Öz:
Anadolu
coğrafyasında müzik denilince akla ilk olarak gelen yerlerden birisi de
şüphesiz Urfa’dır. Açık konservatuvar olarak tabir edilen Urfa’da halkın büyük
bir çoğunluğu şarkı, türkü, ilahi, kaside, uzun hava, gazel ve hoyratlarla
alakadar olmaktadır. Özellikle düğünlerde, kına gecelerinde, asbap gecelerinde,
mevlitlerde, dağ yatılarında, sıra gecelerinde vb. halkın bir sebeple bir araya
geldikleri mekan ve zamanlarda bu tür müzikler icra edilmektedir. Şanlıurfa’da
yüzyıllardır usta-çırak ilişkisiyle devam eden mûsikî meşk silsilesi, son
dönemlerde kurulan Türk halk müziği korosu, güzel sanatlar fakültesi,
konservatuvar, eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi anabilim dalları ve
müzik eğitimi veren diğer kurumlar aracılığıyla bilimsel bir hüviyete bürünmeye
başlamıştır. Bu makale nitel araştırma yöntemlerinden doküman taraması, veriler
ise içerik analizi yoluyla ele alınmıştır. Bu çalışmanın evrenini Şanlıurfa
geleneksel müziği ve icracıları oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Şanlıurfa’da
çokça okunan hoyrat formu ve Şanlıurfalı hoyratçılar oluşturmaktadır. Yukarıdaki
bilgilere ilaveten Şanlıurfa’nın yetiştirmiş olduğu usta hoyratçılardan Yaşar
Özden’in İstanbul İş Sanat Merkezi’inde Oxfordlular Sıra Gecesi Grubu
tarafından icra edilen konserde okumuş olduğu Divan hoyratı ele alınıp
notasıyla beraber analiz edilecektir. Kısaca bu makalede Şanlıurfa müziğinin
genel yapısı, hoyrat formunun tanımı, yapısı, çeşitleri, Yaşar Özden’in hayatı,
müzik geçmişi ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 34 |