In daily life, university students spend a significant part of their time in front of screens such as phones, tablets, computers and televisions, as in the general public. Individuals' multi-screen experiences may tend to get out of control and turn into a kind of behavioral addiction. Therefore, in this study, it is aimed to develop a valid and reliable measurement tool that can be used in determining the multiple screen addiction levels of university students. For this purpose, the multiscreen addiction form created within the framework of DSM-V criteria and the literature was applied to 216 students. The collected data were analyzed by exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). As a result of EFA, a structure with 15 items and 3 factors was formed. There are 8 items in Compulsive Behavior dimension, 3 items in Loss of Control dimension and 4 items in Excessive Screen Time dimension. The factor structure determined by EFA was tested with CFA and it was determined that the factor structure was suitable. The internal consistency coefficients of the scale were found to be between .70 and .92. Both monothetic and polythetic formats were used as addiction criteria. It was determined that 4.63% of the participants within the monothetic criterion and 50% of the participants within the framework of the polythetic criterion were multiple screen addicts.
Multiple screen addiction Screen addiction University students Scale development
Günlük yaşamda toplumun genelinde olduğu gibi üniversite öğrencileri de zamanlarının önemli bir bölümünü telefon, tablet, bilgisayar, televizyon gibi ekranların başında geçirmektedir. Bireylerin çoklu ekran deneyimleri kontrolden çıkma eğilimi gösterebilmekte ve bir tür davranışsal bağımlılığa dönüşebilmektedir. Bundan dolayı bu çalışmada üniversite öğrencilerinin çoklu ekran bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda DSM-V kriterleri ve literatür çerçevesinde oluşturulan çoklu ekran bağımlılığı formu 216 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan veriler açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile çözümlenmiştir. AFA sonucunda 15 madde ve 3 faktörlü bir yapı oluşmuştur. Compulsive Behavior boyutunda 8, Loss of Control boyutunda 3 ve Excessive Screen Time boyutunda 4 madde bulunmaktadır. AFA ile belirlenen faktör yapısı DFA ile test edilmiş ve faktör yapısının uygun olduğu tespit edilmiştir. Faktör yapısının uygunluğu belirlenen ölçeğin iç tutarlık katsayıları .70-.92 arasında bulunmuştur. Bağımlılık ölçütü olarak hem monotetik hem de polietik format kullanılmıştır. Monotetik ölçüt kapsamında katılımcıların %4.63’ü, polietik ölçüt çerçevesinde ise katılımcıların %50’sinin çoklu ekran bağımlısı olduğu belirlenmiştir.
Çoklu ekran bağımlılığı Ekran bağımlılığı Üniversite öğrencileri Ölçek geliştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 24 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.