Birçok şehrin en önemli ortak sorunlarından birisi kent merkezlerindeki trafik yoğunluğudur. Yoğun trafiğin nedenleri arasında mevcut yolların yetersizliği, araç sayısının fazlalığı, toplu taşıma araçlarının tercih edilmemesi, kentin merkezinde yapılan düzensiz park işlemi vb. birçok sebep sayılabilir. Bu çalışmada kent merkezi çekim noktalarındaki trafik yoğunluğunun azaltılması için Malatya kentine özel bir analiz çalışması yapılmıştır. Çekim alanındaki taksiler ve bu taksilere ait durak noktaları kaldırılarak bu alanların kamu’ya kazandırılması hedeflenmiştir. Çalışmada ilk olarak CBS bina katman verileri kullanılarak kentin çekim noktaları tespit edilmiştir. Belirlenen çekim alanında yaklaşık 31 taksi durağı ve kayıtlı 285 taksi bulunmaktadır. Kent merkezindeki taksi ve durak noktalarının işgal ettikleri alanların azaltılması için taksi durak noktaları kaldırılarak bütün taksilerin merkezi bir otopark üzerinden hizmet vermesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda eski durak konumlarını kaybeden taksiciler için duraklarının bulundukları noktalar baz alınarak Voronoi diyagramları ile duraklara ait etki alanları tespit edilmiştir. Her taksinin bağlı olduğu durak noktasının etki alanı içerisinde taksi çağrı zili ve reklam panosu kullanabilir. Müşteri talebi olmadığında taksiler kent merkezinde trafik yoğunluğu oluşturmayacaktır. Bu sayede taksiler, durak konumlarının avantajlarını kullanabilecekler ve kent merkezinde ise 285 adet taksinin oluşturacağı trafik yükü azalacaktır. Bu sayede kent merkezinde meydana gelebilecek araç yoğunluğundan kaynaklı trafik sorunlarının önüne belirli ölçüde geçilmesi amaçlanmıştır.
Bu çalışmanın gerçekleştirilmesinde ilgili CBS ve Taksilere ait veriler ile katkı sağlayan Malatya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Dairesi Başkanlığına teşekkür ederiz.
One of the most important common problems of many cities is the traffic density in the city centers. The reasons for the heavy traffic include the inadequacy of the existing roads, the excess number of vehicles, the lack of preference for public transportation vehicles, the irregular parking process in the city center, etc. many reasons can be counted. In this study, a special analysis study was carried out for the city of Malatya in order to reduce the traffic density in the city center attraction points. It is aimed to bring these areas to the public by removing the taxis in the attraction area and the these taxi stand points. In the study, firstly, the attraction points of the city were determined by using GIS building layer data. There are approximately 31 taxi stands and 285 registered taxis in the designated attraction area. In order to reduce the areas occupied by taxi and taxi stand in the city center, taxi stand were removed and all taxis were aimed to serve over a central parking lot. In this direction, the impact areas of the taxi stand were determined with Voronoi diagrams, based on the points where their taxi stand were located for the taxi drivers who lost their old taxi stand positions. Taxi call bells and billboards can be used within the impact area of the taxi stand to which each taxi is connected. In the absence of customer demand, taxis will not create traffic density in the city center. In this way, taxis will be able to use the advantages of their station locations and the traffic load created by 285 taxis in the city center will be reduced. In this way, it is aimed to prevent traffic problems caused by vehicle density that may occur in the city center to a certain extent.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimari Tasarım, Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |