Doğal çevrenin 21. yüzyılda artan önemi ile
sürdürülebilirliğin sağlanmasında çevre eğitim ve çevre odağında vatandaşlık
görev ve sorumluluk sınırlarının neler olduğunun belirlenmesi önem arz
etmektedir. Vatandaşlık kapsamında çevre eğitim sorumluluğu eğitim kurumlarında
en başta öğretmenlere düşmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının çevre, çevre eğitim ve çevresel vatandaşlık
kavramlarına yükledikleri anlamların neler olduğunu tespit etmektir. Araştırma
nitel yaklaşımla yürütülmüştür. Bu bağlamda sosyal bilgiler öğretmenliği lisans
programı 2. sınıfında öğrenim gören 14 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış
görüşmeler gerçekleştirilerek elde edilen veriler içerik analiziyle
çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde NVİVO 10 nitel analiz programı
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları
olarak, katılımcıların çevre kavramını tam ve doğru şekilde açıklayarak kavram
yanılgısı yaşamadıkları ve çevre algılarının doğa merkezli olduğuna
ulaşılmıştır. Ayrıca çevrenin korunmasında çevre eğitiminin rolünü; kişileri
çevre konusunda bilgilendirme, bilinç ve sorumluluk sahibi çevreye duyarlı
bireyler yetiştirme olarak gördüklerine ulaşılmıştır. Bu bağlamda çevresel
vatandaşı ise çevre sorunlarıyla aktif mücadele içinde olan, bilinçli,
çevresini de bilinçlendiren, çevre eğitimi alan ve çevresindeki bireyleri doğa
konusunda bilgilendiren, aynı zamanda çevreyi koruyan ve çevreye duyarlı kişi
olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte kendilerini de
çevresel vatandaş kimlikli gördüklerini belirtmelerine rağmen aktif katılım
anlamında gündelik yaşamlarında gösterdikleri çevre dostu davranış pratiklerini
eylemsel, aktiflik olarak kabul ettiklerine ulaşılmıştır. Araştırmada lisans programlarında
katılımcılara uygulama ağırlıklı çevre konulu dersler seçme imkanının
verilmesi, üniversite öğrenci sosyal kulüplerinin çevre nitelikli aktif
kullanımının sağlanması ile üniversitelerin ve dış paydaş olarak da sivil
toplum örgütlerinin üniversite öğrencilerinin geliştirdikleri çevre projelerini
desteklemeleriyle öğretmen adaylarının çevresel biliş, duyuş ve tutumlarının
çevresel vatandaş odağında geliştirmelerine katkı sağlayacağı önerilmiştir.
Çevre çevre eğitim çevresel vatandaşlık öğretmen adayları sosyal bilgiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458