Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 102 - 115, 31.12.2022

Öz

Birçok şehrin en önemli ortak sorunlarından birisi kent merkezlerindeki trafik yoğunluğudur. Yoğun trafiğin nedenleri arasında mevcut yolların yetersizliği, araç sayısının fazlalığı, toplu taşıma araçlarının tercih edilmemesi, kentin merkezinde yapılan düzensiz park işlemi vb. birçok sebep sayılabilir. Bu çalışmada kent merkezi çekim noktalarındaki trafik yoğunluğunun azaltılması için Malatya kentine özel bir analiz çalışması yapılmıştır. Çekim alanındaki taksiler ve bu taksilere ait durak noktaları kaldırılarak bu alanların kamu’ya kazandırılması hedeflenmiştir. Çalışmada ilk olarak CBS bina katman verileri kullanılarak kentin çekim noktaları tespit edilmiştir. Belirlenen çekim alanında yaklaşık 31 taksi durağı ve kayıtlı 285 taksi bulunmaktadır. Kent merkezindeki taksi ve durak noktalarının işgal ettikleri alanların azaltılması için taksi durak noktaları kaldırılarak bütün taksilerin merkezi bir otopark üzerinden hizmet vermesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda eski durak konumlarını kaybeden taksiciler için duraklarının bulundukları noktalar baz alınarak Voronoi diyagramları ile duraklara ait etki alanları tespit edilmiştir. Her taksinin bağlı olduğu durak noktasının etki alanı içerisinde taksi çağrı zili ve reklam panosu kullanabilir. Müşteri talebi olmadığında taksiler kent merkezinde trafik yoğunluğu oluşturmayacaktır. Bu sayede taksiler, durak konumlarının avantajlarını kullanabilecekler ve kent merkezinde ise 285 adet taksinin oluşturacağı trafik yükü azalacaktır. Bu sayede kent merkezinde meydana gelebilecek araç yoğunluğundan kaynaklı trafik sorunlarının önüne belirli ölçüde geçilmesi amaçlanmıştır.

Teşekkür

Bu çalışmanın gerçekleştirilmesinde ilgili CBS ve Taksilere ait veriler ile katkı sağlayan Malatya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Dairesi Başkanlığına teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • [1]. Güner, S . (2017). Operational Efficiency and Service Quality Analysis in Public Transportation Systems . Journal of Transportation and Logistics , 2 (2) , 33-48 . DOI: 10.22532/jtl.358727
  • [2]. Çi̇ni̇ci̇oğlu E., Atalay M. , Yorulmaz H., “Trafik Kazaları Analizi için Bayes Ağları Modeli”, Bilişim Teknolojileri Dergisi. 2013; Cilt :6 sayı:2
  • [3]. Ü. Avcı, “İki Yüzey Arasında Hacim Hesabı Yapan Program ve Algoritma Geliştirme”, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010
  • [4]. İ.Ö. Bildirici, Z.H. Selvi, “Model Genelleştirmesinde Geometri Değişimlerinden Alan-Çizgi Dönüşüm Yöntemleri”, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı Mart 2005, Ankara
  • [5]. M.Z. Öztürk, G. Çetinkaya, S. Aydın, “Köppen-Geiger İklim Sınıflandırmasına Göre Türkiye’nin İklim Tipleri”, Coğrafya Dergisi 35(2017), DOI: 10.26650/JGEOG295515
  • [6]. S. Bilgi, “Haritanın Mekansal Bilgisinin Nicel Ölçme Yöntemleri ile Değerlendirilmesi”, AKÜ FEMÜBİD 17 (2017) 015502 (154-164), DOI: 10.5578/fmbd.53817
  • [7]. D. Karayel, “Sıraya Ekimde Yatay Düzlemdeki Tohum Dağılımı ve Bitki Yaşam Alanının Voronoi Poligonlarıyla Değerlendirilmesi”, Tarım Bilimleri Dergisi, 16 (2010) 97-103
  • [8]. V. Yuvaraj, S. Rajasekaran, D. Nagarajan, “Tsunami wave propagation by voronoi diagram”, International Journal of Engineering & Technology, 7 (3) (2018) 1233-1235, doi: 10.14419/ijet.v7i3.12486
  • [9]. D. Deritei, Z. Lazar, I.Papp, J. Szabo, R. Sumi, L. Varga, E.R. Regan, M.E. Ravasz, “Community detection by graph Voronoi diagrams”, New Journal of Physics 16 (2014) 063007, doi:10.1088/1367-2630/16/6/063007
  • [10]. P. Bhattacharya and M. L. Gavrilova, "Voronoi diagram in optimal path planning," 4th International Symposium on Voronoi Diagrams in Science and Engineering (ISVD 2007), Glamorgan, 2007, pp. 38-47, doi: 10.1109/ISVD.2007.43.
  • [11]. H. Niu, A. Savvaris, A. Tsourdos, “Efficient Path Planning Algorithms for Unmanned Surface Vehicle”, IFAC-PapersOnLine Volume 49, Issue 23, 2016 p:121-126, doi: 10.1016/j.ifacol.2016.10.331
  • [12]. M.N. Terzi, “Mimarlıkta Hesaplamalı Teknolojiler ve Geometri”, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans, İstanbul 2009
  • [13]. A. Singh, A. Yadav, A. Rana, “K-means with Three different Distance Metrics”, International Journal of Computer Applications (0975 – 8887) Volume 67– No.10, April 2013
  • [14]. F. Nielsen, R. Nock, “The dual Voronoi diagrams with respect to representational Bregman divergences”, 2009 Sixth International Symposium on Voronoi Diagrams, Copenhagen, 2009, pp. 71-78, doi: 10.1109/ISVD.2009.15
  • [15]. B. Özbek, “İki ve Üç Boyutlu Cisimlerin Voronoi Diyagramlarının Çıkarılması ve Delaunay Mozaiklemesinin Gerçekleştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2010
  • [16]. F. Aurenhammer, and R. Klein, “Voronoi Diagrams, in: Handbook of Computational Geometry”. Sack, J.R., Urrutia, J., Elsevier Science B.V., 201-290, Amsterdam, 2000.
  • [17]. M.Taht, “Real-time Cave Destruction Using 3D Voronoi”, University of Tartu Institute of Computer Science, Master’s Thesis, 2018
  • [18]. Wiki URL: https://tr.qwe.wiki/wiki/Lloyd%27s_ algorithm , Erişim : 17.08.2020

A Study on Reducing the Traffic Density Caused by Taxis in the City Center

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 102 - 115, 31.12.2022

Öz

One of the most important common problems of many cities is the traffic density in the city centers. The reasons for the heavy traffic include the inadequacy of the existing roads, the excess number of vehicles, the lack of preference for public transportation vehicles, the irregular parking process in the city center, etc. many reasons can be counted. In this study, a special analysis study was carried out for the city of Malatya in order to reduce the traffic density in the city center attraction points. It is aimed to bring these areas to the public by removing the taxis in the attraction area and the these taxi stand points. In the study, firstly, the attraction points of the city were determined by using GIS building layer data. There are approximately 31 taxi stands and 285 registered taxis in the designated attraction area. In order to reduce the areas occupied by taxi and taxi stand in the city center, taxi stand were removed and all taxis were aimed to serve over a central parking lot. In this direction, the impact areas of the taxi stand were determined with Voronoi diagrams, based on the points where their taxi stand were located for the taxi drivers who lost their old taxi stand positions. Taxi call bells and billboards can be used within the impact area of the taxi stand to which each taxi is connected. In the absence of customer demand, taxis will not create traffic density in the city center. In this way, taxis will be able to use the advantages of their station locations and the traffic load created by 285 taxis in the city center will be reduced. In this way, it is aimed to prevent traffic problems caused by vehicle density that may occur in the city center to a certain extent.

Kaynakça

  • [1]. Güner, S . (2017). Operational Efficiency and Service Quality Analysis in Public Transportation Systems . Journal of Transportation and Logistics , 2 (2) , 33-48 . DOI: 10.22532/jtl.358727
  • [2]. Çi̇ni̇ci̇oğlu E., Atalay M. , Yorulmaz H., “Trafik Kazaları Analizi için Bayes Ağları Modeli”, Bilişim Teknolojileri Dergisi. 2013; Cilt :6 sayı:2
  • [3]. Ü. Avcı, “İki Yüzey Arasında Hacim Hesabı Yapan Program ve Algoritma Geliştirme”, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010
  • [4]. İ.Ö. Bildirici, Z.H. Selvi, “Model Genelleştirmesinde Geometri Değişimlerinden Alan-Çizgi Dönüşüm Yöntemleri”, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı Mart 2005, Ankara
  • [5]. M.Z. Öztürk, G. Çetinkaya, S. Aydın, “Köppen-Geiger İklim Sınıflandırmasına Göre Türkiye’nin İklim Tipleri”, Coğrafya Dergisi 35(2017), DOI: 10.26650/JGEOG295515
  • [6]. S. Bilgi, “Haritanın Mekansal Bilgisinin Nicel Ölçme Yöntemleri ile Değerlendirilmesi”, AKÜ FEMÜBİD 17 (2017) 015502 (154-164), DOI: 10.5578/fmbd.53817
  • [7]. D. Karayel, “Sıraya Ekimde Yatay Düzlemdeki Tohum Dağılımı ve Bitki Yaşam Alanının Voronoi Poligonlarıyla Değerlendirilmesi”, Tarım Bilimleri Dergisi, 16 (2010) 97-103
  • [8]. V. Yuvaraj, S. Rajasekaran, D. Nagarajan, “Tsunami wave propagation by voronoi diagram”, International Journal of Engineering & Technology, 7 (3) (2018) 1233-1235, doi: 10.14419/ijet.v7i3.12486
  • [9]. D. Deritei, Z. Lazar, I.Papp, J. Szabo, R. Sumi, L. Varga, E.R. Regan, M.E. Ravasz, “Community detection by graph Voronoi diagrams”, New Journal of Physics 16 (2014) 063007, doi:10.1088/1367-2630/16/6/063007
  • [10]. P. Bhattacharya and M. L. Gavrilova, "Voronoi diagram in optimal path planning," 4th International Symposium on Voronoi Diagrams in Science and Engineering (ISVD 2007), Glamorgan, 2007, pp. 38-47, doi: 10.1109/ISVD.2007.43.
  • [11]. H. Niu, A. Savvaris, A. Tsourdos, “Efficient Path Planning Algorithms for Unmanned Surface Vehicle”, IFAC-PapersOnLine Volume 49, Issue 23, 2016 p:121-126, doi: 10.1016/j.ifacol.2016.10.331
  • [12]. M.N. Terzi, “Mimarlıkta Hesaplamalı Teknolojiler ve Geometri”, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans, İstanbul 2009
  • [13]. A. Singh, A. Yadav, A. Rana, “K-means with Three different Distance Metrics”, International Journal of Computer Applications (0975 – 8887) Volume 67– No.10, April 2013
  • [14]. F. Nielsen, R. Nock, “The dual Voronoi diagrams with respect to representational Bregman divergences”, 2009 Sixth International Symposium on Voronoi Diagrams, Copenhagen, 2009, pp. 71-78, doi: 10.1109/ISVD.2009.15
  • [15]. B. Özbek, “İki ve Üç Boyutlu Cisimlerin Voronoi Diyagramlarının Çıkarılması ve Delaunay Mozaiklemesinin Gerçekleştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2010
  • [16]. F. Aurenhammer, and R. Klein, “Voronoi Diagrams, in: Handbook of Computational Geometry”. Sack, J.R., Urrutia, J., Elsevier Science B.V., 201-290, Amsterdam, 2000.
  • [17]. M.Taht, “Real-time Cave Destruction Using 3D Voronoi”, University of Tartu Institute of Computer Science, Master’s Thesis, 2018
  • [18]. Wiki URL: https://tr.qwe.wiki/wiki/Lloyd%27s_ algorithm , Erişim : 17.08.2020
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimari Tasarım, Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Furkan Öztemiz 0000-0001-5425-3474

Mesut Duran

Ali Karci 0000-0002-8489-8617

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztemiz, F., Duran, M., & Karci, A. (2022). Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Teknoloji Ve Tasarım Dergisi, 3(2), 102-115.
AMA Öztemiz F, Duran M, Karci A. Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi. Aralık 2022;3(2):102-115.
Chicago Öztemiz, Furkan, Mesut Duran, ve Ali Karci. “Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim Teknoloji Ve Tasarım Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2022): 102-15.
EndNote Öztemiz F, Duran M, Karci A (01 Aralık 2022) Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi 3 2 102–115.
IEEE F. Öztemiz, M. Duran, ve A. Karci, “Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma”, Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 102–115, 2022.
ISNAD Öztemiz, Furkan vd. “Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi 3/2 (Aralık 2022), 102-115.
JAMA Öztemiz F, Duran M, Karci A. Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi. 2022;3:102–115.
MLA Öztemiz, Furkan vd. “Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim Teknoloji Ve Tasarım Dergisi, c. 3, sy. 2, 2022, ss. 102-15.
Vancouver Öztemiz F, Duran M, Karci A. Kent Merkezindeki Taksilerin Oluşturduğu Trafik Yoğunluğunun Azaltılması İçin Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Teknoloji ve Tasarım Dergisi. 2022;3(2):102-15.