2018). Yerleşik Yabancıların Türkiye Turizmine Etkileri: Marmaris İlçesi Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(1) 195-225.
  • Özkan, H., Kocaoğlu, B., & Özkan, M. (2018). Bir Eğitim Kurumunun Yemek Hizmeti Alımında Analitik Hiyerarşi Sürecine Göre Tedarikçi Seçimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59). 1050-1061.
  • Reddy, L.K.V. (2017). Evaluating Medical Tourism Prospects of Join to Commission International Accredited Hospitals in the Kingdom of Saudi Arabia. Health Science Journal, 11(2), 1-8.
  • Rosenbusch, J., Ismai,l IR., & Ringle, CM. (2019). The Agony of Choice for Medical Tourists: A Patient Satisfaction Index Model, Journal of Holpitality and Tourism Technology, 9(3), 267-279.
  • Saaty, TL. (2012) Decision Making for Leaders: The Analytic Hierarchy Process for Decisions in a Complex World, America: RWS Publications.
  • Sayın, K.Ş., Yeğinboy, E.Y., & Yüksel, İ. (2017). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları: Bir Üniversite ve İzmir Sağlık Serbest Bölgesi Değerlendirmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 290-313.
  • Schanzel, H.A., & Yeoman, I. (2015). Trends in Family Tourism, Journal of Tourism Futures,1(2), 141-147.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık Alanındaki Araştırmalarda Kullanılan Niteliksel Veri Toplama Yöntemleri, Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1),1-6.
  • Sonel , E., Gür, Ş., & Eren, T. (2019). Çok Ölçütlü Karar Verme İle Sağlık Turizminde Şehir Seçimi ve Analizi, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1),.28-39.
  • Sönmez, Ö. (2009). Ek ödemelerin analitik hiyerarşi süreci ile değerlendirilmesi: hastanelerde bir uygulama, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 21(2), 419-426.
  • Supçiller, A.A., & Çapraz, O. (2011). AHP-TOPSİS Yöntemine Dayalı Tedarikçi Seçimi Uygulaması, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 12,1-22.
  • Şahbaz, R.P., Akdu, U., & Akdu, S. (2012). Türkiye’de Medikal Turizm Uygulamaları; İstanbul ve Ankara Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 267-296.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. available in https://www.goc.gov.tr/ikamet-izinleri (20.03 2020).
  • Tian, C., Peng, JJ., Zhang, WY., Zhang , S., & Wang, JQ. (2020). Tourism Environmental Impact Assessment Based on Improved AHP and Picture Fuzzy Promethee II Methods, Technological and Economic Development of Economy, 26(2), 355-378.
  • Toksarı, M. (2007). Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanılarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi, Yönetim ve Ekonomi, 14(1), 171-180. Treatment Abroad Company, The Medical Tourism Survey. available in https://intuitionconnect.com/asset_files/TA%20Medical%20Tourism%20Survey~mmary%20and%20Order%20Form.pdf (3.1.2020).
  • Tuna, M., Kızanlıklı, M., & Küçükergin, KG. (2017). Turizm Sektörü Raporu 2017 Ocak-Haziran Dönemi. Türsab&Tuader, Ankara, 43-44.
  • Turner, L. (2011). Canadian Medical Tourism Companies That Have Exited the Marketplace: Content Analysis of Websites Used to Market Transnational Medical Travel,. Global and Health,7(40), 1-16.
  • TUIK. available in https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/tabloOlustur.do (6.04.2020).
  • Türk Dil Kurumu, Kuşak. available in https://sozluk.gov.tr/ (30.03.2020).
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, Merkez Bankası Kurları. available in https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB+TR/Main+Menu/Istatistikler/Doviz+Kurlari/Gosterge+Niteligindeki+Merkez+Bankasi+Kurlarii/ (04.04.2020).
  • Türsab, Sağlık Turizmi Raporu, 2014. available in https://www.tursab.org.tr/dosya/11430/saglikturizmiraporu_11430_3841225.pdf(4.3.2020).
  • Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu. (2008). Türkiye’deki Yerleşik Yabancıların Türk Toplumuna Entegrasyon Sorunları ve Fırsatlar, No.08-04.
  • Unwto Tourism Highlights 2018 Edition. available in https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 (20.01.2020).
  • Unwto Tourism Highlights, 2019 Edition. available in https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (10 Mart 2020).
  • Yang, Y., Gu, X., Cao R., & Wang J. (2019). A Comprehensive Quantitative Evaluation Method For Station Layout Performance Based on AHP, 2019 IEE 8th Joint International Information Technology and Artificial Intelligence Conference(ITAIC), 1388-1394.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yirik, Ş., Uslu, A., & Küçük, F.(2015). Yerleşik Yabancıların Türkiye’ye İlişkin Sosyo Kültürel Algılarının Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi, Bartın Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 264-278.
  • Zarei, A., & Maleki, F. (2018). Asian Medical Marketing, A Review of Factors Affecting Asian Medical Tourism Development. Journal Of Qualıty Assurance In Hospıtalıty & Tourısm,1-15.
  • Zhang, J., Seo, S., & Lee, H. (2013). The Impact Of Psychological Distance On Chinese Customers When Selecting An International Healthcare Service Country, Tourism Management, 35, 38.
Toplam 98 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyda Isik

Abdullah Tanrısevdi 0000-0002-6640-2008

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Isik, C., & Tanrısevdi, A. (2020). Dental Turizmde Alternatif Bir Hedef Pazar: Aydın’da Yaşayan Yerleşik Yabancılar. The Journal of International Scientific Researches, 5(3), 242-266.